مصرف سیگار، احتمال ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش می‌دهد، اما قطع مصرف سیگار پس از دو سال نزدیک به 50 درصد این احتمال را کاهش می‌دهد.
کد خبر: ۹۶۸۱۶۷

به گزارش جام‌جم، دکتر عبدالله فضل علیزاده با بیان این مطلب اظهار کرد: ریسک فاکتورهای ابتلا به سرطان پانکراس به دو گروه ارثی و غیرارثی تقسیم می‌شود و حدود 5 تا 10 درصد مبتلایان کنسر پانکراس سابقه خانوادگی این بیماری را دارند.وی با بیان این که فعالیت فیزیکی و افزایش وزن نیز با سرطان پانکراس مرتبط است، افزود: در رابطه با رژیم غذایی مطالبی ذکر شده است مانند این که کمبود سلنیوم و لیکوپن و مصرف غذاهای حاوی چربی اشباع و گوشت‌های دودی و فرآوری شده،‌ احتمال ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش می‌دهد که هیچ کدام از این موارد قطعی نیست و نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه است؛ همچنین در مورد تاثیر مصرف قهوه و الکل مطالب ضد‌ونقیضی وجود دارد.

وی هشدار داد: توجه داشته باشید، التهاب مزمن پانکراس با مکانیسم ناشناخته‌ای به عنوان ریسک فاکتور این سرطان مطرح است. همچنین برخی مطالعات نشان داده‌اند که مقاومت به انسولین (دیابت نوع 2) با کاهش نوعی هورمون در ایجاد سرطان پانکراس نقش دارد.

وی با اشاره به این که زردی، بروز دیابت در سن بالا و کاهش وزن غیرقابل توجیه از علائم مهم این بیماری است، عنوان کرد: سرطان پانکراس چنانچه در مراحل اول تشخیص داده شود و امکان جراحی کامل وجود داشته باشد، پیش آگهی بهتری دارد ولی چنانچه جراحی به تنهایی انجام شود، احتمال عود یا متاستاز بالاست؛ بنابراین برای کنترل هرچه بهتر بیماری از شیمی‌درمانی و رادیوتراپی استفاده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها