طرح‌های کوچک برای مشکل بزرگ جواب نمی‌دهد

مُسکّن برای مسکن

گزارش مدیر طرح و برنامه بانک مسکن درباره عدم استقبال مردم از طرح صندوق پس‌انداز یکم به عنوان مهم‌ترین طرح خانه‌دار شدن مردم در سه سال اخیر در کنار کاهش معاملات مسکن در سطح کشور در ماه‌های اخیر، نگرانی‌ها نسبت به تشدید رکود را در حیاتی‌ترین بخش اقتصادی کشور افزایش داده است.
کد خبر: ۹۷۰۰۲۲

به گزارش جام‌جم، دولت یازدهم درحالی به نیمسال پایانی عمر خود نزدیک می‌شود، که هنوز نتوانسته است بخش مسکن را با وجود ارائه طرح‌های مختلف، از رکود خارج کند. از آنجا که امسال سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامیده شده، انتظار می‌رفت در سال جاری اقداماتی برای خروج بخش مسکن از رکود انجام گیرد تا سلسله صنایع و مشاغل مرتبط با آن هم از سکون خارج شود، اما هنوز اقدام جدی صورت نگرفته است.

مسکن اجتماعی، مسکن رهنی، مسکن اجاره‌ای، صندوق پس‌انداز مسکن یکم، مسکن اجاره به شرط تملیک، فروش اقساطی مسکن و اخیرا هم پیش‌فروش اقساطی مسکن از جمله طرح‌هایی بوده که وزارت راه و شهرسازی وعده اجرای آنها را در سه سال اخیر داده، اما هیچ یک از آنها نتایج مطلوب در بخش مسکن به‌همراه نداشته‌اند.

ناامیدی از صندوق یکم

صندوق پس‌انداز یکم بانک مسکن، مهم‌ترین طرح عملیاتی در سه سال اخیر برای خانه‌دار شدن مردم و خروج بخش مسکن از رکود محسوب می‌شود و دولت با افزایش چندباره سقف وام و کاهش نرخ سود آن و تبلیغات گسترده، تلاش کرد مردم را به استفاده از این تسهیلات متمایل کند. اما چند روز پیش مدیر طرح و برنامه بانک مسکن اعلام کرد که تنها حدود 3000فقره از تسهیلات سپرده‌گذاران صندوق پس‌انداز مسکن یکم پرداخت شده است.

محمــدحســن مرادی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما افزود: آن‌طور که انتظار می‌رفت سپرده‌گذاران صندوق پس‌انداز مسکن یکم از این تسهیلات استقبال نکرده‌اند. وی درباره علت استقبال کم از این تسهیلات افزود: مبالغی که باید سپرده‌گذاری می‌کرده‌اند در حدی نبوده است که مردم بتوانند از سقف تسهیلات استفاده کنند. کارشناسان معتقدند استقبال 3000 نفری از صندوق پس‌انداز یکم، در برابر نزدیک به یک میلیون تقاضای انباشته مسکن، نشان از ناکامی این طرح در خروج بخش مسکن از رکود دارد.

برای الآن نسخه بپیچیم نه یک سال بعد

فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه‌سازان ایران در گفت‌وگو با جام‌جم درباره خروج مسکن از رکود تصریح کرد: دولت برنامه‌های خوبی در بخش مسکن اعلام و رونمایی کرد، اما مشکل اصلی این بازار شرایط حال حاضر است، نه یک سال بعد. در نتیجه دولت باید برای شرایط فعلی بازار مسکن، تمهیداتی در نظر بگیرد و از اقدامات در آینده پرهیز کند.

وی افزود: بخش مسکن، بحرانی‌ترین حالت خود را طی می‌کند و صندوق پس‌انداز مسکن یکم که رقم تسهیلات آن 80 میلیون تومان هم شده برای همه ملموس نبوده و همین مساله موجب شد تا استقبالی از آن صورت نگیرد.

پورحاجت ادامه داد: تولیدکنندگان در معرض خطر ورشکستگی قرار دارند و دولت باید این گره را با افزایش قدرت خرید مردم حل کند که با گذشت سه سال از دولت یازدهم هنوز در این زمینه شاهد تحرکی نیستیم.

دبیر کانون انبوه‌سازان ایران با اشاره به رقم پایین تسهیلات مسکن گفت: اکنون 40 تا 50 میلیون تومان برای خرید یک خانه، تسهیلات داده می‌شود که اگر این ارقام قرار باشد از طریق اوراق پرداخت شود، مشتری باید رقمی بالاتر و سود بیشتری بپردازد. به نوعی آن‌قدر شرایط برای خرید خانه سخت شده که کسی وارد بازار مسکن نمی‌شود.

وی تاکید کرد: راهکاری که دولت پیش رو دارد، تزریق نقدینگی به بازار مسکن است تا رکود از بخش مسکن خارج شود.

صندوق پس‌انداز یکم ناکام ماند

علیم یارمحمدی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس هم به خبرنگار ما گفت: دولت هنوز برنامه مشخص و مدونی برای بخش مسکن ندارد و با گذشت هفت ماه از عمر مجلس دهم بارها از دولت خواستار ارائه برنامه در این حوزه بودیم، اما خبری نشده است.

وی با اشاره به اهمیت بالای مسکن در اقتصاد خانوارهای ایرانی تصریح کرد:اگر مشکل مسکن در کشور حل شود، قطعا جوانان ما می‌توانند ازدواج راحت‌تری داشته باشند و به تشکیل خانواده اقدام کنند، اما این موضوع سدی برای ازدواج نیز محسوب می‌شود. یارمحمدی ادامه داد:اکنون در طرح مسکن یکم از 12 هزار نفری که سال گذشته در بانک مسکن حساب سپرده بازکردند، تنها 3000 نفر تسهیلات دریافت کردند که قطعا این عده از اقشار ضعیف جامعه نبودند. بنابراین اگر دولت قصد دارد بخش مسکن را سرو سامان دهد،باید مسکن مهرهای مانده را که عمده آن در شهر پردیس است به پایان برساند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: دولت بر این باور بود که صندوق پس‌انداز مسکن یکم می‌تواند مشکل رکود مسکن را حل کند، اما این اتفاق با واقعیت جامعه تفاوت زیادی داشت و همچنان مسکن با رکود دست و پنجه نرم می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: دولت اکنون بر این باور است که مشکل مسکن حل شده و از رکود درآمده است و پایش اطلاعاتی خود را از سامانه ثبت معاملات به دست آورده که خیلی نمی‌توان به آن تکیه کرد. دولت باید این موضوع را در نظر داشته باشد که از میزان تسهیلاتی که به مردم داده، چند نفر خانه‌دار شدند.

دولت نهادسازی انجام داده است

علی قـائــدی، کارشناس اقتصاد و مسکن نیز به خبرنگار ما گفت: کاری که دولت در طول سال‌های اخیر انجام داده، نهادسازی علمی برای بلندمدت بوده، اما اقدامات پروژه‌ای، کوتاه‌مدت است و تورم را در کشور تزریق می‌کند.

وی افزود: باید نگاهمان نسبت به سیاست‌های دولت تغییر کند و در نظر داشت که در طول این سال‌ها دولت ابزارهای لازم را برای بخش مسکن در اختیار نداشته و نخواسته از منابع پرقدرت بانک مسکن استفاده کند.

این کارشناس اقتصاد و مسکن تصریح کرد: بیشتر از این‌که بخواهیم به دنبال فعالیت‌های کوتاه‌مدت و ساخت مسکن باشیم، باید نهادسازی‌های بلندمدت را پیگیری کنیم. ضمن این‌که در بخش‌هایی مانند صندوق پس‌انداز مسکن یکم بیش از صدهزار نفر افتتاح حساب کردند که می‌تواند تا حد زیادی در بخش مسکن تاثیرگذار باشد.

مسکن در رکود می‌ماند

محمدعلی پورشیرازی، عضو هیات‌مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران هم با بیان این‌که بخش مسکن که موتور محرک اقتصادی کشور است، اوضاع خوبی ندارد، تصریح کرد: مسکن فعلا از رکود خارج نمی‌شود به این دلیل که چند سال است پیمانکاران طلب خود را دریافت نکرده‌اند و وقتی این طلب‌ها انباشته می‌شود، می‌بینیم که خروجی آن تعطیلی و اخراج کارگران می‌شود.

این کارشناس اقتصادی به فارس گفت: وقتی مسکن یک واقعیت مورد نیاز جامعه است، چرا باید با آن برخورد سیاسی شود، به عنوان مثال در این چند سال بلایی بر سر شهر تهران با این ساخت‌وسازها آورده شده که باید برای بهبود آن، سال‌ها تلاش کرد.

کاهش معاملات در سطح کشور

حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که حجم معاملات مسکن در سراسر کشور در ماه‌های مهر و آبان تا 40 درصد کاهش یافته در همین زمان در تهران 18 درصد رشد داشته است، گفت: امیدواریم سیر صعودی معاملات مسکن از تهران به سایر نقاط کشور نیز کشیده شود.

محمد حسین علی اکبری

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها