شبکه‌های سیما طبق روال هر سال برنامه‌های متعدد و متنوعی به مناسبت اربعین سید و سالار شهیدان آماده کرده‌اند که در این باره می‌توان به مسیر بهشت، مغناطیس، نامه‌های شرمنده، مخاطب خاص، سفر بخیر، منظومه بیداری، طریق، جاذبه، آیین هم‌آوایی، چشمه‌سار هدایت و ... اشاره کرد. در قالب این برنامه‌ها علاوه بر ارتباط مستقیم با کربلای معلی، گزارش‌های زنده از پیاده‌روی زائران اربعین حسینی و ... پخش می‌شود.
کد خبر: ۹۷۰۱۲۰
سوگواره رسانه ملی در اربعین حسینی

شبکه یک

«پیاده آمده‌ایم» از برنامه‌های شبکه یک برای اربعین است که شامگاه اربعین حسینی، با رویکرد محتوایی حمایت از دین پخش می‌شود.

شبکه 2

برنامه مناسبتی «تن‌های تنها» به تهیه‌کنندگی محمد ابهری با هدف آشنا کردن نوجوانان با مفاهیم صحیح و عمیق قیام سیدالشهدا (ع) و برنامه «کوی محبت» به تهیه‌کنندگی سیدمصطفی موسوی در شب و روز اربعین از شبکه دو پخش می‌شود. این برنامه با حضور کارشناسان به طور زنده از کربلای معلی روی آنتن می‌رود. پخش سخنرانی مذهبی و مراسم سوگواری از دیگر برنامه‌های این شبکه است. مجله تصویری «مغناطیس» به تهیه‌کنندگی محمد تربتی طرقبه و بخش‌های مستندهای کوتاه اربعینی، آداب و اهمیت زیارت، نقش پیاده‌روی اربعین در تحولات منطقه، آداب کاروان‌داری، تدابیر پزشکی، اصول پیاده‌روی، رعایت مسائل حقوقی، معرفتی و فرهنگی شب و روز اربعین ساعت 21 از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

شبکه 3

برنامه «مخاطب خاص» با موضوع اربعین حسینی امروز و فردا 29 و 30 آبان‌ماه ساعت 23 به صورت زنده از آنتن شبکه سه سیما پخش می‌شود.

سخنرانی‌های حجج اسلام سیدمهدی میرباقری، علیرضا پناهیان، ماندگاری، حسینی قمی و ... و مداحی حاج سعید حدادیان، علی انسانی، طاهری، رسولی، مطیعی و ... که در این ایام در موکب‌های از نجف تا کربلای هیات رزمندگان اسلام برگزار می‌شود، پخش خواهد شد. برنامه تلویزیونی «سمت خدا» و «خط سوم» هم با این محوریت روی آنتن می‌روند.

شبکه چهار

«من حامی دین هستم» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی در سه قسمت به صورت زنده روی آنتن شبکه چهار می‌رود.

در این ویژه‌برنامه که اجرای آن را مسعود فروتن بر عهده دارد به موضوع فرهنگ و هنر عاشورایی پرداخته می‌شود. برنامه «راهی به روشنایی» به تهیه کنندگی سیدمحسن مناجاتی ساعت 21 پخش خواهد شد. این برنامه در قالب گفت‌وگو با سید علیرضا واسعی، رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مشهد به بررسی «رویکرد تمدنی» به قیام حسینی می‌پردازد.

شبکه پنج

مستند روایی «طریق» با اجرای شهرام شکیبا ساعت 21 و 30 دقیقه و با محوریت اصناف حاضر در کشور عراق از شهر نجف اشرف تا کربلای معلی که به زائران اربعین حسینی خدمات ارائه می‌دهند، پخش می‌شود.

شبکه افق

برنامه «جاذبه» هر روز به صورت زنده و در چهار نوبت و ساعت‌های 12 و 30 دقیقه، 13، 18 و 30 دقیقه و 22 پخش می‌شود. دو گروه برنامه‌ساز قرار است شور و حال پیاده‌روی اربعین را در ایران و عراق به تصویر بکشند. علاوه بر این مجموعه‌ای از فیلم‌های مستند با موضوع پیاده‌روی اربعین، فعالیت موکب‌های پذیرایی از زائران و ... پخش می‌شود. «شما چه کسی هستید»، «زائرسرای مهران»، «خاله بتول»، «بهشت روح‌افزا»، «از استکهلم تا کربلا» و ...، برخی از این مستندها است.

شبکه مستند

مجموعه «آیین هم‌آوایی» که توسط ده تن از مستندسازان شناخته شده کشور به سرپرستی فرهاد ورهرام در ده استان مختلف کشور تولید شده است، برای اولین بار از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود. این مستند امروز و فردا 29 و 30 آبان ماه، ساعت 20 از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود. «از استکهلم تا کربلا» مستند دیگری است که برای پخش در روز اربعین ساعت 22 در نظر گرفته شده و درباره ورزشکاری به نام مصطفی است که یک مسلمان سوئدی است و از سوئد با پرچم این کشور، در پیاده روی اربعین شرکت می‌کند.

شبکه قرآن

«چشمه‌سار هدایت» ویژه برنامه این شبکه در روز اربعین است که از ساعت 9 صبح به صورت زنده و مستقیم به روی آنتن خواهد رفت. «طلیعه» عنوان دیگر برنامه زنده شبکه قرآن و معارف سیما در اربعین است که با اجرای رحمان نظام اسلامی امروز و فردا 29 و 30 آبان ساعت 20 پخش خواهد شد.

«فرات تشنه» نیز از جمله برنامه‌های این شبکه در ایام اربعین است که ساعت 19 روی آنتن می‌رود. مستندهای «یاثارالله» و «میراث مرثیه»، «طریقت»، «پیاده روی اربعین» و «سخنرانی‌های ویژه اربعین» و پخش مرثیه سرایی مداحین اهل بیت (ع) از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این ایام است.

شبکه شما

ویژه برنامه‌های اربعین حسینی شبکه شما از غروب امروز شنبه 29 آبان شروع می‌شود. ارتباط مستقیم با خراسان‌رضوی در ساعت 17و20 دقیقه و سپس پخش برنامه زنده «هفت مرثیه» آغازگر این برنامه‌ها هستند؛ در ادامه مستند «سه روز تا بهشت» در ساعت 20 روی آنتن می‌رود و ساعت 21 هم نوبت به پخش برنامه زنده «شب چراغ» از مرکز زنجان خواهد رسید.

ساعت 22و30 دقیقه نیز برنامه زنده «چلچراغ» از مرکز فارس پخش می‌شود و در انتها شاهد پخش برنامه «قافله عاشقی» از ساعت 23 خواهیم بود.

روز یکشنبه همزمان با اربعین سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) برنامه‌های ویژه شبکه شما از ساعت 8 با پخش مستند «عطش» و ارتباط مستقیم با مراکز خراسان‌رضوی، گلستان، قزوین، فارس، سمنان، اردبیل، سیستان و بلوچستان، گیلان، خوزستان و کرمانشاه برای پوشش مراسم اربعین آغاز می‌شود. «معبر بهشت» عنوان مستندی است که ساعت 12 روی آنتن می‌رود و سپس فیلم تلویزیونی «مادرم باش» محصول سیمای مرکز کرمانشاه در ساعت 13 پخش خواهد شد.

حماسه ملی شبکه‌های استانی برای نمایش سوگواره ملی عاشورا

مراکز صدا و سیمای استانی، طی ماه‌های محرم و صفر بویژه ایام تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی، جلوه‌ای از حماسه رسانه‌ای را برای به تصویر کشیدن سوگواره ملی عاشورایی ملت ایران به ثبت رساندند.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور استان‌ها، امسال با برنامه‌ریزی منسجمی که از ماه‌ها پیش صورت گرفته بود، شبکه‌های استانی و به تبع آنها شبکه «شما» توانستند حماسه‌ای عظیم بیافرینند و سوگواره ملی محرم و صفر را در اقصی نقاط ایران به شکلی که عظمت دلدادگی ایرانیان به فرهنگ عاشورا را نشان دهد، در قاب تصویر یا گزارش‌های رادیویی منعکس کنند.

پوشش تصویری و زنده از مناطق مرزی

اعزام اکیپ‌های تصویربرداری و گزارشگری به پایانه‌های مرزی شلمچه، چزابه و مهران به منظور ارتباط مستقیم با شبکه‌های استانی، اعزام گروه‌های مستندساز به کشور عراق به منظور تهیه برنامه‌های مستند و همچنین ارسال گزارش از این کشور، بخشی دیگر از این اقدامات به شمار می‌رود و علاوه بر این شاهد کار ویژه مراکز خوزستان، آبادان و ایلام با استقرار پایگاه‌های رسانه‌ای در پایانه‌های مرزی شهرهای چزابه، شلمچه و مهران و ارسال منظم و پیاپی گزارش و ارتباط تصویری با مراکز استان‌ها و شبکه‌های سراسری بویژه شبکه شما بودیم.

از جمله برنامه‌هایی که با توجه به اقدامات صورت گرفته روی آنتن رفت، می‌توان به حسین تا بی‌نهایت‌ (ویژه‌برنامه قزوین)، اربعین خورشید (ویژه‌برنامه چهارمحال و بختیاری)، چلچراغ (ویژه‌برنامه فارس و معرفی موکب احمدبن موسی شاهچراغ(ع) از 20 آبان و ادامه تولید و پخش برنامه از کربلا با همراهی موکب شاهچراغ از 25 آبان تا پایان روز اربعین، شین (ویژه‌برنامه مرکز ایلام)، بیرایچیم عشق (آذربایجان شرقی)، حسین عاشیقلری (مرکز اردبیل) و شور شین (مرکز بوشهر) اشاره کرد.

در این بین شبکه‌های استانی به پخش مستندهای تولید شده در سال جاری نیز اقدام کردند که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد.

برگزاری مسابقه فیلم، عکس و خاطره اربعینی

به منظور ارتباط دو سویه با مخاطبان، مرکز سیمای استان‌ها با همکاری شبکه شما و مراکز استانی سیما، مسابقه فیلم، عکس و خاطره اربعین حسینی را نیز برگزار می‌کنند. بر اساس فراخوان اعلام شده، مهلت ارسال آثار تا پایان آذر 1395 بوده و علاقه‌مندان می‌توانند به منظور ارسال آثار خود از طریق مراجعه به نشانی اینترنتی www.negahmedia.ir یا شبکه اجتماعی به شماره 099060608103 اقدام کنند.

نامه‌های کودکان ایرانی برای امام حسین(ع)

برنامه «نامه‌های شرمنده» روز اربعین در قالب برنامه کودک از شبکه دو پخش می‌شود. رضا نظیفی، تهیه کننده برنامه در این باره به جام‌جم توضیح داد: این برنامه با هدف نامه‌های مردم کوفه به امام حسین (ع) و دعوت از ایشان برای آمدن به آن شهر و عهدشکنی‌های کوفیان در گروه کودک و نوجوان شبکه دو تولید شده است. در این برنامه کودکان و نوجوان برای امام حسین (ع) نامه می‌نویسند و برای ما ارسال می‌کنند.

وی ادامه داد: هدف از تولید این برنامه آشنایی کودکان و نوجوانان با انگیزه‌های قیام امام حسین(ع) و قیام عاشوراست. نامه‌های شرمنده در قالب موشن‌فیلم است و گیتی خامنه هم نریشن‌ها را می‌خواند. تا به امروز نامه‌های زیادی برایمان ارسال شده است و همه این نامه‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم و 22 بهمن ماه در قالب یک برنامه به 22 نفر جوایز نفیسی اهدا می‌شود. این تهیه‌کننده اشاره کرد: قرار است همایشی هم روز میلاد امام حسین (ع) در دهم اردیبهشت سال آینده برگزار و 72 نامه منتخب را در قالب کتاب چاپ کنیم.

نگاه ویژه به خادمان حسینی در «مسیر بهشت»

ویژه‌برنامه «مسیر بهشت» به تهیه‌کنندگی و اجرای عباس طاهریان راد در شب اربعین قبل از خبر ساعت 19 از شبکه یک سیما پخش می‌شود. طاهریان درباره این برنامه به جام‌جم گفت: ما در این برنامه نگاه ویژه به کسانی داریم که به زائران امام حسین (ع) خدمت می‌کنند. در واقع شهرداری تهران کمیته منابع انسانی و اعزام به کربلا دارد و کارکنان این مرکز داوطلبانه و بدون گرفتن حق ماموریت به کربلا اعزام می‌شوند تا به زائران خدمت کنند.

وی ادامه داد: امسال هم حدود 7000 داوطلب از سوی شهرداری تهران اعزام شده و این دوستان در مسیر نجف و کربلا مستقر هستند و فارغ از پست و مقام و تحصیلات به زائران خدمت می‌کنند، زباله‌ها را جمع می‌کنند، زائران را راهنمایی خواهند کرد و ...

طاهریان درباره ساختار این برنامه نیز توضیح داد: بخش غالب این برنامه مستند است و علاوه بر گفت‌وگو با این دوستان که بسختی هم جلوی دوربین حاضر می‌شوند از اتفاقات بی‌نظیر مسیر نجف و کربلا گزارش‌هایی پخش می‌کنیم.

شبکه امید و پیاده‌روی نوجوانان و کودکان

شـــبکه امید قــرار اســت مراسم پیاده‌روی نوجوانان و کودکان ایرانی را ساعت 11و15دقیقه روز اربعین به مدت نیم‌ساعت پخش کند. ساعت 18شخصیت‌های محبوب نوجوان که در مراسم پیاده‌روی حضور دارند به صورت زنده در این شبکه پوشش داده می‌شود. در شب و روز اربعین، مستندهای گزارشی از حضور نوجوانان و کودکان در مراسم پیاده روی اربعین ساعت 21 از شبکه امید روی آنتن می‌رود.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها