پایتخت‌های انگلیس و آمریکا شنبه‌شب شاهد تظاهرات مردمی بود که نسبت به نظام سرمایه‌داری، اجرای ریاضت‌های اقتصادی و نقض حقوق بشر در جامعه غرب اعتراض داشتند. این اعتراضات تحت عنوان «راهپیمایی میلیونی نقاب‌داران» یک تظاهرات سالانه ضدسرمایه‌داری است که در سراسر جهان برگزار می‌شود. اعضای جنبش انانیمس (ناشناس) از سال 2012 میلادی هر ساله در تاریخ پنجم نوامبر مصادف با «بونفایر نایت» (شب آتش) به خیابان‌ها می‌آیند. بونفایر نایت یک جشن سالانه است که به نشانه شکست اعضای «توطئه باروت» برگزار می‌شود. این اعضا در سال 1605 میلادی قصد منفجر کردن پارلمان انگلیس را داشتند. فعالان انانیموس نقاب شخصیت «گای فاکس» را که یکی از اعضای توطئه باروت بود، برای اعتراض به فساد، سانسور، نابرابری و جنگ به صورت می‌زنند.
کد خبر: ۹۶۵۶۱۸

لندن و واشنگتن سال گذشته نیز شاهد برگزاری این اعتراضات بود که تاحدودی نیز به خشونت کشیده شد. با توجه به ماهیت و درخواست‌های مطرح شده در این‌گونه اعتراضات، رسانه‌های مطرح جهان کمتر به آن توجه کرده و معمولا سعی می‌کنند از شرکت‌کنندگان در آن تحت عنوان آنارشیست‌ها یا هرج و مرج‌طلب‌ها یاد کنند.

بازداشت ده‌ها نفر در لندن

به گزارش منابع خبری، شامگاه شنبه هزاران نفر از فعالان مدنی در قلب لندن، ضمن حمایت از آزادی‌های مدنی، علیه نظام سرمایه‌داری شعار دادند. تظاهرکنندگان در جریان این حرکت اعتراضی که از ساعت 18 به‌ وقت محلی از میدان ترافالگار شروع شد و به مدت چند ساعت ادامه داشت، شعارهایی چون «یک‌راه حل: انقلاب» و «خیابان‌ها از آن ماست» سر می‌دادند. گرچه در جریان این تظاهرات برخلاف سال‌های قبل از درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس چندان خبری نبود، اما براساس آخرین گزارش‌های منتشر شده، دست‌کم 47 نفر به دلیل برهم زدن نظم عمومی یا داشتن وسایل آتش‌زا و مواد مخدر یا تمرد از دستور پلیس برای برداشتن ماسک‌شان، دستگیر شدند. برخی از این تظاهرکنندگان در برابر محل پارلمان و ساختمان نخست‌وزیری (داونینگ استریت‌) و برخی دیگر در برابر کاخ باکینگهام توسط پلیس بازداشت شدند.

این تظاهرات در حالی صورت گرفت که پلیس لندن برای مقابله با هرگونه تنش یا حرکت خشونت‌بار در جریان این تظاهرات، به حالت آماده‌باش درآمده بود. پلیس لندن به‌ منظور کنترل معترضان در این تظاهرات، علاوه بر بسیج شمار زیادی از نیروهایش، برخی از خیابان‌های مرکزی لندن را به‌صورت موقت بسته بود. پلیس متروپلیتن لندن نگران این مساله بود که این حرکت اعتراضی سالانه، همانند تظاهرات سال گذشته، با خشونت همراه شود.

اعتراضات مقابل کاخ سفید

شهرهای واشنگتن و بوستون در آمریکا نیز به این فراخوان پاسخ دادند و اعتراضاتی در این زمینه شکل گرفت. در همین رابطه شبکه ‌ای.‌بی‌.سی گزارش داد که معترضان به نظام سرمایه‌داری مقابل کاخ سفید، در نزدیکی دفتر اف‌.بی.‌‌آی و هتل «دونالد ترامپ» نامزد جنجالی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا تجمع کرده بودند.

ماموران پلیس آمریکا می‌گویند: در حین این راهپیمایی مشاهده کردند که خساراتی به ساختمان دفتر تحقیقات فدرال یا همان «اف‌.بی.‌آی»، هتل بین‌المللی ترامپ و خودروهای پلیس وارد آمده است. پلیس واشنگتن‌دی‌سی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که یک فرد 27 ساله از فلوریدا و یک مرد 35 ساله از لوئیزیانا را دستگیر کرده است که یکی از آنها با اتهام آسیب زدن به تاسیسات دولتی در ساختمان اف‌.بی.‌آی روبه‌روست. یکی دیگر از دستگیرشدگان با اتهام تخریب اموال دولتی و وارد آوردن خسارت به خودروهای پلیس آمریکا مواجه است.

شهر بوستون آمریکا نیز محل تجمع دو گروه؛ اعضای جنبش انانیمس و گروه «زندگی سیاهان مهم است» بود و همزمان علیه نقض حقوق مدنی شهروندان آمریکایی اعتراض کردند که در جریان اعتراضات این شهر افسران پلیس یک فرد 22 ساله را که تلاش داشت پرچم آمریکا را از میله آن در نزدیکی سالن شهر جدا کند و آن را برعکس آویزان کند، بازداشت کردند.

بسیاری، این‌گونه اعتراضات را در واقع دنباله اعتراضات جنبش وال استریت در سال 2011 در آمریکا می‌دانند که اعتراض اصلی‌شان به حاکم بودن یک درصد سرمایه‌داران بر 99 درصد مردم بود. گروهی آمریکا را مقصر این امر عنوان کرده‌اند و گروهی دیگر این بحران را نتیجه حتمی و لاینفک یک سیستم فرسوده اقتصادی عنوان می‌کنند. پیر اشتاین بروئک، وزیر دارایی آلمان دلایل بحران مالی و بانکی کنونی در آمریکا را «اغراق غیرمسئولانه اصل آزادی بازار و لجام‌گسیختگی آن» می‌داند، اما درعین حال عقیده دارد که اساساً مساله و مشکل خود آن کشور است.

این اظهارات درحالی است که برخی دیگر عقیده دارند که بحران‌های اجتماعی سال‌های اخیر در جهان سرمایه‌داری ممکن است از رفتار غیرمسئولانه آمریکا سرچشمه گرفته باشد، اما از سوی دیگر نشان‌دهنده ضعف عمده در سیستم است. ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه در این باره می‌گوید: بی‌مسئولیتی‌ها در سیستم مالی آمریکا عاملی برای بحران کنونی مالی جهان است.

جامعه دوقطبی غرب ناشی از نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی

برای بررسی جنبش‌های ضد سرمایه‌داری در آمریکا و اروپا و همچنین علت ناموفق بودن آنها با دکتر علی بیگدلی، استاد تاریخ اروپا دانشگاه شهید بهشتی گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌آید:

ماهیت و علت شکل‌گیری چنین جنبش‌های ضد سرمایه‌داری در جوامع غربی و اروپایی چیست؟

تمام این موارد ناشی از نابرابری‌های اقتصادی است. در کشورهای اروپایی که سابقه استعمار دارند این مساله کاملا طبیعی است. نابرابری اجتماعی و اقتصادی و بی‌توجهی به بخش‌های پایین‌تر جامعه، باعث ایجاد خشم در این افراد می‌شود. گاهی اوقات این خشم نهفته است، اما تنها یک حادثه و اتفاق کوچک باعث شعله‌ورتر شدن این خشم شده و خود را به شکل نارضایتی و عصیان نشان می‌دهد. در آمریکا نیز چنین مشکلی برای اکثر مردم وجود دارد. زمانی که منابع و نهادهای رسمی این کشور اعلام می‌کنند 3 درصد از جمعیت این کشور حدود 80 درصد ثروت را در اختیار دارند، این نابرابری اقتصادی زمانی سر باز می‌کند و مشکلاتی را ایجاد می‌کند. از سوی دیگر جوامع غربی طی چند سال گذشته با بحران بی‌سابقه اقتصادی مواجه شده‌اند و هر روز بر تعداد بیکاران این کشورها افزوده می‌شود. در واقع این نارضایتی‌های اقتصادی و اجتماعی باعث به وجود آمدن جوامعی دوقطبی شده که محصول و نتیجه آن همین طغیان‌ها و اعتراضات است.

جنبش‌ها و اعتراضات اخیر خود را دنباله‌رو اعتراضات 99 درصدی وال‌استریت می‌دانند. چرا آن اعتراضات گسترده سال 2011 در آمریکا به نتیجه مشخصی نرسید؟

در واقع جامعه آمریکا یک جامعه محافظه‌کار است و مانند کشورهای جهان سوم هر اعتراضی در آن به عصیان اجتماعی منجر نمی‌شود. قدرت در اختیار یک اقلیت محدود است که بر یک اکثریت حکومت می‌کند و این مساله‌ای است که بناچار به آن عادت کرده‌اند. ولی این مساله هیچگاه به یک انقلاب تبدیل نمی‌شود. حتی در کشورهایی همچون فرانسه که شرایط انقلاب هم وجود داشت، این اتفاق رخ نداد. در مساله جنبش وال استریت نیز تعدادی از رهبران آن پس از مدتی با دریافت امتیازاتی از مواضع خود عقب‌نشینی کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها