بدن ما اکوسیستم شکننده‌ای دارد که باید بدرستی از آن مراقبت شود. چیزهایی که می‌خوریم و عادات سالم و ناسالم همگی بر سلامت کلی بدن ازجمله تعادل هورمونی آن تاثیر می‌گذارد.
کد خبر: ۹۷۵۷۴۲

برای حفظ شرایط سلامت و بویژه تعادل هورمونی بدن به این موارد توجه کنید.

تستسترون

هورمون مردانه تستسترون بر انرژی و میل جنسی فرد تاثیر می‌گذارد و در تقویت استخوان‌ها و قدرت ماهیچه‌ای نیز نقش دارد. رژیم غذایی نقش مهمی در میزان این هورمون
در بدن دارد. فرآورده‌های سویا مثل دانه‌های سبز سویا و توفو یا خمیر سویا، آرد سفید و مصرف الکل می‌تواند سطح این هورمون را در بدن کاهش دهد. در مقابل، انواع انگورها، ماهی تن، انار و تخم‌مرغ ازجمله مواد غذایی است که تستسترون را افزایش می‌دهد.

استروژن

رژیم غذایی در تعادل این هورمون زنانه که سیکل قاعدگی را کنترل و از استخوان‌ها در هردو جنس زن و مرد محافظت می‌کند نیز نقش مهمی دارد. تثبیت وزن بدن می‌تواند به حفظ تعادل این هورمون کمک کند به این معنا که کاهش وزن، تولید این هورمون را کاهش می‌دهد، درحالی که میزان بالای این هورمون با چاقی مرتبط است. مصرف غلات کامل، سویا، میوه‌های تازه و سبزیجات بویژه بروکلی و گل کلم به تعادل سطح استروژن بدن کمک می‌کند.

آدرنالین

این هورمون نیز با استرس مرتبط است و انرژی ما را در شرایط جنگ و گریز فراهم می‌کند. اما میزان زیاد آدرنالین در شرایطی که ما با خطری مواجه نیستیم می‌تواند مضر باشد. زیاد بودن این هورمون در بدن سرگیجه، تحریک‌پذیری و بی‌قراری و دیگر علائم اضطراب را به دنبال دارد. بهترین راه حفظ تعادل این هورمون کنترل استرس است. برخی راه‌های طبیعی کنترل استرس، مدیتیشن، فعالیت فیزیکی، تنفس عمیق، نوشیدن نوشیدنی‌های داغ یا فقط گوش دادن به صداهای محیط را
شامل می‌شود.

کورتیزول

کورتیزول، هورمون دیگری است که با استرس ارتباط دارد. کورتیزول همچنین بر میل جنسی، سیستم ایمنی و هضم غذا تاثیر می‌گذارد.

اما افزایش مزمن این هورمون سرکوب سیستم ایمنی، کاهش میل جنسی، افزایش فشارخون و عوارضی مثل چاقی و آکنه پوست را به دنبال دارد. کنترل استرس می‌تواند سطح این هورمون را نیز همانند آدرنالین تنظیم کند.

انسولین

تمرینات ورزشی مناسب با افزایش حساسیت بدن به انسولین سطح این هورمون را بویژه در افراد دیابتی کنترل کرده و سطح قند خون را کاهش می‌دهد. باید توجه داشت که فعالیت فیزیکی زیاد بدون تنظیم دقیق قند خون به افت قند خون منجر شده و مشکلات جدی برای سلامت ایجاد می‌کند.

منبع: medicaldaily.com

مترجم: یاسمین مشرف

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها