جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با انتقاد از وعده دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید آمریکا درباره پاره کردن برخی از توافقات دولت کنونی واشنگتن، از توافق هسته ای ایران دفاع کرد.
کد خبر: ۹۷۳۵۳۳
جان کری: نادیده گرفتن توافق هسته‌ای آمریکا را منزوی می‌کند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، کری روز سه شنبه درجمع «گروه سیاست خارجی زنان» به طور مستقیم از ترامپ خواست از کنار گذاشتن توافقات بین المللی یا تضعیف هم پیمانان آمریکا خودداری کند.

این روزنامه افزود: ترامپ وعده داده اقداماتی را که کری از آن به عنوان دستاوردهای دولت اوباما قلمداد می کند، از جمله توافق هسته ای ایران، رویکرد دولت آمریکا در قبال کوبا، توافق پاریس درباره تغییرات آب و هوایی و پیمان تجارت آزاد ترانس-پاسفیک را برچیده یا تضعیف کند.

کری البته اشاره ای به نام ترامپ نکرد اما گفت که ملاک ارزیابی دمکراسی بدست آوردن تعداد آرایی خاص نیست بلکه به میزان بلوغ فکری ما برای اولویت دادن به نیاز کشور نسبت به نگرانی های حزبی بستگی دارد.

کری با اشاره به توافقات تجاری بین المللی گفت: برخی از آمریکایی ها به دنبال راه هایی برای جدا کردن امنیت ما از سایر کشورهای جامعه بین المللی هستند. هیچ سیاستمدار، نخست وزیر یا رئیس جمهوری نمی تواند با یک حکم پارلمانی جهانی شدن را متوقف کند.

کری درباره موضع ترامپ در قبال روسیه نیز که به دنبال برقراری روابط نزدیک تر با این کشور است گفت: تحریم های اقتصادی که به دلیل مداخله کرملین در اوکراین وضع شده است مجازاتی ضروری است.

وی همچنین چنین استدلال کرد که همه میراث سیاست خارجی دولت اوباما از توافق هسته ای تا توافق بر سر تغییرات آب و هوایی جهان را امن تر کرده است.

ترامپ وعده داده توافق آب و هوایی را که بیش از 190 کشور سال گذشته آن را امضا کردند لغو کند هر چند که به نظر می رسد به تازگی در این موضع خود تجدیدنظر کرده است.

کری در این زمینه گفت: تغییرات آب و هوایی تهدیدی علیه امنیت و آسایش کره زمین در آینده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها