میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا به بیماری ایدز مبتلا هستند یا بسیاری از خانواده‌ها عزیزان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند، اما آزمایش ایدز و تشخیص بموقع این بیماری، می‌تواند زندگی افراد را نجات دهد و سلامت مردم جامعه را تضمین و از گسترش این بیماری پیشگیری کند. مسئولان بسیاری از کشورهای دنیا، برای پیشگیری و درمان بموقع ایدز، برنامه‌ها و تسهیلاتی برای شهروندان خود در نظر گرفته‌اند. یکی از این تسهیلات آزمایش ایدز و تشخیص زودهنگام این بیماری است و دولت‌های مختلف تا حد امکان این آزمایش را رایگان برای مردم انجام می‌دهند.
کد خبر: ۹۶۵۳۶۶

جزایر کیمن: جزایر کیمن واقع در دریای کارائیب و 240 کیلومتری جنوب کوباست و از مستعمرات بریتانیا محسوب می‌شود. پایتخت این کشور، جورج تاون است. در این کشور به منظور پیشگیری از گسترش بیماری ایدز، در تمام مراکز بهداشتی جزیره گراند کیمن، یکی از سه جزیره این کشور، آزمایش ایدز، به صورت رایگان از 9 صبح تا 2 بعداز ظهر انجام می‌شود. مردم از هر نقطه از این کشور می‌توانند بدون وقت قبلی و زمان انتظارطولانی، به این مراکز مراجعه کرده و از وضعیت جسمانی خود نسبت به ویروس ایدز باخبر شوند.

تایلند: از آنجا که ویروس ایدز در تایلند، بویژه در بین مردان، بشدت رو به گسترش است، دولت این کشور تمهیداتی در نظر گرفته تا مردم از هر قشری بتوانند رایگان و البته ناشناس، آزمایش ایدز بدهند. آنها هر هفته، یک شب را اختصاص به آزمایش ایدز می‌دهند و کلینیک‌های سیار در هر منطقه‌ای مستقر شده و با گرفتن خون داوطلبان، آزمایش ایدز انجام می‌دهند. همچنین تمام کلینیک‌های بزرگ و مهم این کشور موظف هستند تسهیلات مناسبی برای آزمایش ایدز درنظر بگیرند.

سوازیلند: گسترش بیماری ایدز در سوازیلند بسیار سریع بوده است و به همین دلیل مرکز خدمات پیشگیری ایدز این کشور، برنامه‌های مختلفی برای راهنمایی مردم در پیشگیری از ابتلا به این بیماری ترتیب داده است. یکی از این برنامه‌ها برگزاری اردوهای سه روزه رایگان است. دولت معتقد است با آموزش پسران جوان برای برگزیدن زندگی آبرومند و احساس مسئولیت کردن در قبال سلامت خود و دیگران، تا حد زیادی می‌تواند از گسترش این بیماری جلوگیری کند. به همین دلیل برای آنها چنین اردوهایی برگزار می‌کند و به آنها آموزش‌های لازم را درخصوص این بیماری می‌دهد. البته در این اردوها مشاوره و آزمایش رایگان نیز انجام می‌شود.

لس‌آنجلس: بنیاد مجیک جانسون واقع در لس‌آنجلس آمریکا در زمینه ایدز و آگاهی دادن به مردم، فعال است و هر سال برنامه آزمایش رایگان ایدز انجام می‌دهد. این بنیاد معتقد است با فراهم کردن برنامه‌های رایگان آزمایش ایدز و همچنین ترتیب دادن برنامه‌های رایگان آموزشی در این زمینه می‌توانند جلوی گسترش این بیماری را بگیرند. این بنیاد تاکنون 40 هزار دواطلب را به رایگان آزمایش کرده است. البته در ایالت‌های مختلف آمریکا، بنیادها و سازمان‌های مردم نهاد بسیاری وجود دارد که به مردم سراسر این کشور، خدمات رایگان ایدز ارائه می‌دهند. همچنین در این کشور 27 ژوئن روز ملی آزمایش ایدز نامگذاری شده و در این روز تمام مراکز بهداشتی موظف هستند خدمات آزمایش رایگان ایدز به داوطلبان ارائه دهند.

کالیفرنیا و فلوریدا: 22 فروشگاه زنجیره‌ای thrift در دو ایالت کالیفرنیا و فلوریدا که به فروشگاه‌های تخفیف معروف هستند، علاوه بر فروش اجناس کمتر از یک دلار، خدمات رایگان آزمایش ایدز در تمام سال، به داوطلبان ارائه می‌دهند. همچنین در فلوریدا، ون‌های سیار وجود دارد که کاملا مجهز هستند و در کل سال برای داوطلبان آزمایش ایدز به صورت رایگان انجام می‌دهند.

برزیل: این کشور با کمک سازمان‌های مردم نهاد و آموزش‌های لازم کارکنان آن، در سراسر کشور به رایگان برای داوطلبان، آزمایش ایدز انجام می‌دهد. این سازمان‌ها در طول سال و در تمام مناطق این کشور فعال هستند و مردم، بویژه کسانی را که رفتارهای پرخطر دارند، به آزمایش دادن تشویق می‌کنند.

منبع: everydayhealth

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها