به بهانه تولد حسین سهیلی‌زاده،کارگردان در آخرین ماه فصل پاییز

پرکار و پراثر در تلویزیون

حسین سهیلی‌زاده یک اهوازی خونگرم است و مثل دیگر اهوازی‌ها اهل دل. این کارگردان فعالیتش را در تلویزیون از سال 1380 و با ساخت مجموعه‌های جنگلبانان کوچک، خانه آرزوها و دوقلوها شروع کرد. نگاهی به کارنامه حرفه‌ای او نشان می‌دهد از نظر تنوع ژانر کم و بیش شبیه سیروس مقدم است. سهیلی‌زاده با ساخت سریال افزونه‌خواه کوچک توانست نظر بسیاری از مخاطبان را در ماه رمضان جلب کند و از همان زمان نشان داد رگ مخاطب تلویزیون در دستش آمده و می‌داند درباره چه موضوعاتی سریال بسازد. ملودرام‌های شبانه او همچون ترانه مادری، دلنوازان، فاصله‌ها، آوای باران و پریا سر و صدای زیادی به پا کرد و او را در زمره کارگردانان موفق تلویزیون قرار داد. از دیگر کارهای این کارگردان می‌توان به سریال‌های رستوران خانوادگی، عشق گمشده، پیله‌های پرواز، روزهای اعتراض، آخرین گناه، آخرین دعوت، سراب، سه پنج دو، دختران حوا، آخرین بازی و نیاز اشاره کرد. به بهانه تولد سهیلی‌زاده در آذرماه نگاهی داشته‌ایم به برخی از آثار این کارگردان پرکار و البته موفق.
کد خبر: ۹۷۸۵۵۵

فاصله ها

اختلاف نسل

اواخر دهه 80 سهیلی‌زاده سراغ جوانان و مراوداتشان رفت و حاصل آن شد سریالی با نام فاصله‌ها. او در این سریال روایتگر رویارویی جوانان با بزرگ‌ترها و به قول معروف اختلاف نسل‌ها شد. این کارگردان، زندگی پدر و پسری با نام‌های محسن (دانیال حکیمی) و سعید (شاهرخ استخری) را به تصویر کشید که سر هر چیز با یکدیگر بحث می‌کردند. پدر مذهبی و بازمانده دوران جنگ و پسر امروزی و به‌دنبال آرزوهای بزرگ! اما در‌نهایت قهرمان قصه متوجه می‌شود هیچ جایی مثل خانه و خانواده محل امن و آرامش نیست.

آوای باران

قصه بچه‌های متکدی

سهیلی‌زاده سال 92 دست روی موضوعی گذاشت که تا پیش از آن هیچ کارگردانی به آن نپرداخته بود. او برای ساخت آوای باران سراغ کودکانی رفت که به‌عنوان متکدی در خیابان‌ها پرسه می‌زنند و توسط افراد بزهکار اداره می‌شوند. این کارگردان با این سریال نه‌تنها یک اثر جذاب برای مخاطبان ساخت، بلکه تصویرگر سیاهی‌های جامعه شد. قهرمان قصه او یک دختر بود که بعد از ماموریت پدرش به کشوری دیگر به‌دلیل آزار و اذیت‌های اهالی خانواده فرار می‌کند و سر از گروه‌های تکدی‌گر در می‌آورد.

پریا

یک حرکت جسورانه

گرچه در طول این سال‌ها کارگردانانی همچون اصغر فرهادی، کیومرث پوراحمد، احمد امینی و... خیلی کوتاه به موضوع ایدز در آثارشان پرداخته‌اند، اما سهیلی‌زاده امسال تعارف را با تلویزیون کنار گذاشت و با ساخت سریال پریا و دستمایه قرار‌دادن موضوع ایدز و با زبان هنرمندانه به خانواده‌ها و جوانان هشدار لازم را نسبت به این بیماری داد. این سریال مسائل جامعه‌شناسی مرتبط با ایدز و واکنش اطرافیان و جامعه در اقبال افراد مبتلابه ایدز و رفتارهای صحیح را نمایش داد. در واقع سریال پریا به مخاطبان تاکید کرد فرد مبتلا به ایدز را گناهکار قلمداد نکنید.

دلنوازان

دختر گمشده

سهیلی‌زاده سال 1388 سراغ ساخت یک ملودرام شبانه دیگر رفت، ملودرامی که توانست رضایت بیشتر مخاطبان را جلب کند. این ملودرام با نام دلنوازان روانه آنتن شد و با محور قرار دادن زندگی دختری به نام یلدا (سحر قریشی)، مخاطبان را پای جعبه جادویی نشاند. یلدا که عموی کلاهبرداری به نام منصور دارد با ترفند و نقشه قبلی همسر بهزاد می‌شود تا به بهانه بدهی‌های پدر ناپدید شده اش پول‌های او را بالا بکشد. شخصیت‌های محوری این سریال جوانان بودند و سهیلی‌زاده با ساخت این اثر بازیگرانی همچون شاهرخ استخری، سحر قریشی، حدیث میرامینی، سمانه پاکدل و... را به دنیای هنر معرفی کرد.

ترانه مادری

حکایت دو برادر

اوایل دهه 80 ملودرام‌های شبانه رنگ و لعاب تازه‌ای در تلویزیون به خودش گرفت و اقبال مخاطبان باعث شد تا کارگردانان به ساخت چنین آثاری روی بیاورند. سهیلی‌زاده هم اواسط دهه 80 سریال پر طرفدار ترانه مادری را برای شبکه سه ساخت. او در این سریال روایتگر دو برادر یتیم به نام‌های بهرام و پویا بود که یکی از برادرها را فرخ (دایی‌پسرها) و یک برادر را فرخنده (خاله‌پسرها) به فرزندی می‌پذیرند، اما با گذشت 15 سال از این ماجرا، مادربزرگ خانواده سعی می‌کند این دو برادر را با واقعیت زندگی‌شان روبه‌رو کند.

روزهای اعتراض

ماجرای یک قتل

سهیلی‌زاده جزو کارگردانانی است که به مناسبت محرم هم مجموعه‌هایی را ساخته است. یکی از کارهای او با نام روزهای اعتراض محرم سال 84 از شبکه دو پخش شد. او در این مجموعه روایتگر روزهای قبل از انقلاب بود. قصه مجموعه روزهای اعتراض از جایی شروع می‌شود که یکی از اهالی شهرستان‌های کوچک به قتل می‌رسد. این مساله با برخوردهای متفاوتی از سوی اهالی آن شهر روبه‌رو می‌شود. در جریان این قتل، شخصی به اتهام قتل دستگیر و برای محاکمه آماده می‌شود، اما اهالی شهر دست به اعتراض گسترده‌ای می‌زنند و قصد دارند از این کار جلوگیری کنند.

دختر حوا

سرنوشت3 نوزاد

سهیلی‌زاده بعد از یک دهه کار کردن رگ خواب بینندگان تلویزیون را پیدا کرد و متوجه شد از چه زوایه‌ای باید به موضوعات بپردازد تا مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. همین بهانه‌ای شد برای ساخت یک ملودرام شبانه دیگر با نام دختران حوا. سهیلی‌زاده در این سریال دست روی انتقام گذاشت و نشان داد انتقام یک فرد برای یک لحظه چطور می‌تواند سرنوشت چند خانواده را به شکل عجیب و غریبی تغییر بدهد. او در این سریال روایتگر پرستاری در زایشگاه بود که بعد از اخراج، جای سه نوزاد را تغییر می‌دهد.

سراب

مشکلات دانشجویان

دانشجویان و دغدغه‌های آنها همیشه مورد توجه کارگردانان سینما و تلویزیون قرار گرفته است و این مساله هم از چشمان سهیلی‌زاده غافل نماند. او هم در اواخر دهه 80 دست روی چنین موضوعی گذاشت و حاصل آن مجموعه‌ای با نام سراب شد. او در این سریال روایتگر زندگی دانشجوی نخبه رشته برق یکی از دانشگاه‌های مطرح کشور شد که با گروهی از دوستانش روی پروژه‌ای علمی کار می‌کنند، اما عدم حمایت از این پروژه باعث به وجود آمدن اختلاف در گروه می‌شود و با حادثه‌ای همه چیز به هم می‌ریزد.

افزونه خواه کوچک

ماجرای مستأجر

حتما همه مخاطبان سریال زیبای افزونه‌خواه کوچک را که ماه رمضان سال 82 پخش شد به یاد دارند. سهیلی‌زاده این اثر جذاب را ساخت و از شبکه تهران روانه آنتن کرد. این کارگردان در این سریال نه‌تنها دست روی یک موضوع جذاب گذاشت، بلکه تیتراژ و موزیک ابتدایی این سریال مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. سریال افزونه‌خواه کوچک روایتگر مستاجری است که باید تا عید فطر خانه را خالی کند. تا این‌که تصمیم می‌گیرد برای تصاحب یک قطعه زمین دست به کارهای مختلف بزند. این نقش را سیروس گرجستانی به‌عهده داشت و توانست لبخند را به لب مردم بیاورد.

آخرین دعوت

ماجرای یک استاد دانشگاه

هر کارگردانی علاقه‌مند است در ژانرهای مختلف آثار نمایشی بسازد و سهیلی زاده هم خودش را به ژانر خاصی محدود نکرده است. او در اواخر دهه 80 مجموعه آخرین دعوت را ساخت، این سریال نه‌تنها مضمون مذهبی داشت، بلکه ساختارش هم بسیار متفاوت بود.

سهیلی‌زاده در این سریال زندگی استاد دانشگاهی را به تصویر می‌کشد که طی سفر کاری به یکی از شهرهای مرزی کشور در غرب، دچار سانحه شده و بعد از به هوش آمدن در بیابان متوجه می‌شود به سال 60 هجری برگشته و واقعه عاشورا نیز در شرف وقوع است.

فاطمه عودباشی/ رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها