موضعگیری‌های داخلی و رایزنی‌های بین‌المللی در واکنش به نقض برجام

اجماع برای پاسخ به بد‌عهدی آمریکا

با گذشت چند روز از تصویب تمدید قانون تحریم‌های ایران در سنای آمریکا، واکنش‌ها به این موضوع همچنان ادامه دارد و مقامات کشورمان علاوه بر مواضع قاطع در مقابل آمریکا، رایزنی‌ با مقامات برخی اعضای 1+5 را در این زمینه در دستور کار دارند.
کد خبر: ۹۷۵۵۶۵

در همین زمینه می‌توان به رایزنی‌های مقامات کشورمان با نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در تهران، گفت‌وگوی وزیر خارجه کشورمان با مقامات چینی و همچنین اعتراض رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران به وزیر انرژی آمریکا اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، عهدشکنی آمریکا، یکی از محورهای مذاکرات محمدجواد ظریف در اولین روز سفر به چین بود. وزیر خارجه کشورمان که در دومین مقصد سفر دوره‌ای خود، پس از هند به چین رفته است در دیدار وزیر خارجه این کشور به این مساله اشاره کرد. وانگ‌‌یی، وزیر خارجه چین هم در این دیدار با تاکید بر این‌که برجام یک سند چندجانبه است که توسط شورای امنیت تائید شده، افزود:نباید تحولات داخلی کشورها به آن خدشه وارد کند. وی همچنین رعایت کامل توافق برجام را از سوی طرفین ضروری خواند.

اعتراض صالحی به وزیر انرژی آمریکا

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان هم که برای شرکت در اجلاس کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای به وین رفته است در دیدار با وزیر انرژی آمریکا، با اعلام اعتراض شدید ایران و ابراز نگرانی جدی از تمدید قانون تحریم‌های موسوم به «ایسا» در کنگره آمریکا، از حق ایران برای هرگونه واکنش مقتضی سخن گفت.

به گزارش ایرنا، علی‌اکبر صالحی در دیدار ارنست مونیز با اشاره به پایبندی کامل جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود در مورد برجام که به تائید آژانس رسیده، خواستار پایبندی آمریکا به تعهدات خود در این زمینه بخصوص جلوگیری از اجرایی شدن قانون ایسا شد.

شورای هسته‌ای تشکیل جلسه می‌دهد

همزمان با این رایزنی‌ها، برنامه‌ریزی‌های داخلی نیز برای مقابله با اقدام آمریکا در نقض برجام ادامه دارد و بر همین اساس، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز گفت: شورای هسته‌ای، روزهای آینده درباره نحوه برخورد با تمدید تحریم‌ها تصمیم‌گیری می‌کند. به گزارش تسنیم، وی با بیان این‌که در قانون اقدام متناسب دولت در اجرای برجام که در مجلس نهم تصویب شده است، در این‌باره پیش‌بینی‌های لازم شده است، ادامه داد: قانون مجلس مشخص کرده که دولت در صورت نقض برجام چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد.

لاریجانی افزود: شورای هسته‌ای (کمیته نظارت بر اجرای برجام) باید تشکیل شود و براساس این‌که این مسیر توسط آمریکایی‌ها چگونه طی می‌شود، تصمیم‌گیری کند که این امر می‌تواند هم از منظر شکایت شورا و هم از منظر اقدامات متقابل باشد که این موضوع در روزهای آینده مشخص می‌شود.

آمادگی ایران برای پاسخ‌ به بدعهدی آمریکا

رئیس قوه قضاییه هم دیروز در جلسه مسئولان عالی قضایی، تمدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را از سوی کنگره و سنای آمریکا، نقض صریح برجام دانست و با بیان این‌که ایران آماده پاسخ دادن به این بد عهدی است، گفت: امروز باید ببینیم چه فایده‌ای از برجام برایمان باقی مانده است.

وی به اقدام اخیر آمریکا مبنی بر تمدید تحریم‌های داماتو علیه ایران از سوی سنا اشاره و تصریح کرد: این اقدام بی تردید نقض برجام است و این ادعا که این تحریم‌ها، همان تحریم‌های سابق است و مورد جدیدی اعمال نشده، یک ادعای واهی به شمار می‌آید.

رئیس قوه قضاییه ضمن تأکید بر پرهیز از شتاب‌زدگی در این زمینه افزود: قطعاً پاسخ ایران به چنین اقدامی یک پاسخ صحیح، منطقی و قاطع است.

چگونگی واکنش ایران

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه هم دیروز در نشست خبری درباره چگونگی واکنش ایران به نقض برجام از طرف ایالات متحده گفت: واکنش ما در مرحله نخست یک حرکت سیاسی و حقوقی خواهد بود و اگر درباره عهدشکنی‌های آمریکا به راهکار مشخصی نرسیم، طبق بسته‌ای که داریم اقدامات خود را در زمینه‌های مختلف پیش می‌بریم. وی با بیان این‌که مذاکراتی را با طرف‌هایی از جمله چین داشته‌ایم، تاکید کرد: ما بر تعهدات خود استواریم تا جایی که دیگران هم استوار باشند. اگر دیگران پایبند نباشند، ما ابزارهایی از مجرای برجام و خارج از آن خواهیم داشت.

پرهیز از اقدام شتاب‌زده

در همین حال، مسعود گودرزی، عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی با بیان این‌که برجام سندی بین‌المللی است که به توافق هفت کشور رسیده و الزامات خاص خود را دارد، اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های آژانس، ایران به تعهداتش عمل کرده، اما متاسفانه شاهدیم که با طرح مجلسین آمریکا، برجام عملا لغو شده است. نماینده ممسنی در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌که در مقابل بدعهدی آمریکا، جمهوری اسلامی ایران باید بدون شتاب‌زدگی عمل کند، افزود: اقدام شتاب‌زده اصلا به نفع ما نیست و بهتر است براساس آنچه منافع ملی ما ایجاب و اقتضا می‌کند و با نظر دستگاه‌های داخلی و مجموعه‌های تصمیم‌گیر نظام به یک تصمیم واحد برسیم و سپس بر این اساس عمل کنیم .

‌مطالبات بحق کشور پیگیری شود

اردشیر نوریان، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم با بیان این‌که با نقض برجام بهتر است قانون اقدام متناسب و متقابل در مورد ناقضان اجرایی شود، گفت: دولت باید با داشتن قوانین محکم و با در نظر گرفتن جوانب، ‌مطالبات بحق کشور را پیگیری کند. وی درخصوص واکنش‌های متعدد مجلس و ارائه طرح‌های فوریتی برای مقابله با تصمیمات طرف آمریکایی، افزود: آمدن فوریت‌های متعدد در مجلس تاکیدی بر اجرای قوانین قبلی است و از دولت خواسته شده که در چارچوب برجام و مقررات ان.پی.تی اقدام متقابل را برای پاسخگویی به نقض برجام آغاز کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها