ثبت ۲۶ موقوفه جدید در خراسان شمالی
‍ مدیرکل اوقاف خراسان شمالی ؛

ثبت ۲۶ موقوفه جدید در خراسان شمالی

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره ارتقاء سطح اعتماد مردم به وقف گفت: تا سال 88 در سال 200 موقوفه به طور میانگین به ثبت می‌رسید، ولی از سال 89 تاکنون با همکاری اصحاب رسانه و تبلیغات صورت گرفته به طور میانگین 2 هزار و 500 مورد وقف جدید به ثبت رسیده که این امر نشان‌دهنده افزایش اعتماد مردمی و تلاش مدیران سازمان اوقاف است .
کد خبر: ۹۷۴۰۸۰
رشد 10 برابری وقف های جدید

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ستاد خبری دهه وقف ، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی فقیه ورئیس سازمان اوقاف وامور خیریه در دیدار با آیت‌الله نوری همدانی که به مناسبت پنجمین روز از هفته وقف که به نام وقف و حوزه های علمیه نامگذاری شده برگزار شد ؛ با قدردانی از آیت الله نوری همدانی به خاطر ارائه درس خارج فقه وقف اظهار کرد: 27 هزار محفل انس با قرآن با حضور قاریان برجسته قرآن در سال جاری و به همت سازمان اوقاف برگزار شده است.

وی افزود: 700 جلسه تفسیر در طول ماه رمضان و مناسبت‌های مذهبی در بقاع متبرکه و برگزاری مسابقات قرآنی از سطح شهرستان تا بین‌المللی با حضور 2 میلیون و 500 هزار نفر از دیگر اقدامات صورت گرفته هستند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه از بین شرکت‌کنندگان در این مسابقات 750 نفر از خواهران و برادران در مسابقات کشوری حضور دارند، گفت: همچنین سالانه یک میلیون جلد قرآن کریم در چاپخانه سازمان اوقاف به چاپ می‌رسد.

وی ادامه داد: یک میلیون و 500 هزار نفر حافظ در سطوح مختلف تاکنون توسط سازمان اوقاف تربیت شده‌اند همچنین در نظر داریم برای پنج سال آینده دو میلیون نفر حافظ قرآن تربیت کنیم.

حجت الاسلا م محمدی با بیان اینکه 25 هزار نفر در فضای مجازی با مجموعه اوقاف مرتبط هستند تا به جمع حافظان قرآن بپیوندند، خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم قرآنی اوقاف با 22 دانشکده و 6 هزار و 500 نفر دانشجو در سراسر کشور فعال است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: اعزام مبلغ از حوزه‌های علمیه قم و شهرهای مختلف یکی دیگر از وظایف سازمان اوقاف است و در همین راستا طی سال جاری 19 هزار نفر اعزام شده‌اند که برای هر یک از آنها پرونده‌ای تشکیل شده و ارزیابی لازم در مورد هر مبلغ صورت می‌گیرد.

این مسؤول تصریح کرد: هزار و 300 نفر مبلغ در بقاع متبرکه برای اقامه نماز جماعت، پاسخگویی به سؤالات شرعی و برپایی خیمه معرفت حضور دارند.

محمدی افزود: امسال در مساجد سراسر کشور، بقاع متبرکه و هیأت‌های مذهبی 148 هزار جلسه در مناسبت‌های مختلف به همت سازمان اوقاف برگزار شده و از محل اجرای نیات واقفان که جزو تکالیف شرعی سازمان اوقاف است، اقدامات خوبی صورت گرفته و برای حسن انجام کارها، بخش‌های نظارتی در این زمینه توجه کافی دارند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه تلاش برای گسترش فرهنگ قرآن، تعزیه‌داری و برگزاری مراسم مختلف جزو فعالیت‌های این سازمان به شمار می‌رود، گفت: 41 میلیارد تومان از عواید موقوفات در قالب نیات واقفان در سال جاری هزینه شده است.

وی افزود: کمک به مستمندان، درمان بیماران و ازدواج جوانان به مبلغ 18 میلیارد تومان، کمک به حوزه‌های علمیه حدود 8 میلیارد تومان و 6 میلیارد تومان برای درمان بیماران از فعالیت‌های سال جاری سازمان اوقاف هستند.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه موقوفات درمانی در سراسر کشور وجود دارند، ادامه داد: 25 درصد مراکز درمانی کشور موقوفه هستند که شامل 130 بیمارستان می‌شوند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: 25 هزار نفر دانش‌آموز و دانشجو از حمایت‌های سازمان اوقاف و از محل عواید موقوفات بهره‌مند می‌شوند، همچنین در سال جاری به 390 خانواده برای ازدواج جوانان کمک شده است.

وی بیان کرد: از محل عواید موقوفات در سال جاری، 950 نفر برای نخستین بار به عتبات عالیات و هزار و 150 نفر به مشهد مقدس اعزام شده‌اند.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به برگزاری کنگره بزرگداشت امامزادگان و معرفی شخصیت آنها در مناسبت‌های مختلف توسط سازمان اوقاف گفت: در زمینه استیفای حقوق موقوفات از متصرفین و دعواهای حقوقی و اخذ سند رسمی اقدامات جدی صورت گرفته است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: تا سال 88 بر اساس اسناد رسمی در سال 200 موقوفه به طور میانگین به ثبت می‌رسید ولی از سال 89 تاکنون به طور میانگین 2 هزار و 500 مورد وقف صورت می‌گیرد که این امر نشان‌دهنده اعتماد مردمی و تلاش مدیران سازمان اوقاف است البته به وضع موجود راضی نیستیم و تلاش می‌کنیم تا اوقاف در جایگاه واقعی خود قرار گیرد.

وی ضمن تشکر از آیت‌الله نوری همدانی به دلیل ارائه درس خارج وقف ادامه داد: در نظر داریم محتوای این دروس را در قالب‌های نوشتاری و صوتی، به سراسر کشور ارسال کنیم تا مورد استفاده قرار گیرد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها