گزارشی از سی و یکمین دوره شب شعر عاشورای شیراز

عرض ارادت به دستگیر بی دست

نزدیک اربعین سالار شهیدان که می شویم دل ها ناخودآگاه به سمت کربلا پرواز می کند، شاعران هم در این ایام در تالار حافظیه شیراز در حالی سی و یکمین دوره شب شعر بزرگ عاشورای شیراز را برگزار کردند که این شب شعر با عرض ارادت به آستان علمدار بی دست کربلا حضرت ابالفضل العباس همراه بود.
کد خبر: ۹۶۹۰۱۲
عرض ارادت به دستگیر بی دست

به گزارش جام جم آنلاین، شب شعر عاشورای شیراز در میان تمام همایش ها و کنگره های ادبی ماجرای منحصر به فردی است. در این سال ها که با آمدن و رفتن دولت ها همایش های ادبی هر بار از اول شروع می شدند و سال هاست توالی همایش های ادبی اکثرا از یکی دو سال بیشتر نمی شود، ممارست و تداوم شب شعر عاشورا بیشتر به معجزه می ماند.

ماجرای شب شعر عاشورای شیراز برای اهالی ادبیات آشناست. اواسط دهه شصت بود که مرحوم حاج حسین فرهنگ از خیرین فرهنگ دوست شیراز به پیشنهاد تنی چند از شاعران آیینی و در صدر آن ها حاج احد ده بزرگی بنا را بر حمایت از شب شعری کشوری و فراگیر گذاشت و خیلی ساده نام آن همایش بزرگ شد «شب شعر عاشورای شیراز». چند سالی این همایش برگزار شد تا این که مرحوم فرهنگ با ذکر «السلام علیک یا اباعبدالله» درگذشت و نکته قابل تامل در این بین تداوم شب شعر توسط پسران و خانواده وی شد و پسر ارشدش حاج عبدالحسین فرهنگ تداوم این شب شعر را برعهده گرفت و تاکنون بدون خستگی و با همه فراز و نشیب ها راه را فرسوده است.

پس از چند سال ستاد شب شعر عاشورا تصمیم گرفت که هر سال موضوع شب شعر به یکی از شخصیت ها، ویژگی ها و حتی زمان های واقعه عاشورا اختصاص یابد و بر همین اساس سال ها شب شعر عاشورا به زوایایی سرک کشید که در طول قرن های متمادی شاید حتی بیتی در توصیف آن ها سروده نشده بود. اما پس از سال ها گشت و گذار، از چند سال پیش ستاد شب شعر عاشورا تصمیم گرفت که مجددا به سراغ موضوعاتی برود که در ابتدای راه هر کدام بهانه ای بودند برای عرض ارادت. بر همین اساس سال گذشته شخص اباعبدالله و امسال علمدار کربلا حضرت عباس (ع) به عنوان موضوع شب شعر عاشورا معرفی شدند.

سی و یکمین دوره شب شعر عاشورا با عرض ارادت شاعران و مداحان و عاشورا پژوهان به آستان حضرت عباس و با حضور خیل عظیم مردم ادب دوست شیراز برگزار شد. البته امسال نیز مانند اکثر سال های گذشته شب شعر طلاب و دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و این بار به دبیری شاعر نام آشنای اهل بیت «سید محمد امین جعفری حسینی» با موضوع آزاد عاشورایی برگزار شد.

همچنین مانند سال های گذشته به طور نمادین افتتاحیه سی و دومین دوره شب شعر عاشورا در منزل مرحوم فرهنگ برگزار شد و حاج احد ده بزرگی «حضرت علی اکبر» را به عنوان موضوع شب شعر آتی معرفی کرد و پس از آن دکتر محمدرضا سنگری به بیان جنبه های شخصیت این بزرگوار پرداخت و در پایان شاعران ساده و صمیمی در کنار هم و در کنار مردم ادب دوست شیراز به عزاداری پرداختند و راهی شهرهای خود شدند به امید سال بعد و عرض ارادتی دیگر.

دکتر محمدرضا شالبافان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها