زندگی به زبان آدمیزاد

توصیه شهروندی / هشدار آلودگی هوا

در این قسمت از توصیه های شهروندی به نکات بازی کردن کودکان با اسباب بازی خودشان ، فخر و تکبر و همینطور آلودگی هوا می پردازیم.
کد خبر: ۹۷۰۷۸۸
توصیه شهروندی / هشدار آلودگی هوا
یکی از مسائلی که اکثر پدر و مادرها با آن درگیر و مواجه هستند، استفاده کودکان از وسایل خطرناک است.

مثلا بچه‌ها عادت دارند که وقتی به فروشگاه می‌روند یا در مهمانی و منزل هستند، به همه وسایل دست بزنند و آن را به بازی بگیرند. نکته دیگر این است که چون کودکان کنجکاوند در بعضی جاها شیطنت کرده و ممکن است اسباب‌بازی یا وسیله‌ای را که اصلا برای بازی نیست، برداشته و با خودشان به منزل ببرند، بدون آن‌که بزرگ‌تر‌ها متوجه شوند. در اینجا یکی از وظایف پدر و مادرها این است که هرجا می‌روند، یک وسیله بازی کوچک برای فرزند خود ببرند و به او یادآوری کنند که فقط با اسباب‌بازی خودش بازی کند؛ چون هر چیزی که می‌بیند، وسیله بازی و سرگرمی نیست و ممکن است برای او خطرناک باشد.

فخر و تکبر

همه ما آدم‌ها در نظر خدا یکی هستیم. هیچ‌کس بر دیگری برتری ندارد، مگر به فهم و شعور یا درک و ادب. آدم‌ها تلاش می‌کنند تا از نظر امکانات مالی و زندگی تامین باشند، حالا بعضی‌ها بنا به دلایلی از امکانات بهتری برخوردارند، حتی خانم‌های متاهل که دارای همسر و زندگی خوب هستند هم نباید از محبت همسرانشان در مقابل خانم‌های بی‌سرپرست تعریف و تمجید کنند و به رخ آنها بکشانند. بیاییم سعی کنیم وقتی در مجالس و دورهم هستیم، مطالب و دانش خودمان را به اشتراک بگذاریم تا همه از آن بهره ببرند. فراموش نکنیم که خیلی از آدم‌ها از امکانات رفاهی و مالی خوب برخوردار نیستند، پس نگذاریم با این حرف‌ها دل کسی بسوزد و آه از نهادش بلند شود. آدم‌ها در یک صورت حق دارند به دیگران از بالا نگاه کنند و آن هم زمانی است که بخواهند دست کسی را که به زمین افتاده، بگیرند و بلند کنند و این قدرت او نیست؛ بلکه انسانیت است.

هشدار آلودگی هوا

معضل آلودگی هوا سال‌هاست که همراه با خسارت جانی و مالی گریبانگیر همه مردم در گوشه و کنار کشور شده است. مثلا در سال جاری از اواخر اردیبهشت بارش باران خیلی کم و بندرت بوده. البته برای این مشکل شاید خیلی پیشنهاد‌ها شده باشد، ولی ما آدم‌ها همیشه منتظریم که همه چیز از طرف دولت حل شود؛ درصورتی که هنوز هم می‌شود از ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از این آلودگی هوا استفاده کرد. یکی از مشکلات همان تک‌سرنشین بودن اکثر اتومبیل‌هاست که همه می‌خواهند با خودروی خودشان نقل‌مکان کنند، اگر مردم کمی به خودشان رحم کنند می‌توان تا حدودی این معضل آلودگی را کاهش داد مثلا از خودروی شخصی استفاده نکنند و برای تردد از مترو و اتوبوس یا تاکسی استفاده کنند. از طرفی متاسفانه هنگامی که مسئولان تصمیم می‌گیرند مدارس به علت آلودگی هوا تعطیل باشد، بعضی از خانواده‌ها دست فرزندانشان را می‌گیرند و به خرید یا مهمانی می‌روند. باید بدانیم که این یک هشدار و اطلاع‌رسانی جدی است تا کودکان در خانه بمانند و آسیب نبینند، نه این‌که دست بچه را بگیریم و دنبال خودمان به این طرف و آن طرف بکشانیم. این روزهای اورژانسی از منزل بیرون نروید. همین‌طور این مساله به سالمندان هم گفته شود تا سلامت‌شان به خطر نیفتد.

مساله بعدی و مهم این است که هرکدام سهمی در حفظ و ایجاد فضای سبز داشته باشیم و فقط از مدیران و دولتمردان انتظار نداشته باشیم.

ضمیمه چاردیواری_ اعظم سادات سیدبرقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها