کامبیز روشن‌روان با اعتقاد به این‌که روند حرکتی موسیقی پاپ در کشور سقوط آزاد کرده است، اظهار کرد: من آینده خوبی را برای این نوع موسیقی نمی‌بینم، اما جشنواره موسیقی فجر می‌تواند قدم‌های مثبتی در این راه بردارد.
کد خبر: ۹۷۹۸۱۰
هدف از افزودن بخش پاپ به جشنواره، تعالی آن بود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا این آهنگساز و استاد دانشگاه که بخش پاپ برای اولین‌بار در دوره دبیری او (حدود ۱۰ سال پیش) به جشنواره موسیقی فجر اضافه شد، به ایسنا گفت: یکی از دلایل اصلی که بر مبنای آن قرار شد بخش موسیقی پاپ در جشنواره حضور پیدا کند، این بود که بتوانیم این موسیقی را به‌شکل ساماندهی‌شده به سمت تعالی و کیفیت ببریم.‌

او ادامه داد: به همین دلیل موسیقی پاپ را در بخش مسابقه نیز قرار دادیم، به این معنی که گروه‌های غیرحرفه‌ای و کمتر شناخته‌شده در بخش رقابتی و گروه‌های حرفه‌ای‌ در بخش جنبی شرکت کنند. ما ضوابطی را از همان جلسه اول تعیین کردیم تا مشخص شود این گروه‌ها با چه نوع موسیقی‌ای به جشنواره وارد می‌شوند. این موضوع هم به نفع خود گروه‌ها و هم به نفع موسیقی کشور بود.

روشن‌روان با بیان این‌که موسیقی پاپ علاقه‌مندان زیادی در کشور دارد، اظهار کرد: این موسیقی نمی‌توانست بخش جدایی از موسیقی کشور باشد. بنابراین این موضوع انگیزه دیگری برای حضور این بخش در جشنواره موسیقی فجر شد.

این موسیقیدان گفت: براساس این برنامه، از یک جشنواره تا جشنواره بعد زمان کافی وجود داشت که گروه‌ها را در شرایط خاصی قرار دهیم و با آن‌ها در ارتباط باشیم تا کم‌کم کیفیت را بالا ببرند. اگر بخش مسابقه در کنار بخش جنبی باقی می‌ماند می‌توانستیم در مدت چند سال به‌تدریج کیفیت موسیقی پاپ را بالا ببریم.

او ادامه داد: با تعیین ضوابط مشخص می‌شود چه آثاری با چه کیفیتی در جشنواره روی صحنه بیایند. در نتیجه، آثاری که تولید می‌شوند که شکل مورد نظر را دارند.

وی ارزیابی خود را از روند حرکت موسیقی پاپ در جشنواره موسیقی فجر این‌گونه بیان کرد: من در چند سال اخیر در جریان سیاست‌های جشنواره نبوده‌ام، فقط می‌دانم بخش مسابقه از آن حذف شده که دلیل آن را نیز نمی‌دانم. سال گذشته تغییری در جشنواره رخ داد و نگاه جدیدی وارد شد. همان‌طور که دبیر جشنواره سال گذشته در گفت‌وگوهایی اعلام کرد، قرار بود حرکتی نو در جشنواره موسیقی فجر انجام شود و به‌شکل یک جشنواره تخصصی بین‌المللی درآید. حالا تا چه اندازه سال گذشته موفق شدند به این خواسته برسند و این‌که آیا امسال نیز خواهند توانست ادامه همان راه را بروند، نمی‌دانم.

روشن‌روان گفت: به‌طور کلی، حرکت موسیقی پاپ در کشور ما نه‌تنها به سمت تعالی نرفته، بلکه سقوط آزاد کرده است. تا جایی که من از دوستان شنیده‌ام، هیچ کنترل و نظارتی بر فعالیت این گروه‌ها و آثاری که منتشر می‌شوند، وجود ندارد.

او افزود: اگر گروه‌های جوان سر و سامان داده شوند و در مسیر فرهنگی قرار گیرند، نسل بعدی خوانندگان پاپ، درست حرکت خواهند کرد. هدف ما از حضور بخش پاپ در جشنواره موسیقی فجر هدفی بلندمدت بود که می‌توانست نتایج خیلی خوبی داشته باشد؛ اما در حال حاضر آن حرکت قطع شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها