با تقویت این ایده که پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شدت عمل ایالات متحده را درباره شرکت‌های آمریکایی فعال در خارج از این کشور افزایش خواهد داد، شرکت اپل در حال بررسی ایده تولید آیفون در ایالات متحده است.
کد خبر: ۹۷۷۲۱۷
اپل به دنبال تولید آیفون در آمریکا

گزارش‌ها حاکی است، فاکس کان، غول الکترونیک تایوان که آیفون را با امکانات وسیع در چین مونتاژ می‌کند، امکان انتقال تولید به داخل آمریکا را در دست بررسی دارد. ترامپ در مبارزات انتخاباتی، بارها از اپل به دلیل تولید محصولاتش در خارج از آمریکا انتقاد و تهدید کرد، تعرفه واردات کالاهای چینی را 45 درصد افزایش می‌دهد. او سال گذشته در جریان رقابت‌های انتخاباتی گفته بود قصد دارد اپل را وادار کند که رایانه‌ها و دیگر محصولات خود را به جای تولید در دیگر کشورها در آمریکا تولید کند.

پکن نیز در روزهای اخیر به ترامپ درباره یک جنگ تجاری و قطع فروش کالاهای آمریکایی در چین هشدار داد. روزنامه‌های چینی نوشتند، مجموعه‌ای از سفارش‌های شرکت بوئینگ با سفارش‌های شرکت ایرباس جایگزین خواهد شد. به نوشته روزنامه‌های چینی ممکن است، فروش خودروهای آمریکایی و آیفون تولید آمریکا در چین متوقف و واردات ذرت و دانه سویای آمریکا به چین نیز قطع شود.

شرکت اپل، رایانه‌های گرانقیمت مکینتاش تولید این شرکت را در آمریکا مونتاژ می‌کند، اما انتقال خط تولید 200 میلیون آیفونی که این شرکت به طور سالانه تولید می‌کند، اقدام مهم‌تر و پرهزینه‌تری خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود، تاثیر فوری این تغییر محدود باشد، زیرا تعداد زیادی از اجزای آیفون توسط فاکس کان تولید نمی‌شود، بلکه این اجزا توسط تولیدکنندگان ارائه و مونتاژ آنها در چین انجام می‌شود. برآورد می‌شود، هزینه تولید آیفون در ایالات متحده، قیمت این محصول را فقط حدود 30 دلار افزایش دهد. بخش عمده این هزینه به دلیل حمل و نقل اضافی است. گزارش‌ها حاکی است، اپل در ماه ژوئن (حوالی خرداد، یعنی چندین ماه قبل از انتخابات) از فاکس کان و پگاترون، دو شرکت سازنده محصولات خود خواسته بود، هزینه مونتاژ در آمریکا را تخمین بزنند، اما فقط فاکس کان اقدام به ارزیابی هزینه این انتقال کرده است. گفته می‌شود اقدام فاکس کان نه به دلیل جدی گرفتن موضوع بلکه صرفا به این دلیل بوده که ثابت کند این تغییر، به نحو بازدارنده‌ای هزینه‌بر است. شرکت اپل در این زمینه اظهارنظری نکرده است.

منبع: The Telegraph

مترجم: یاسمین مشرف

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها