1500 دقیقه ویژه‌برنامه در هفته بسیج تولید و پخش شده است

بسیج در آینه سیما

نزدیک به چهار دهه از شکل‌گیری بسیج مستضعفین می‌گذرد و در این سال‌ها، بسیج علاوه بر این‌که به عنوان یک سازمان اقدامات و فعالیت‌های متعدد و متنوعی در زمینه‌های مختلف داشته، نوعی تفکر انقلابی مبتنی بر همراهی و همدلی و مشارکت عمومی را معنا داده است که شاید مهم‌ترین و اصلی‌ترین راز ماندگاری این نهاد باشد.
کد خبر: ۹۷۲۲۰۲

در دوره‌های مختلف، از روزگار دفاع مقدس تا سال‌های سازندگی و حتی امروز در شرایط اقتصاد مقاومتی، بسیج به عنوان یک اندیشه پویا و موثر توانسته اقدامات و خدمات قابل توجهی داشته باشد و رسانه ملی در هفته بسیج و به همین بهانه هر سال برنامه‌های متعدد و متنوعی تدارک می‌بیند و علاوه بر پوشش اخبار و رویدادهای مرتبط با هفته‌ای که به نام بسیج نامگذاری شده، به خدمات و اقدامات این سازمان نیز می‌پردازد. طی یک‌‌هفته گذشته شبکه‌های مختلف تلویزیون با نمایش فیلم‌ها، مستندها، آثار داستانی و نمایشی، نماآهنگ، سرود و نیز در بخش‌های خبری به بسیج پرداخته‌اند.

تولید ویژه‌برنامه‌های بسیج در تلویزیون

حجت‌الاسلام علیرضا رستگاران، مدیر گروه تولیدات تلویزیونی بسیج صدا و سیما درخصوص برنامه‌های تولید شده توسط این گروه به مناسبت هفته بسیج گفت: 24 برنامه 30 دقیقه‌ای با نام «پیروان طریق» را تولید کرده‌ایم که به معرفی اقشار مختلف سازمان بسیج مستضعفین و فعالیت‌ها و عملکردهای این افراد، تبیین هدف از تاسیس این نهاد و نیز اتفاقات عمده طی شده و برنامه‌های آینده می‌پردازد.

وی افزود: این برنامه از شبکه‌های مختلفی چون یک و چهار و آموزش و شما در حال پخش است. همچنین از دیگر اقدامات محوری ما در این هفته، ایجاد واحدهای سیار با همکاری شبکه‌های یک، دو، سه و پنج و اعزام آنها به مناطق مختلف است. گزارش‌های تهیه‌شده توسط این واحدها، در قالب ارتباط‌های زنده در ویژه‌برنامه‌های برگزار شده در هفته بسیج روی آنتن می‌رود. مثلا در روزی که جشنواره مالک اشتر در حال برگزاری بود، این برنامه را به طور مستقیم از سالن به روی آنتن فرستادیم.

حجت‌الاسلام رستگاران ادامه داد: برنامه مناسبتی دیگرمان در این هفته، برنامه‌ای به نام «ردپای تو» مختص نوجوانان بسیجی دوران دفاع مقدس و نوجوانان بسیجی کنونی بود که این برنامه هم در طول هفته بسیج از دو شبکه دو و امید در حال پخش است.

1500 دقیقه برنامه

مدیر گروه تولیدات تلویزیونی بسیج صدا و سیما از «آبروی محله» به عنوان دیگر برنامه این ایام نام برد و افزود: پخش این برنامه از روز اربعین در شبکه تهران آغاز شده و به معرفی شهدای سپاه محمد‌رسول‌الله(ص) می‌پردازد. عوامل این برنامه به محله‌ها می‌روند و با حضور اهالی از خانواده‌های شهدای آن محله تجلیل به عمل می‌آورند و اهالی محل، خاطراتی را که از آن شهید دارند بیان می‌کنند. همچنین موسیقی‌ها و نماآهنگ‌هایی با همکاری معاونت فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین تولید شد و ما هماهنگی جهت پخش و توزیع آنها را در شبکه‌ها بر عهده داشتیم و در طول هفته بسیج به روی آنتن رفتند. حجت‌الاسلام رستگاران تصریح کرد: در مجموع اگر بخواهم بگویم، 24 برنامه 30 دقیقه‌ای داشته‌ایم که روی هم رفته می‌شود 720 دقیقه برنامه، 7 برنامه سی دقیقه‌ای «آبروی محله» که می‌شود 210 دقیقه و علاوه بر آن 210 دقیقه هم برنامه «ردپای تو» را داریم. به طور کلی ما تا این لحظه 1140 دقیقه برنامه را برای پخش در این ایام تدارک دیده‌ایم که اگر کلیپ‌ها و نماهنگ‌های پخش‌شده را هم به آن بیفزاییم در مجموع می‌شود 1200 دقیقه برنامه. حجت‌الاسلام رستگاران تاکید کرد: البته این مقدار بدون احتساب پخش‌های زنده و واحدهای ارتباطات سیار ماست. اگر بخواهیم این را هم حساب کنیم مجموع دقایق برنامه‌های پخش شده ما به 1500دقیقه در طول هفته بسیج می‌رسد.

از زاویه جدید

شبکه مستند در هفته بسیج ضمن نمایش چندین نماهنگ و موشن گرافیک، چند فیلم و مجموعه مستند را نیز تدارک دید. از جمله این مستندها می‌توان به «یک روز بارانی»، «همه آنچه که من دارم» و «دو چشم‌ بینا» اشاره کرد که در این ایام از شبکه مستند به نمایش درآمد.

مستند «یک روز بارانی » به کارگردانی عادل معمارنیا، حضور پزشکان متعهد جامعه بسیج پزشکی در کهگیلویه و بویراحمد را نمایش داد، «همه آنچه که من دارم» روایت زندگی مردی است که بسیجی‌ها را در زمان جنگ گیوه‌پوش کرده بود و «دو چشم بینا» درمان رایگان پزشکان بسیجی را در تربت‌جام روایت می‌کرد.

پخش سخنرانی رهبر معظم انقلاب در جمع هزاران نفر از بسیجیان اعزامی از استان تهران به جبهه‌های نبرد علیه دشمن بعثی نیز روزهای اول و دوم آذر از برنامه «تاریخ شفاهی ایران» به نمایش درآمد.

سلیم غفوری، مدیر شبکه مستند درباره تدارک این برنامه‌ها برای هفته بسیج گفت: مستندهایی را برای این هفته تدارک دیدیم که خدمات اجتماعی و سازندگی بسیج را نمایش می‌داد. بسیج و فعالیت‌های آن وجوه مختلفی دارد و امسال و سال‌های گذشته به این وجوه پرداخته شده؛ بخصوص وجه نظامی آن و تاثیری که در دفاع مقدس داشته است. وی افزود: شاید طی این سال‌ها خدمات اجتماعی و نقش بسیج در کمک به عموم جامعه و سازندگی کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از همین رو امسال مستندهایی را برای مخاطبان شبکه مستند برگزیدیم که به این وجه کمتر دیده شده از بسیج اختصاص دارند.

افق پیش روی بسیج

در میان شبکه‌های مختلف تلویزیون، شبکه افق در هفته بسیج به صورت ویژه به این موضوع توجه داشت و برنامه‌های متعددی از جمله فیلم‌ها و مجموعه‌های مستند درباره فعالیت‌های بسیج، برنامه‌های ویژه اردوهای جهادی، اخبار همایش‌ها و نیز سرودها و کلیپ‌های مرتبط با بسیج را برای مخاطبانش تدارک دید.

سیدجواد رمضان‌نژاد، مدیر شبکه افق درباره این برنامه‌ها گفت: برنامه‌هایی با فرم‌ها و قالب‌های مختلف تدارک دیدیم اما در مجموع انعکاس حضور جوانان و بخصوص نخبگان در بسیج را مد نظر داشتیم و به این منظور از فعالیت‌های علمی بسیج و اقدامات مرتبط با اقتصاد مقاومتی در بسیج برنامه‌هایی به مخاطبان ارائه کردیم. در سال اقتصاد مقاومتی بر فعالیت‌های علمی بسیج بخصوص آن دسته از فعالیت‌هایی که در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی بوده است، متمرکز شدیم. وی افزود: شبکه افق پوشش برنامه‌ها و همایش‌هایی را که بسیج طی این هفته برگزار شده نیز مد نظر داشت و اطلاعات و گزارش‌هایی در این زمینه به مخاطبان ارائه کرد.

رویکرد و اهداف

حجت‌الاسلام علیرضا رستگاران، مدیر گروه تولیدات تلویزیونی بسیج صدا و سیما در بیان رویکردها و اهداف تولید این برنامه‌ها گفت: محورها و اهداف ما بیشتر موضوعات و مسائل اقتصادی و اقتصاد مقاومتی، تولید، معرفی مبتکرین و افرادی بوده که با نوآوری و خلاقیت خود توانسته‌اند خدمتی را به جامعه‌شان بکنند و شایسته تقدیرند. البته برنامه دیگری هم داشتیم که در قالب یک‌قسمت روی آنتن رفت و به مجموع دستاوردهای بسیج در پنج سال گذشته می‌پرداخت. این برنامه 20 دقیقه زمان داشت و از شبکه یک سیما پخش شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها