استفاده صحیح از نخ دندان، نقش مهمی در بهداشت دهان و دندان دارد. نخ دندان، برای از بین بردن پلاک در سطوحی است که مسواک توانایی تمیز کردن آنها را ندارد و در صورت استفاده نکردن از نخ دندان، سطوح بینابینی دندان‌ها که مجاور هم قرار دارند، تمیز نمی‌شوند و تجمیع پلاک در این نواحی، منجر به پوسیدگی بین‌دندانی و مشکلات لثه‌ای می‌شود. استفاده از نخ دندان، جزء واجب و بسیار مفید رژیم بهداشتی دهان به صورت روزانه است که در زیر روش صحیح استفاده از این عامل بهداشتی، توضیح داده می‌شود:
کد خبر: ۹۶۴۸۳۲

ـ از نخ دندان،‌ یک تکه به طول 35 تا 40 سانتی‌متر ببرید.

ـ نخ را دور انگشتان وسط دست پیچیده،‌ آن را با انگشت شست و سبابه کنترل کنید.

ـ نخ دندان را با انگشت شست و سبابه، طوری نگه دارید که حدود دو سانتی‌متر بین انگشتان محصور شود و شما در حرکت نخ تسلط داشته باشید.

ـ از انگشت شست برای استفاده در دندان‌های فک بالا و از انگشتان سبابه برای پاک کردن دندان‌های فک پایین استفاده کنید.

ـ نخ دندان را به آرامی،‌ دور هر دندان بلغزانید و در همین کار،‌ نخ را محکم و کشیده نگه دارید.

ـ نخ را به صورت ماهی دور دندان بچرخانید و به آرامی تا زیر ناحیه آزاد لثه ببرید و به سمت بالا حرکت دهید و این حرکت را دو سه بار انجام دهید؛ ‌سپس حرکت رفت و برگشت نخ دندان را ادامه دهید و کامل کنید. در این حرکت، اتصال دائمی نخ دندان بسیار توصیه می‌شود.

ـ نخ دندان را با فشار بین دندان‌ها وارد نکنید و روی لثه بین دندانی قرار ندهید، چرا که باعث آسیب به لثه و خونریزی می‌شود.

ـ پس از استفاده از نخ دندان مسواک بزنید.

توصیه مهم برای استفاده از نخ دندان

اوایل از لثه خون می‌آید، اما پس از مدتی که لثه سالم و تمیز می‌شود، این خونریزی کاهش می‌یابد. چنانچه این اتفاق نیفتد،‌ برای جرمگیری و بررسی لثه به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر نخ دندان پس از استفاده،‌ رشته رشته یا پاره شد، نشانه وجود پوسیدگی یا جرم بین دندانی است که باید برای بررسی به دندانپزشک مراجعه کنید.

دکتر کیوان ساعتی

متخصص دندانپزشکی ترمیمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها