کارشناس استاندارد نوری سازمان ملی استاندارد ایران گفت: اوج آلودگی نوری را در مغازه‌های اطراف حرم مطهر رضوی شاهدیم که از نور بسیار بالایی استفاده می‌ کنند.
کد خبر: ۹۶۷۰۱۲
آلودگی نوری در مغازه‌های اطراف حرم مطهر رضوی

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، محمدفرید حنیفی در همایش جنبش شهر زیبا که در هتل پارس مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروزه متاسفانه در حال ضربه زدن و خسارت به محیط زیست هستیم، اخیرا گونه‌های زیادی در طبیعت از بین رفته و هر روز زیان آسیب‌های زیست محیطی در کشورمان در حال افزایش است که یکی از آن‌ها آلودگی نوری است، هرچند که معتقدم نور هیچ‌وقت آلوده نمی‌شود.

وی با اشاره به انواع آلودگی افزود: آلودگی هوا، آلودگی آب‌ها، آلودگی نور، آلودگی صوتی، آلودگی امواج اتمی، آلودگی امواج الکترومغناطیس، آلودگی افزایش دمای کره زمین، آلودگی اطلاعات غلط و نادرست در فضای مجازی از جمله سایر آلودگی‌ها است.

کارشناس استاندارد نوری سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه متأسفانه در کشورمان در مصرف برق صرفه‌جویی نداریم، تصریح کرد: در شب‌ها که زمان آرامش و استراحت است چراغ‌های زیادی روشن است و میزان مصرف برق در ایران از میانگین آمار جهانی آن بالاتر است.

حنیفی با اشاره به اینکه هر نوع شکل استفاده نابه‌جا و نادرست از نور را آلودگی نوری می‌نامند، گفت: اوج آلودگی را در مغازه‌های سطح شهر به‌ویژه در اطراف حرم مطهر رضوی شاهدیم که از نور بسیار بالایی استفاده می‌شود، درحالی که مسئولان شهرداری نباید اجازه نصب چنین چراغ‌هایی را بدهند، زیرا برای فروشنده، مشتری و عابران رهگذر خطر آفرین است.

وی تأکید کرد: برخلاف عقیده عموم از کارهایی که برای زیبایی می‌توان انجام داد، خلق زیبایی در نور زیاد که باعث آسیب می‌شود، نیست، همچنین استفاده غلط از چراغ‌های برق را در اتوبان‌ها، آزادراه‌ها و بزرگراه‌های شهری و جاده‌ای می‌بینیم که چنین طراحی برای رانندگان و سرنشینان خطرآفرین است و موجب بروز حادثه می‌شود.

کارشناس برق قدرت دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: استفاده از نورافکن‌های بالا در ساختمان‌ها، استفاده از چهل‌چراغ در منازل و چراغ‌های خیابانی از دیگر معضلات نوری در کشورمان هستند و نوع رنگ نور نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: مصرف لامپ‌های کم‌مصرف تأکید شده است، و این موضوع در صرفه‌جویی مصرف برق و عدم معضل خاموشی بسیار تأثیرگذار است، اما مصرف بالای لامپ‌های کم‌مصرف هم خود مصرف برق بالایی دارد.

حنیفی عنوان کرد: امروزه امر جلوگیری از آلودگی نوری، طراحی نور و نورپردازی و زیبایی‌ها بدون دارا بودن دانش فنی و تخصصی و همچنین استفاده از ابزارهای خاص آن ممکن نیست.
وی با تأکید به اینکه معضل آلودگی نوری تنها مختص محیط بیرونی نیست، بلکه در محیط درونی هم آسیب‌زا است، بیان کرد: این معضل پرخطر به جسم و روح تمام افراد اعم از اعضای خانواده، مسئول و ارباب رجوع آسیب می‌زند.

کارشناس استاندارد نوری سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه ایجاد آلودگی نوری سبب ایجاد حادثه می‌شود، تصریح کرد: چراغ‌های ال‌ای‌دی ضمن ایجاد آلودگی نوری، سبب ایجاد حادثه می‌شوند، زیرا چشم راننده را به‌خود خیره می‌کند، به‌گونه‌ای که از رانندگی خود غافل می‌شود، از این رو باید استاندارد نوری در همه‌جا مورد توجه قرار بگیرد.

وی خطاب به مسئولان تأکید کرد: به مسئولان پیشنهاد می‌کنم که نسبت به تهیه و تدوین طرح جامع نورپردازی شهری، تهیه برنامه‌های میان مدت نورپردازی شهری، برگزاری کنفراس‌های مرتبط با مبحث نور، برگزاری کلاس‌های آموزشی مصرف صحیح نوری، پیش‌بینی‌های لازم در حوزه‌های مختلف با مبحث نور توجه ویژه‌ای داشته باشند.

کارشناس برق قدرت دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد در بحث کلیه استانداردها خدمات زیادی را صورت داده است تا مردم از محصولات استاندارد استفاده کنند که یکی از آن‌ها مربوط به موضوع استاندارد نوری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها