«فروشنده» از «من‌سالوادور نیستم» سبقت می‌گیرد

گیشه گرم سینما در پاییز سرد

در شرایطی که پاییز کم‌کم آن روی سرد خود را به رخ می‌کشد و تیزر زمستانی پخش می‌کند، اما گیشه سینما گرم است و فیلم‌های روی پرده با تنوع موضوعی و بهره‌گیری از چهره‌های شناخته شده، باعث جذب و جلب نظر تماشاگران می‌شود. فیلم‌هایی چون «یتیم‌خانه ایران»، «سیانور»، «نیمه شب اتفاق افتاد»، «آس و پاس» و «این زن حقش را می‌خواهد» با استقبال تماشاگران روبه‌رو شده‌اند و حتی در برخی پردیس‌های سینمایی نیز کار به سئانس‌های فوق‌العاده رسیده است.
کد خبر: ۹۶۴۵۲۵
گیشه گرم سینما در پاییز سرد

در این میان «فروشنده» آخرین ساخته اصغر فرهادی هم که از 10 شهریور در سینماهای کشور اکران عمومی شده، در روزهای گذشته موفق شد فیلم «50 کیلو آلبالو» را در گیشه پشت‌ سر بگذارد و در آستانه شکستن رکورد فروش «من سالوادور نیستم» قرار بگیرد.

سال خوب سینمای ایران

استقبال کنونی از فیلم‌ها و گیشه گرم پاییزی را باید در امتداد روزها و شب‌های ابتدای سال دانست. نوروز امسال اتفاقات عجیب و غریب و غیرمنتظره‌ای در سینمای ایران افتاد و مردم استقبال خوبی از فیلم‌های روی پرده کردند، هرچند هنوز این اقبال عمومی به گردپای رونق سینما در دهه‌های دور نمی‌رسد، اما به دلیل این‌که در سال‌های اخیر مردم با سینما قهر کرده بودند، باید قدر آن را دانست و این آشتی دوباره را به فال نیک گرفت.

ترکیب خوب و متنوع فیلم‌ها که با سلیقه‌های مختلف همخوانی داشت و از فیلم اجتماعی همچون «ابد و یک روز» تا اکشن سیاسی و اجتماعی مثل «بادیگارد» در آن به چشم می‌خورد، کیفیت بالای آثار و حضور چهره‌های محبوب و سرشناس در آنها از پرویز پرستویی تا پیمان معادی و اطلاع‌رسانی و تبلیغات خوب از تلویزیون و فضای مجازی باعث شد اکران نوروزی سال 95، متفاوت از دیگر اکران‌های نوروزی سال‌های اخیر باشد.

این بار دیگر فقط شاهد موفقیت یکی دو فیلم خاص نبودیم و این تقریبا کل سینما بود که مورد توجه و اقبال عمومی قرار می‌گرفت. بجز دو فیلم «کفش‌هایم کو؟» و «خشم و هیاهو» که کمی با بداقبالی مواجه شدند و آنچنان که باید دیده نشدند و نفروختند، دیگر فیلم‌های اکران نوروزی مثل «ابد و یک روز»، «بادیگارد»، «50کیلو آلبالو» و «من سالوادور نیستم»، حسابی گرد و خاک به‌پا کردند و نوروزی خاطره‌انگیز برای مردم ساختند.

در این میان البته پیش از اکران عمومی، بیشتر توجه‌ها روی دو فیلم «بادیگارد» و «ابد و یک روز» بود و با توجه به حضور و موفقیت آنها در جشنواره سال گذشته فیلم فجر، خیلی‌ها گمان می‌کردند که رقابت اصلی در گیشه متعلق به این دو اثر خواهد بود. «بادیگارد» آخرین ساخته حاتمی‌کیا در جشنواره فیلم فجر، دوستداران خود را داشت و حتی پرویز پرستویی برای بازی در نقش حیدر ذبیحی، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد هم شد و «ابد و یک روز» نخستین ساخته سینمایی سعید روستایی هم در موفقیتی همزمان، محبوب مردم و داوران و منتقدان بود.

به همین دلیل تصور می‌شد که جدال دربی‌گونه این دو فیلم، نوروزِ سینما را داغ و تماشایی کند. البته این اتفاق تقریبا افتاد و ظرفیت‌های مناسب و جذابیت‌های این دو اثر هم در اکران نوروزی به کمک آنها آمد و تماشاگران استقبال خیلی خوبی از این دو فیلم کردند؛ «ابد و یک روز» که عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را در جشنواره فیلم فجر یدک می‌کشید، حدود 12 میلیارد تومان در گیشه فروخت و فیلم حاتمی‌کیا هم به فروشی هفت میلیارد تومانی رسید.

اما واقعا کمتر کسی فکر می‌کرد که نبرد اصلی گیشه نوروزی، متعلق به دو فیلم کمدی باشد؛ «من سالوادور نیستم» و «50 کیلو آلبالو»، ولی فارغ از کیفیت و فضای پرحرف و حدیث این دو فیلم که حاشیه‌های زیادی را هم ایجاد کرد، حضور چهره‌های سرشناس بازیگری و حال و هوای رها و سرخوشانه آنها، باعث جلب تماشاگران و فروشی بالا در گیشه شد.

«50 کیلو آلبالو» به کارگردانی مانی حقیقی که قصه آشنایی داوود و آیدا را روایت می‌کرد، با حضور چهره‌هایی چون فرهاد آییش، افسانه بایگان، سروش صحت، بهنوش بختیاری، هادی کاظمی، مهران غفوریان، پژمان جمشیدی، آزاده صمدی، علی صادقی، سیامک انصاری و جوانان مستعدی چون ساعد سهیلی و هستی مهدوی‌فر، حدود 15 میلیارد تومان در گیشه فروخت و اگر رقیبی مثل «من سالوادور نیستم» نداشت و در سال کم‌فروغ‌تری اکران می‌شد، قطعا می‌توانست با خیال راحت بر تخت گیشه تکیه بزند.

اما رضا عطاران که در سال‌های اخیر، ستاره بی‌چون و چرای گیشه است اجازه صدرنشینی را به مانی حقیقی و یارانش نمی‌دهد و با «من سالوادور نیستم»، تماشاگران زیادی را به سالن‌های سینما می‌کشاند. این فیلم به کارگردانی منوچهر هادی، قصه سفر فردی به نام ناصر و خانواده‌اش را به برزیل روایت می‌کرد که آنجا دختری به نام آنجل، او را با نامزد سابقش سالوادور اشتباه می‌گرفت و باعث ماجراهایی می‌شد. ایده بامزه فیلم و شیرین کاری‌های ذاتی عطاران درنهایت فیلم را به شایستگی‌هایی بیش از ظرفیتش می‌رساند و «من سالوادور نیستم» به فروشی حدود 16 میلیارد تومان دست پیدا می‌کند.

فروش فیلم‌ها

«یتیم‌خانه ایران»، فیلم عظیم و وطن‌پرستانه ابوالقاسم طالبی که موضوع قحطی بزرگ ایران در زمان جنگ جهانی اول را روایت می‌کند، تاکنون به فروشی بیش از صد میلیون تومان دست یافته و بتدریج بر تعداد تماشاگران آن افزوده می‌شود. قصه کلاسیک، گرم و جذاب این فیلم، ظرفیت خوبی برای تماشا دارد. علیرام نورایی نقش اصلی این فیلم را بازی می‌کند.

«سیانور» ساخته تحسین شده بهروز شعیبی که ماجرای اختلاف اعضای سازمان مجاهدین خلق را در میانه‌های دهه 50 به تصویر می‌کشد، تا امروز چند بار در سینماهای مختلف به دلیل استقبال تماشاگران، به سئانس‌های فوق‌العاده رسید. این فیلم که بازیگرانی چون مهدی هاشمی، بابک حمیدیان، حامد کمیلی و هانیه توسلی در آن بازی می‌کنند، تا اینجا حدود 100 میلیون تومان فروش داشته است.

«نیمه شب اتفاق افتاد» فیلم عاشقانه تینا پاکروان و با بازی حامد بهداد و رویا نونهالی هم در این مدت اکران، موفق شده بیش از نیم میلیارد تومان بفروشد. استقبال از این فیلم همچنان ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده میزان فروش این فیلم افزایش قابل توجهی داشته باشد.

«این زن حقش را می‌خواهد» ساخته محسن توکلی هم این روزها مخاطبان خود را دارد و با توجه به موضوع تلخ اسیدپاشی، تاکنون بیش از 200 میلیون تومان فروخته است. بازی میترا حجار از امتیازات فیلم است.

«آس و پاس» هم فیلمی کمدی و فانتزی به کارگردانی آرش معیریان است که تاکنون حدود 500 میلیون تومان فروخته؛ اثری که بازیگرانی چون سحر قریشی، محمدرضا هدایتی، مهران غفوریان، محمدرضا شریفی‌نیا، حسام نواب‌صفوی و بهاره رهنما در آن بازی می‌کنند. این فیلم محصول پویافیلم است و حسین فرحبخش و عبدالله علیخانی تهیه‌کنندگان آن هستند.

آغاز اکران جهانی

میزان فروش «فروشنده» به همینجا ختم نخواهد شد و این فیلم می‌تواند به ارقام بسیار بالاتر از این هم در ادامه فکر کند، چراکه اکران جهانی فیلم از 9 نوامبر (چهارشنبه همین هفته) و ابتدا از کشور فرانسه آغاز می‌شود و با توجه به محبوبیت فرهادی و پیشینه موفق قبلی‌اش، انتظار می‌رود این بار هم تماشاگران کشورهای مختلف، استقبال خوبی از فیلم تازه او انجام دهند.

«فروشنده» که با نام «مشتری» در فرانسه اکران می‌شود، قصه زوج هنرمندی به نام عماد و رعنا ـ با بازی شهاب حسینی و ترانه علیدوستی ـ را روایت می‌کند که با اتفاق تلخی روبه‌رو می‌شوند. این فیلم در آخرین دوره جشنواره کن، موفق به دریافت جوایز بازیگری و فیلمنامه به ترتیب برای شهاب حسینی و اصغر فرهادی شد.

وقتی «فروشنده» از راه می‌رسد

محبوبیت اصغر فرهادی جای خود، اما کمی دور از ذهن بود که تازه‌ترین فیلم او «فروشنده» زمان نمایش عمومی، به چنان فروش خوبی دست یابد و برخی از مهم‌ترین رکوردهای فروش را جابه‌جا کند، ولی واقعا این اتفاق افتاد و فیلم فرهادی در کمترین زمان ممکن، یک میلیاردی شد و پس از آن همین‌طور این سیر صعودی جذب تماشاگر را طی کرد. فیلم تلخ فرهادی موفق شد زنگ خطر جدی را برای دو فیلم پرفروش کمدی سال به صدا درآورد؛ «فروشنده» با فروشی بیش از 15 میلیارد تومان، از میزان فروش «50 کیلو آلبالو» در گیشه سبقت گرفت و حتی در این دو هفته باقیمانده اکران که زمان زیادی برای فیلم فرهادی است، می‌تواند براحتی رکورد فروش «من سالوادور نیستم» را هم بزند و عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را از آن خود کند.

پیش‌فروش بلیت‌های «نفس»

برخی فیلم‌های پیش‌رو و در نوبت اکران، می‌توانند تنور گیشه سینما را همچنان گرم نگاه دارند. از جمله این آثار، «نفس» است. سرانجام چهارشنبه همین هفته، انتظار برخی تماشاگران سینما به پایان می‌رسد و آنها می‌توانند به تماشای جدیدترین ساخته نرگس آبیار بنشینند؛ کارگردانی که خیلی‌ها فیلم قبلی او «شیار143» را پسندیده‌اند و از مدت‌ها قبل منتظر دیدن اثر جدیدی از او بودند.

بلیت‌های این فیلم این روزها در سایت سینماتیکت پیش‌فروش می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این سایت، در روزهای ابتدایی اکران به تماشای این فیلم بروند. «نفس» قصه دختربچه‌ای را در سال‌های پایانی حکومت پهلوی و اوایل دوران انقلاب اسلامی روایت می‌کند و بازیگرانی چون مهران احمدی، پانته‌آ پناهی‌ها، سیامک صفری، شبنم مقدمی، ساره نورموسوی و جمشید هاشم‌پور در آن حضور دارند. شرکت سینمایی نور تابان، ابوذر پورمحمدی و محمدحسین قاسمی تهیه‌کنندگان «نفس» هستند.

علی رستگار

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها