مشاور سابق اوباما در امور مربوط به غرب آسیا و شمال آفریقا به دونالد ترامپ توصیه کرد ایده پاره کردن برجام را کنار بگذارد زیرا این کار به ضرر آمریکا است.
کد خبر: ۹۶۸۰۰۰
دنیس راس : ترامپ ایده پاره کردن برجام را کنار بگذارد

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران، دنیس راس از مدیران ارشد سابق در شورای امنیت ملی آمریکا که مشاور ویژه هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه سابق آمریکا و یکی از معماران اصلی سیاست های آمریکا درباره غرب آسیا بود که در حال حاضر مشاور و کارشناس ارشد موسسه سیاست های خاورنزدیک واشیگتن است در سخنانی در مرکز تحقیقاتی موسوم به موسسه سیاست های خاورنزدیک واشیگتن که از اندیشکده های نزدیک به جریان نومحافظه کار آمریکا است، گفت: «دونالد ترامپ در زمان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری می گفت که می خواهد توافق نامه برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) را پاره کند. البته از سوی دیگر، او می گفت که این توافق نامه را اجرایی خواهد کرد. او نمی تواند هردو کار را با هم انجام بدهد و فقط باید یکی از این دو کار را انجام بدهد. واقعیت این است که ترامپ فقط درصورتی می تواند چنین توافق نامه هایی را پاره کند که توافق نامه هایی دوجانبه باشد اما توافق هسته ای با ایران، توافق نامه ای چندجانبه است. باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر آمریکا بخواهد از این توافق نامه دور شود، ایران با حق انتخاب مواجه خواهد بود. اگر دیگر کشورهای حاضر در گروه پنج بعلاوه یک اعلام کنند که حاضر نیستند از این توافق نامه خارج شوند، فشارهایی که بر طرف ایرانی وارد خواهد شد، زیاد نخواهد بود. در این صورت، ایران خواهد گفت که با این وضع پیش آمده، می تواند از توافق هسته ای خارج شود. در این صورت، ایران ساخت سانتریفیوژها و کار غنی سازی اورانیوم را بار دیگر شروع خواهد کرد. در این صورت، تقصیرها متوجه چه کسی خواهد بود؟ آیا ایران مقصر قلمداد خواهد شد یا اینکه تقصیر کارها متوجه ما خواهد بود؟ اگر ایران بار دیگر به سمت تولید مواد شکافت پذیر حرکت کند و حتی مواد غنی شده را تا سطح لازم برای ساخت تسلیحات، غنی سازی کند، این سوال مطرح خواهد بود که آیا ترامپ رئیس جمهور شده، حاضر خواهد بود اقدام نظامی صورت بدهد تا این روند ایران را متوقف کند؟ کل رویکرد ترامپ در زمان رقابت های انتخاباتی درباره منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) ناظر به این سخن بود که او می خواهد داعش را نابود کند اما عملا از منطقه کناره گیری کند. بااین اوصاف، ترامپ درموقعیت رئیس جمهور آمریکا با گزینه های دشواری مواجه خواهد بود. اصلا غیرعادی نیست که نامزد انتخابات در زمان رقابتهای انتخاباتی یک سخن را به زبان بیاورد و در زمانی که رئیس جمهور می شود به علت آنکه انتخابهای دشواری را باید انجام بدهد، تصمیمی متفاوت اتخاذ کند.»

راس گفت: «شکل گیری بهترین و بدترین سناریوها در زمان ریاست جمهوری ترامپ تاحدود زیادی به این مسئله بستگی خواهد داشت که چه کسانی در اطراف او باشند. افرادی همانند سناتور باب کورکر، افرادی جدی هستند. به نظر من، اگر او در حوزه امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا مسئولیت داشته باشد، او احتمالا ترامپ را به بروز رفتارهای مسئولانه تر سوق خواهد داد. به هرحال، فعلا مشخص نیست که ترامپ در جایگاه رئیس جمهور چه اقداماتی صورت خواهد داد و چه کارهایی انجام نخواهد داد. هنوز ابهامات زیادی درباره عملکرد ترامپ مطرح است زیرا سخنانی که او در زمان نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح می کرد، نمی تواند اطلاعات هدایت کننده زیادی در این زمینه ارائه کند.»

مشاور سابق اوباما در امور مربوط به غرب آسیا و شمال آفریقا گفت: باید به وضع اسرائیل در دولت جدید آمریکا نیز توجه داشت. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به علت مواضع دولت اوباما در موضوع شهرک سازی ها در وضعی قرار گرفت که به نوعی، بین خواسته های دولت اوباما از یک سو و خواسته های مطرح در داخل اسرائیل و طرفداران شهرک سازی ها از سوی دیگر بود. درنهایت هم نتانیاهو به گونه ای عمل کرد که رضایت هیچیک از این دو طرف تامین نشد. نتانیاهو در این زمینه کارهایی انجام داد اما میزان مقابله او با گسترش شهرک سازی ها به حدی نبود که دولت اوباما را راضی کند و درعین حال، گسترش شهرک سازی های او به حدی نبود که رضایت طرفداران شهرک سازی را جلب کند. در این خصوص، اسرائیل باید مشخص کند که از ایالات متحده چه می خواهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها