رئیس موسسه آینده پژوهی جهان اسلام با بیان اینکه برجام توافقی چند جانبه است گفت اگر ترامپ بخواهد این توافق را بر هم بزند برای آمریکایی ها خیلی گران تمام خواهد شد.
کد خبر: ۹۶۹۲۳۸
برهم زدن برجام برای آمریکایی ها گران تمام خواهد شد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، سید یحیی صفوی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه تحولات جهانی از نظر سیاسی، اقتصادی، رسانه و فناوری تغییرات پرشتابی داشته است، گفت: می توانیم از این شتاب به عنوان فرصت، بهره برداری کنیم.

وی با بیان اینکه سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران با تغییر روسای جمهور این کشور، تغییر زیادی نمی کند، یادآور شد: سیاست آنها ادامه دشمنی و تخاصم با ایران خواهد بود.

صفوی ادامه داد: اگر چه قضاوت اکنون زود است و چگونگی رفتار آنها را باید در صحنه عمل بینیم اما واقعیت این است که اکنون تیم جمهوری خواهان در کنگره، سنا و ریاست دولت آمریکا با هم یکدست شده اند.

وی افزود: جمهوری خواه ها سنّت تندروی علیه ایران داشتند و لابی نزدیک شدن به رژیم صهیونیستی و حتی برخی از کشورهای همسایه ما دارند بنابراین تخاصم علیه ایران ادامه می یابد.

رئیس موسسه آینده پژوهشی جهان اسلام درباره مواضع اسلام هراسی ترامپ گفت: این موضوع بیشتر حالت شعاری داشته است. صفوی با اشاره به اینکه آمریکایی ها و اروپایی ها شدیداً به کشورهای اسلامی احتیاج دارند، ادامه داد: ۷۵ درصد منابع ذخایر قطعی نفت و ۵۷ درصد گاز جهان در کشورهای اسلامی قرار دارد همچنین وجود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مسلمان بازار بزرگی برای آنهاست.

وی با اشاره به اینکه کشورهای اسلامی از مهمترین بازارهای فروش سلاح آنهاست، گفت: بزرگترین بازار فروش سلاح آمریکایی ها منطقه غرب آسیا و به طور خاص کشورهای حوزه خلیج فارس است.

صفوی افزود: در دوره ۸ ساله اوباما حدود ۱۵۰ میلیارد دلار سلاح به این منطقه فروخته شده است که از این رقم ۱۰۰ میلیارد دلار فقط برای عربستان و ۱۲ میلیارد دلار برای امارات متحده عربی بود.

وی گفت: آنها احتیاج به این بازار و همچنین تهدیدسازی دارند بنابراین ترامپ سخن خود را در باره کشورهای اسلامی تغییر خواهد داد. رئیس موسسه آینده پژوهی جهان اسلام تاکید کرد: لابی صهیونیست ها و حضور ۶ میلیون یهودی در آمریکا اهرم فشاری بر رئیس دولت آمریکاست بنابراین هر رئیس جمهوری که در آمریکا روی کار بیاید مجبور به طرفداری از رژیم صهیونیستی و امنیت آن است و شاید بتوان گفت که صهیونیست ها ایالت پنجاه و یکم آمریکا هستند.

صفوی افزود: در رابطه با مسایل دیگر منطقه مانند عراق، سوریه و یمن با توجه به آن چه فعلاً آقای ترامپ در سخنرانی هایش بیان کرده برداشت ما این است که شخص وی می خواهد نگاه خود را از نگاه ژئواستراتژیک به نگاه ژئواکونومیک تغییر دهد یعنی گسترش نظامی گری و بودجه نظامی را کاهش دهد و نگاه اقتصادی به مسایل داخل آمریکا و حتی خارج داشته باشد.

وی با بیان اینکه ترامپ معتقد است کشورهای عضو ناتو باید هزینه بدهند، اضافه کرد: اروپایی ها هم برای این موضوع در حال چاره اندیشی هستند و این موضوعات برای ما می تواند فرصت باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها