انتخاب سفیر آمریکا در اسرائیل توسط دونالد ترامپ واکنش‌های منفی بسیاری را میان برخی نمایندگان کنگره برانگیخته است. دو تن از نمایندگان دموکرات یهودی آمریکا این انتخاب را خطرناک و ناهماهنگ با سیاست‌های یهودیان آمریکا و دولت آن کشور خواندند.
کد خبر: ۹۸۰۴۱۴

جرولد ندلر نماینده دموکرات ایالت نیویورک در بیانیه‌ای انتخاب فریدمن را نشان‌دهنده برنامه کاری افراطی دونالد ترامپ و دولت او خواند و درباره پیامدهای آن برای روابط دوجانبه تل‌آویو و واشنگتن، روند سازش اسرائیل و فلسطینیان و ثبات منطقه خاورمیانه ابراز نگرانی کرد.

به نوشته ندلر، دیدگاه‌های فریدمن پیرامون تشکیل دو دولت فلسطینی و اسرائیلی نه‌تنها گسست از ده‌ها سال سیاست آمریکایی و اسرائیلی است، بلکه به نحو اساسی ناهماهنگ با دیدگاه‌های اکثریت یهودیان آمریکایی است، که تخطی از آن به‌شکل خطرناکی منطقه را بی‌ثبات کرده و در درازمدت امنیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد.

جان یارموث نماینده دموکرات ایالت کنتاکی نیز در مطلبی که در فیسبوک منتشر کرد، هدف از انتخاب فریدمن را جلب رضایت راست‌گرایان تندرو خواند و افزود: این گزینش موجب خواهد شد روابط آمریکا با منطقه بسیار حساس خاورمیانه بی‌جهت تیره و تار شود. وی بر حمایت خود از راه‌حل تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل تاکید کرد.

سفیر انتخابی ترامپ برای سرزمین‌های اشغالی در مقاله‌ای که اوایل تابستان امسال در روزنامه راست‌گرا و هوادار شهرک‌نشینان صهیونیست آروتز شوا منتشر شد، یهودیان به‌اصطلاح دموکرات را بدتر از یهودیانی دانست که هم‌کیشان خود را در جنگ جهانی دوم به نازی‌ها لو دادند.

شبکه سی‌ان‌ان نیز در گزارشی به واکنش‌ها درباره این گزینه پرداخت و گفت: فریدمن که وکیل متخصص در امور ورشکستگی است و در گذشته در این رابطه با ترامپ همکاری داشته است، منزلی در قدس دارد. دیدگاه‌های افراطی وی در زمینه توسعه شهرک سازی‌های صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی، انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس و بی‌توجهی به راهکار دو دولتی مواردی است که موجب نگرانی بخشی از یهودیان بانفوذ آمریکایی و سیاستمداران شده است.

در خبری دیگر در همین رابطه تارنمای شبکه خبری سی‌بی‌اس‌نیوز براساس اسناد مالیاتی نوشت: دونالد ترامپ در سال 2003 مبلغ ده هزار دلار به یک گروه غیرانتفاعی آمریکایی که مسئول جمع‌آوری کمک برای «بیت‌ال» سازمان خبری وابسته به جنبش شهرک‌سازی‌ها و سایر فعالیت‌ها در این رابطه است، کمک کرد. فریدمن، گزینه ترامپ برای سفارت آمریکا در تل‌آویو، ریاست این سازمان را برعهده دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها