کاربرد موفق فناوری نمایش 360 درجه در ال‌کلاسیکو، آغاز دوران تازه‌ای از پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی را نوید می‌دهد

سلام فوتبال به فناوری

ال‌کلاسیکو از رقابت‌های مهم فوتبال اسپانیا میان تیم‌های رئال‌مادرید و بارسلوناست که 13 آذر امسال نیز برگزار شد و بیش از 650 میلیون نفر تماشاگر در سراسر جهان داشت. آخرین رویارویی تیم‌های فوتبال بارسلونا و رئال مادرید اگرچه شور و هیجان سال‌های گذشته را نداشت، اما نحوه پخش زنده این مسابقه در 185 کشور دنیا ویژگی متفاوت این رقابت بود. بازپخش سه بعدی صحنه‌های حساس و دو گل بازی در عین زیبایی بصری می‌توانست داوری، مهارت و ضعف‌های داوران را به تماشاچی نشان دهد. در حقیقت، شرکت اینتل فناوری برتر خود در زمینه پخش صحنه‌های آهسته 360 درجه را در این بازی به نمایش گذاشت.
کد خبر: ۹۷۷۶۷۳

فناوری نمایش 360 درجه یکپارچه، تصاویر سه‌بعدی و از زوایای مختلف از صحنه‌های بازی خلق می‌کند که به گزارشگران و تماشاگران امکان دیدن همزمان بازی از زوایای مختلف را می‌دهد. بازبخش قسمت‌های حساس بازی به این روش منحصربه‌فرد تحول بزرگی در پوشش کامل فوتبال و مسابقات ورزشی دیگر به وجود می‌آورد. در آینده با بهره‌گیری از این فناوری در پخش زنده مسابقات ورزشی، اطلاعات جذاب برای تماشاگران به صورت لحظه‌ای پردازش و نمایش داده می‌شود. احتمالا آینده این ابداع فناورانه به این شکل خواهد بود که بیننده بتواند هر لحظه مسابقات و بخصوص لحظات حساس را از زاویه دید و مکان دلخواه خود ببیند.

بازپخش تصاویر مسابقات ورزشی به شیوه نوین

در این فناوری شبکه‌ای از 38 دوربین HD با وضوح 5K برای ثبت صحنه‌های دوبعدی در استادیوم استفاده می‌شود. سپس محتوای ضبط شده از طریق فیبرهای نوری به سرورهای مخصوص در مراکز جداگانه منتقل می‌شود و پردازش آنی روی آنها صورت می‌گیرد. در نهایت شبکه‌های تلویزیونی می‌توانند صحنه‌های حساس مورد نظر را به دلخواه انتخاب کنند و تصویر سه بعدی تعاملی از صحنه‌ها را به نمایش گذارند. اکنون ورزشگاه‌های نیوکمپ و سانتیاگو ـ که میزبان بازی‌های رفت و برگشت این فصل ال‌کلاسیکو هستند ـ به دوربین‌ها و فناوری لازم برای بازپخش‌های 360 مجهز شده‌اند. در قدم بعدی قرار است همه ورزشگاه‌های اسپانیا به این فناوری جدید مجهز شوند.

احتمالا در آینده نزدیک، ورزشگاه‌های باشگاه‌های مطرح فوتبال جهان به مرور از این فناوری برای بالا بردن جذابیت و کاهش خطاهای مسابقات استفاده خواهند کرد. همچنین علاوه بر دوربین‌هایی که در سراسر زمین بازی قرار گرفته‌اند و مسابقه را از زوایای مختلف پوشش می‌دهند، تعدادی دوربین هم به طور اختصاصی برای بازیکنان مطرح مثل مسی، رونالدو، نیمار و سوارز تعبیه شده است. این دوربین‌ها در طول مسابقه از آنها ویدئوهای اختصاصی می‌گیرد. اینتل پیش از این هم این فناوری را در پخش مسابقات بیسبال میان فصلی در تابستان گذشته به نمایش گذاشته بود، اما مسابقه ال‌کلاسیکو هفته گذشته نقطه عطف معرفی این فناوری به دنیا بود.

وضوح تصویر، شفافیت و جزئیات

فناوری وضوح تصویر 4K در واقع وضوح تصویر استاندارد در فیلمبرداری و کارت گرافیک رایانه است. تعداد پیکسل‌های فرمت 4K چهار برابر فرمت Full HD است. وضوح این فرمت 4000 پیکسل عمودی در 2000 پیکسل افقی است و این اعداد نشان می‌دهد تعداد پیکسل‌های تلویزیون Full HD را می‌توان در یک‌چهارم صفحه نمایش 4K قرار داد. نام دیگر این فناوری (UHD (Ultra High Definition به معنی وضوح و کیفیت بسیار بالا ست. در واقع وضوح تصویر 4K رنگ‌ها را واقعی‌تر و قاب تصویر را کامل‌تر از تصویر HD به نمایش می‌گذارد.

گذر از فناوری 1080P به 4K برای تلویزیون‌ها اجتناب‌ناپذیر است و این وضوح تصویر بالاتر در نمایشگرهای جدید جایگزین فناوری‌های قبلی می‌شود. تصاویر تلویزیون در چهار کیفیت اصلی شناخته می‌شوند. این چهار کیفیت به ترتیب کیفیت استاندارد (480p-540p)، کیفیت بالا (720p)، کیفیت بسیار بالا (1080i-p) و کیفیت فوق بالا (2160p) است. تصویری با چهار برابر وضوح بیشتر قطعا شفافیت و جزئیات بیشتری دارد و البته تاثیر آن فقط روی نمایشگرهای بزرگ مشخص می‌شود. وضوح تصویر چهار برابر به زبان ساده به این معناست که تعداد بیشتری پیکسل در فضای ثابتی قرار می‌گیرد و به تصویر جزئیات بیشتری می‌بخشد.

نکته مهم این است که فقط با تهیه نمایشگر با وضوح تصویر 4K نمی‌توان انتظار دیدن تصاویر متفاوتی داشت و تصویر یا ویدئوی منتشر شده باید با دوربین‌های دارای این کیفیت تصویربرداری شده باشد. اکنون در دنیا تعداد محدودی برنامه با این وضوح ساخته می‌شود و بیشتر آنها هم تنها برای مشترکان خود قابل استفاده هستند.

یکی از پیشگامان استفاده از این فناوری، ورزشگاه‌های بزرگ دنیا هستند. مسابقات ورزشی و بخصوص فوتبال به دلیل محبوبیت و حساسیت صحنه‌های مسابقه پیشتاز بسیاری از فناوری‌های نوین در نمایش تصویر هستند. البته وضوح تصویر 5K که در این نوع بازپخش استفاده می‌شود، فناوری مرسوم و قالب استانداردی برای تلویزیون‌های دیجیتال نیست و معمولا روی مانیتور رایانه‌ها استفاده می‌شود.

فیبر نوری، انتقال داده‌ها در کوتاه‌ترین زمان

احتمالا حدود 2000 سال پیش که لوله‌هایی برای انتقال ایمن آب اختراع شد، بشر با این اختراع به خود می‌بالید و تصور نمی‌کرد روزی فناوری برای انتقال امواج از جایی به جایی دیگر ابداع شود. سال‌ها زمان برد تا فناوری به شکلی که امروز می‌بینیم توسعه یابد. خطوط تلفن، امواج صوتی را منتقل و تلفن‌های همراه از فرستنده و گیرنده برای انتقال امواج رادیویی استفاده می‌کنند و نیازی به استفاده از سیم‌ها ندارند. فیبرهای نوری سومین نسل فناوری انتقال داده‌ها هستند. این فیبرها داده‌های کدگذاری شده را در باریکه‌ای از پرتوهای نوری منتقل می‌کنند. شکل ابتدایی این فناوری نخستین بار دهه 1330/ 1950 برای خدمات پزشکی ابداع شد تا پزشکان بدون نیاز به برش قسمت‌های بدن آندوسکوپی انجام دهند و داخل بدن انسان را ببینند. سپس در دهه 1340/ 1960 مهندسان ایده استفاده از این فناوری برای انتقال مکالمات تلفنی با سرعت نور (300 هزار کیلومتر در ساعت) را مطرح کردند. البته فیبرهای نوری در بهترین حالت اطلاعات طبقه‌بندی شده را با سرعتی حدود دو سوم سرعت نور انتقال می‌دهند.

فیبرهای نوری، رشته‌های نازک شیشه‌ای یا پلاستیکی هستند که هر کابل ممکن است از دو تا صدها رشته را در خود جای دهد. نکته جالب این که قطر هر رشته کمتر از یک دهم قطر موی انسان است و در هر لحظه می‌تواند حدود 25 هزار تماس تلفنی را منتقل کند. بنابراین یک کابل نوری براحتی می‌تواند میلیون‌ها تماس را پوشش دهد. در این فناوری هر فوتون (کوچک‌ترین ذره نور) داخل رشته‌ها بالا و پایین می‌رود و در زوایای کمتر از 42درجه بازتاب پیدا می‌کند. در این شرایط، رشته‌ها مثل آینه عمل می‌کنند و باعث می‌شوند نور داخل رشته باقی بماند و تابش نداشته باشد. از طرفی ساختار دو لایه رشته‌ها به شکلی است که نوع لایه درونی و بیرونی تفاوت دارد و سیگنال‌های نور را داخل خود نگه می‌دارد.

نسل جدید فرستنده‌ها و گیرنده‌های تلویزیونی

در قرن بیستم میلادی، رادیو و تلویزیون طرز کار ساده‌ای داشتند و امواج الکترومغناطیسی از ایستگاه‌های فرستنده به سمت آنتن‌های گیرنده خانه‌ها فرستاده می‌شد. اکنون گرچه رادیو هنوز از این فناوری استفاده می‌کند، اما تلویزیون با توجه به افزایش کانال‌ها و مخاطبان برای دریافت برنامه‌ها در حال به روز کردن فناوری با استفاده از فیبرهای نوری است. فیبرهای نوری علاوه بر بالا بردن کیفیت تصویر، صدا و به صرفه بودن از نظر هزینه، دیگر نیاز به تقویت سیگنال ندارند و امواج مسافت‌های طولانی را بسرعت می‌پیمایند تا به گیرنده برسند. در نهایت بازپخش 360 درجه‌ای تصاویر مسابقات با کمک دو فناوری جدید 4K و فیبر نوری تصاویر را با وضوح بسیار بالا و در کمترین زمان ممکن به گیرنده‌ها انتقال می‌دهد. توسعه این فناوری در آینده کار داوران را سخت‌تر و شوق تماشای مسابقات از صفحه جادویی تلویزیون را بیشتر می‌کند.

سپیده شعرباف

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها