در هفته اول طرح پاییزه کتاب بیش از 160 هزار نسخه فروخته شد

روزهای بهاری کتاب در پاییز

از یار مهربان این روزها زیاد صحبت می‌شود. هفته کتاب بهانه‌ای بود تا باز هم ترویج کتاب و کتابخوانی مطرح و برنامه‌های زیادی در این راستا تدارک دیده شود. یکی از این برنامه‌ها طرح پاییزه کتاب بود که با استقبال مردم مواجه شده و با گذشت کمتر از یک هفته از اجرای این طرح در بیش از 600 کتابفروشی، بیش از 160 هزار نسخه کتاب به فروش رسیده است.
کد خبر: ۹۷۰۶۳۷
روزهای بهاری کتاب در پاییز

به گزارش جام‌جم، همزمان با هفته کتاب طرح پاییزه کتاب کلید خورد. در این طرح که یک ماه ادامه دارد، بیش از 600 کتابفروشی از 31 استان کشور مشارکت کرده‌اند که از این تعداد 494 کتابفروشی از مرکز استان‌ها و 144 کتابفروشی از شهرستان‌ها عضو طرح شده‌اند. بر این اساس استان تهران با 152 کتابفروشی، استان قم با 102 کتابفروشی، اصفهان با 84 کتابفروشی و خراسان رضوی با 66 کتابفروشی بیشترین مشارکت را از آن خود کرده‌اند.

تخفیف‌20 درصدی

یکی از جاذبه‌های این طرح برای مردم، استفاده از تخفیف خرید کتاب است. همچنین امکانی فراهم می‌کند تا کتابفروشی‌ها بتوانند کتاب‌های خود را به صورت نقد بفروشند و علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌های انبارداری، بتوانند بخشی از سرمایه خود را نقد کنند و در چرخه نشر کتاب‌های جدیدتری عرضه کنند. بر این اساس در این طرح سقف تخفیف برای هر کتابفروشی حداقل 20 میلیون ریال و سقف مجاز خرید برای هر خریدار حداکثر یک میلیون ریال است. خریدار می‌تواند در چند نوبت و از چند کتابفروشی، کتاب‌های عمومی را با 20 درصد تخفیف و کتاب‌های کودک و نوجوان را با 25 درصد تخفیف از کتابفروشی‌های عضو طرح «پاییزه کتاب» خریداری کند. حالا یک هفته بعد از شروع طرح، خبر می‌رسد که پاییزه کتاب که با شعار «ایران می‌خواند» در بازه زمانی یک ماه از 24 آبان آغاز شده و تا 24 آذر سال جاری در کتابفروشی‌های سطح کشور اجرا می‌شود، با استقبال کتابفروشی‌ها و کتابخوان‌ها همراه شده است.

میزان فروش با توجه به گذشت تنها چند روز از آغاز آن، نسبت به دوره قبل رشدی سه برابری را نشان می‌دهد. بر این مبنا، پیش‌بینی می‌شود میزان فروش در طرح پاییزه کتاب بیشتر از سه طرح قبلی (کتابفروشی به وسعت ایران، عیدانه کتاب و تابستانه کتاب) باشد.

کتابفروشی‌های پرفروش

استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، فارس، مازندران و یزد تاکنون از بین 31 استان مشارکت‌کننده در این طرح، جزو ده استان پرفروش براساس کتاب شناخته شده‌اند.

همچنین کتابفروشی‌های شهر کتاب مشهد، رشد اهواز، فرازمند رشت، پردیس کتاب مشهد، کتاب آبان مشهد، نمایشگاه و فروشگاه کتاب محام اهواز، شهر کتاب ساری، شهر کتاب مرکزی، نمایشگاه کتاب کودک تهران و شهر کتاب رشت تاکنون جزو پرفروش‌ترین کتابفروشی‌ها در سطح کشور هستند.

حرکتی نمادین

البته با توجه به مشکلات زیربنایی حوزه نشر به نظر می‌رسد چنین طرح‌هایی حکم مُسَکّن را دارد. مشکلاتی همچون گرانی کتاب، بیم حذف کتاب از سبد خانوار، مساله پایین بودن سرانه مطالعه و کم‌رغبتی مردم در استفاده از کتابخانه‌های عمومی، مسائلی نیست که چنین طرح‌هایی بتواند آن را به صورت اساسی حل کند. محمدعلی جعفریه، مدیر نشر ثالث در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: همه نمی‌گویند که قرار است چنین طرح‌هایی به صورت زیربنایی مشکلات حوزه نشر را حل کند، حتی متولیان و برگزارکنندگان طرح هم چنین ادعایی ندارند. در همه جای دنیا چنین طرح‌هایی برگزار می‌شود و مردم هم استقبال می‌کنند. او ادامه می‌دهد: در ایران هم این طرح با اقبال مردم مواجه شده است، بخصوص در شهرستان‌ها مردم از این طرح استقبال کرده‌اند. همین طرح‌ها باعث می‌شود مردم کتاب بخرند و وقتی کتاب بخرند، به هر حال کتاب را می‌خوانند؛ چون هیچ کس کتاب را نمی‌خرد که نخواند.

این ناشر با اشاره به مشکلات زیربنایی حوزه نشر اظهار می‌کند: ما باید به سمت رفع مشکلات زیربنایی حوزه نشر حرکت کنیم. این طرح‌ها حالت نمادین دارد و سبب می‌شود موجی در جامعه ایجاد شود تا فرهنگ کتاب و کتابخوانی ترویج پیدا کند. رسانه‌ها هم باید این موج را تبلیغ کنند. رسانه ملی می‌تواند بر این موج سوار شود و در برنامه‌هایش کتاب را ترویج کند. همین‌طور شهرداری‌ها و کتابخانه‌های عمومی می‌توانند از این موج استفاده کنند. از همه مهم‌تر آموزش و پرورش هم باید از این جریان استفاده کند تا بچه‌ها را با فرهنگ کتاب آشنا کند.

پرفروش‌های پاییزه کتاب

من پیش از تو

نویسنده: جوجو مویز

مترجم: مریم مفتاحی

ناشر: آموت

این اثر یک رمان عاشقانه است که نخستین بار در 5 ژانویه 2012 در بریتانیا چاپ شد. ادامه‌ای بر این کتاب با نام «من پس از تو» هم نوشته شد که در سال 2015 انتشار یافت و اتفاقا این کتاب هم جزو پرفروش‌های طرح پاییزه کتاب است که نشر آموت آن را منتشر کرده است. درباره جذابیت این کتاب همین بس که منتقد نیویورک تایمز درباره‌اش گفته: وقتی این رمان را تمام کردم، نمی‌خواستم آن را نقد کنم؛ می‌خواستم دوباره آن را بخوانم.

ملت عشق

نویسنده: الیف شافاک

مترجم: ارسلان فصیحی

ناشر: ققنوس

کتاب «ملت عشق» نوشته الیف شافاک نویسنده ترکیه‌ای، از جمله کتاب‌هایی است که با داستانی جالب و حکایاتی موازی به موضوع شمس و مولانا پرداخته است، البته درباره این ارتباط عرفانی قبلا هم کتاب «کیمیا خاتون» نوشته سعیده قدس منتشر شده بود. این رمان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های رمان ترکیه است که بیش از 500 بار در چند سال اخیر تجدید چاپ شده است. این رمان به نوعی بازگویی رابطه میان شمس و مولانا در قالب داستانی امروزی و از زبان یک زن آمریکایی است که به همه روزمرگی‌ها و همسر و کار پشت پا می‌زند و عازم سفر ترکیه می‌شود.

بیشعوری

نویسنده: خاویر کرمنت

مترجم: محمود فرجامی

ناشر: تیسا

کتاب «بیشعوری» شما را با خطرناک‌ترین بیماری تاریخ بشریت یعنی بی‌شعوری آشنا می‌کند. این کتاب با زبانی طنزگونه به بررسی پدیده‌ بی‌شعوری در دنیای امروز می‌پردازد. نویسنده معتقد است بی‌شعورها، افرادی نابغه و باهوش هستند. نابغه‌هایی خودخواه، مردم‌آزار و با اعتمادبه‌نفسی کاذب. این افراد با منفعت‌طلبی‌های خود درنهایت به خود و افراد جامعه ضرر می‌رسانند. کرمنت در این کتاب این موضوع را ‌خوب مورد بحث قرار داده و با لحنی طنزگونه و ماجراهایی ساختگی اما نزدیک به واقعیت زندگی‌، یک‌ چیز را به ما گوشزد می‌کند: دنیا را بیماری مسری و خطرناک بی‌شعوری تهدید می‌کند.

هنر شفاف اندیشیدن

نویسنده: رولف دوبلی

مترجمان: عادل فردوسی‌پور، بهزاد توکلی، علی شهروز

«آیا تا به حال زمان صرف چیزی کرده‌ای که در آینده احساس کنی ارزشش را نداشته؟ به انجام کاری که می‌دانی برایت مضر است اصرار کرده‌ای؟ سهام خود را خیلی زود یا خیلی دیر فروخته‌ای؟ موفقیت را نتیجه‌ کار خود و شکست را نتیجه‌ تاثیر عوامل بیرونی دانسته‌ای؟ اینها نمونه‌هایی‌ از خطاهایی است که همه‌ ما در تفکر روزمره‌ خود دچارشان می‌شویم، اما با شناخت چیستی آنها و دانستن نحوه شناسایی‌شان، می‌توانیم از آنها دوری کنیم و تصمیم‌های هوشمندانه‌تری بگیریم.» آنچه خواندید، بخشی از خلاصه‌ کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» است که آن هم در فهرست پرفروش‌های پاییز است.

سجاد روشنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها