جام‌جم وعده‌های اولین سفر استانی را پیگیری می‌کند

طرح های عمرانی خوزستان در‌خوان اول

حدود سه سال از سفر رئیس‌جمهور روحانی به خوزستان می‌گذرد؛ اولین سفر استانی رئیس دولت یازدهم که با وعده‌های دلنشینی برای خوزستانی‌ها همراه بود؛ وعده‌هایی که انتظار می‌رفت پس از سه سال به بار نشسته باشد، درحالی که امروز مقامات استانی از اجرایی نشدن بیشتر این طرح‌ها یا دست کم اجرای کند آنها گلایه‌مندند.
کد خبر: ۹۶۷۷۱۲

به گزارش جام‌جم، رئیس دولت یازدهم و هیات همراه وی، سفرهای استانی خود را از دی ماه سال 92 و سفر به استان خوزستان آغاز کردند. در سفر دو روزه به خوزستان که در 24 دی‌ماه صورت گرفت، حجت‌الاسلام حسن‌روحانی در سخنرانی خود در مصلای اهواز از تلاش و تعهد دولتش برای پاکسازی و احیای رودخانه کارون از طریق اجرای طرح تصفیه فاضلاب در شهر اهواز، پاکسازی و لایروبی اروند و احداث متروی اهواز سخن گفت و تاکید کرد که دولت وی همه تلاش خود را برای اجرای کامل طرح 550 هزار هکتاری و زیر کشت بردن همه این زمین‌ها به کار خواهد گرفت‌.

رئیس‌جمهور روحانی در همان سفر برای رفع مشکل آلودگی هوا و ریزگردها، حل چالش انتقال آب کارون به دیگر استان‌ها و نبود آب برای کشت و کار در خوزستان و رفع مشکلاتی نظیر بیکاری، آلودگی آب آشامیدنی و بازسازی مناطق جنگزده هم وعده‌هایی داد؛ خواسته‌هایی که به گفته نمایندگان این استان همچنان لاینحل باقی مانده است.

تامین آب شرب؛ فقط 10 درصد

علی ساری، نماینده مردم اهواز در مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم، یکی از وعده‌های مهم دکتر روحانی به مردم را، تامین آب شرب مناسب در اهواز ظرف مدت یک هفته عنوان کرده و می‌گوید: اما متاسفانه این وعده پس از گذشت سه سال هنوز محقق نشده و آب شرب در اهواز بسیار نامناسب و کیفیت آن نامطلوب است.

قطار شهری اهواز زمینگیر ضمانت بانکی!

نماینده اهواز در مجلس با بیان این‌که اجرایی شدن قطار شهری اهواز هم از وعده‌های رئیس‌جمهور در سفر به خوزستان بود، می‌افزاید: با این حال پیشرفت فیزیکی پروژه قطار شهری اهواز اکنون حدود 27درصد است و 52 میلیون دلار اعتبار ارزی که قرار بود اختصاص یابد، با وجود پیگیری‌های انجام شده اختصاص نیافت، زیرا بانک عامل (تجارت) تاکنون با ضمانت‌های پیشنهادی استانداری و سازمان مدیریت استان موافقت نکرده است.

کاهش میزان احیای دشت‌ها

ساری به طرح بزرگ احیای دشت‌های خوزستان هم اشاره و تصریح می‌کند: گرچه رئیس‌جمهور در سفر خود وعده داد که همه 550 هزار هکتار زمین کشاورزی خوزستان را احیا و آماده کشت کند، اما در عمل تا به امروز فقط 312هزار هکتار از این اراضی عملیاتی شده، گرچه همه آنها هم برای مراحل کشت آماده نشده است.

تصفیه‌خانه شرق اهواز نامشخص

نماینده اهواز در مجلس تکمیل پروژه تصفیه‌خانه شرق اهواز را از دیگر وعده‌های سفر رئیس‌جمهوری عنوان کرده و می‌گوید: این پروژه هم به دلیل اختصاص نیافتن اعتبارات لازم، کامل نشده، گرچه از پیشرفت فیزیکی 83درصدی برخوردار است.

خرمشهر و آبادان به کل فراموش شد

آبادانی خرمشهر و آبادان زیر سایه دو طرح امکان‌پذیر است، اولی پاکسازی و لایروبی اروند و دوم این‌که کل آبادان و خرمشهر به عنوان منطقه آزاد اروند اعلام شود؛ دو طرحی که رئیس‌جمهور در سفر خود بر آنها تاکید کرد. حالا اما غلامرضا شرفی، نماینده آبادان به جام‌جم می‌گوید: نه فقط این دو طرح مهم اجرایی نشده، بلکه مشکل آب و فاضلاب این دو شهر هم که زیرساخت‌هایشان کاملا در جنگ از بین رفته، برطرف نشده، به طوری که آب شرب مردم این شهرها، آبی لجن، بودار و غیربهداشتی است و از سویی با هر بارندگی و به دلیل فرسودگی و شکستگی شبکه‌های آب و فاضلاب، تمام خیابان‌ها و معابر را آبی توام با فاضلاب فرا می‌گیرد.

اوضاع آنقدرها هم بد نیست

امید حاجتی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خوزستان معتقد است که درمجموع و با توجه به شرایط اقتصادی کشور، اوضاع پیشرفت پروژه‌ها در این استان راضی‌کننده است، گرچه مشکلاتی وجود دارد. وی در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: اجرای همه طرح‌ها از جمله طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی و طرح آبرسانی غدیر که آب شرب سالم و بهداشتی نیمی از مردم خوزستان را تامین خواهد کرد، درحال انجام است و حتی پروژه تصفیه خانه شرق اهواز نیز آماده شده و بزودی افتتاح خواهد شد. معاون برنامه‌ریزی استاندار خوزستان درعین حال به تاخیر در اجرای پروژه قطار شهری و آزادراه اهواز ـ اندیمشک اذعان کرده و یادآور می‌شود: طرح آزادراه اهواز ـ اندیمشک اکنون توسط راه و شهرسازی در حال پیگیری است و پروژه قطار شهری نیز گرچه تاکنون به دلیل همکاری نکردن بانک عامل و نپذیرفتن ضمانت شهرداری، به تعویق افتاده، اما فاز اول آن اواسط سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

متن کامل این گزارش را در سایت جام جم آنلاین بخوانید

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها