عوامل زیادی در شایع شدن اعتیاد در جامعه نقش دارند. یکی از این عوامل، نبود نشاط اجتماعی است که به افسردگی در جامعه دامن می‌زند و گریبان همه گروه‌های سنی را می‌گیرد؛ از نوجوانان گرفته تا سالمندان. به همین خاطر، باید مانع مرگ نشاط در جامعه شد.
کد خبر: ۹۶۴۸۷۱
نشاط علیه اعتیاد

برای افزایش نشاط در جامعه باید مولفه‌هایی را که سبب گسترش افسردگی و ناامیدی می‌شود، مهار کرد. برای نمونه، امید به آینده برای جوانان نشاط به همراه می‌آورد. درواقع، جوانی که به آینده‌اش امیدوار است یعنی می‌داند پس از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه براحتی صاحب شغل می‌شود یا می‌تواند تشکیل خانواده بدهد، به احتمال فراوان جوانی با نشاط است. به این دلیل باید توجه ویژه به اشتغالزایی داشت.

افزون براین باید تاکید کرد، اخلاق‌مدار بودن روابط اجتماعی نیز در افزایش نشاط اجتماعی نقش بسزایی دارد. به عنوان مثال، وقتی افراد جامعه به این باور برسند که شایسته سالاری حکم فرماست و خبری از تبعیض وجود ندارد، با نشاط تر خواهند بود.

به نظر می‌رسد، افزایش امید به آینده در میان جوانان از اهمیت بیشتری برخوردار است و مسئولان باید با ایجاد شغل و کنترل تورم در این راه قدم بردارند.

این در حالی است که نباید از گسترش فرهنگ قناعت، خود اعتمادی و خوداتکایی نیز غفلت کرد.

علاوه بر این موارد، لازم به یادآوری است که دولت نیز باید توجه ویژه به مسائل اجتماعی داشته باشد و سرانه افراد را در این خصوص افزایش دهد یا برنامه‌ای مدون و مناسب را درخصوص کنترل مسائل اجتماعی اجرا کند،زیرا به نظر می‌رسد دیگر در قالب شوراهای عالی مانند جوانان یا سالمندان نمی‌توان مسائلی مانند اعتیاد، طلاق و فقر را مدیریت کرد.

همایون هاشمی

رئیس پیشین سازمان بهزیستی کشور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها