«نیمه‌شب اتفاق افتاد» در کمتر از 2 هفته حدود نیم میلیارد تومان فروخته است

گیشه سینمای عاشقانه، داغ‌تر از همیشه

«برباد رفته»، «کازابلانکا»، «شکوه علفزار»، «قصه عشق» و «تایتانیک»، از جمله فیلم‌های تاریخ سینما هستند که به دلیل وجه بارز عاشقانه و داستان‌هایی پرسوزوگداز به جایگاه شایسته‌ای میان انبوه تماشاگران نسل‌های مختلف دست یافته‌اند. بجز کیفیت ساخت و جذابیت اثر، بخش مهمی از دلیل موفقیت این فیلم‌ها را باید در این نکته دانست که بیشتر مردم همواره علاقه‌مند شنیدن و خواندن و دیدن داستان‌های عاشقانه هستند و گویا باوجود عناصر و نشانه‌های مشترک و آشنا به هیچ وجه اشباع و دلزدگی نمی‌شوند. چون به قول حافظ: یک قصه بیش نیست غم عشق وین عجب / کز هر زبان که می‌شنوم نامکرر است.
کد خبر: ۹۶۳۷۷۹
گیشه سینمای عاشقانه، داغ‌تر از همیشه

این روزها فیلم عاشقانه «نیمه‌شب اتفاق افتاد» بر پرده سینماهاست و در کمتر از دو هفته با استقبال خوب تماشاگران روبه‌رو شد و حدود نیم میلیارد تومان فروخته است. روند اقبال عمومی نشان می‌دهد فروش فیلم در روزهای آینده افزایش هم خواهد یافت.

این اثر نخستین بار در بخش مسابقه جشنواره سال گذشته فیلم فجر به نمایش درآمد، اما میان فیلم‌های باکیفیت و پرسروصدایی مثل ابد و یک روز، ایستاده در غبار و بادیگارد، چندان بویژه از طرف داوران دیده نشد. ولی فیلم، مخاطبان خاص خود را داشت و آنهایی که فیلم‌های عاشقانه را می‌پسندند با رضایت و البته آن احساساتی‌ها با چشمانی خیس و بارانی، سالن سینما را ترک کردند.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، فیلم حالا و در اکران عمومی، موفقیت اصلی را کسب کرده و با تبلیغات شفاهی و دهان به دهان، بهتر و بیشتر دیده می‌شود.

تینا پاکروان با دومین فیلم خود به عنوان کارگردان، توانسته قصه عاشقانه گرم و در عین حال نامتعارفی را به تصویر بکشد و مخاطب را تا پایان، پای فیلم نگاه دارد. «نیمه‌شب اتفاق افتاد» به اعتقاد برخی تماشاگران و منتقدان، یک گام رو به جلو نسبت به فیلم «خانوم» است.

حامد بهداد

به احتمال فراوان، بازی و خوانندگی خوب حامد بهداد در «دندون طلا» ساخته داوود میرباقری، نقش تعیین کننده‌ای در استفاده از او در این فیلم داشته و بهداد موفق می‌شود اینجا هم بازی تاثیرگذاری انجام دهد.

ضمن این‌که بهداد را عموما در نقش جوانانی سرکش و طغیانگر و نقش‌هایی اکتیو دیده‌ایم، اما او این بار شخصیتی آرام و متین و مهم‌تر از آن عاشق را بازی می‌کند و پرسونای جدیدی را به کارنامه بازیگری‌اش می‌افزاید. بسیاری از صحنه‌ها به مدد بازی درست و به اندازه بهداد است که خوب شده و اگر هر بازیگر دیگری با میزان کمتری از توانایی بود، امکان داشت فیلم لوث و سانتی مانتال شود.

رویا نونهالی

رویا نونهالی با آن چشم‌ها و تنالیته صدا، می‌تواند در طرفه العینی از زنی خشن و خطرناک مثل ناتاشا در «خواب و بیدار» به زنی رنج کشیده و مصیبت‌زده تبدیل شود؛ مثل همان کاراکتری که خیلی کوتاه در «بوی کافور، عطر یاس» بازی کرد.

نونهالی در آثار عاشقانه نیز دلبری کردن را بلد است. از نمونه‌های موفق این فضا می‌توان به «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» اشاره کرد. او در «نیمه‌شب اتفاق افتاد» جنس دیگری از نقش عاشقانه را پیش روی ما قرار می‌دهد. او هم مادر است و هم می‌خواهد دریغ‌ها و حسرت‌های زندگی دشوارش را با عاشقی در میانسالی جبران کند و همه اینها از دغدغه مادرانگی تا شوق عاشقی در بازی همدلی برانگیزش دیده می‌شود.

ساغرم شکست ای ساقی

یکی از امتیازات اولیه «نیمه‌شب اتفاق افتاد» این است که سراغ یکی از مشاغلی می‌رود که کمتر در تلویزیون و سینمای ما به آن پرداخته شده؛ حرفه تشریفات و تالار عروسی و عزا و آدم‌هایی که مشغول کارهای مختلف همچون مدیریت، آشپزی، ظرفشویی، پذیرایی و خدمات هستند. در واقع طلا معتضدی به عنوان فیلمنامه‌نویس و تینا پاکروان به عنوان کارگردان، قصه فیلم را در فضایی تعریف می‌کنند که به دلیل تعدد شخصیت‌ها اساسا مستعد داستان‌های مختلف و ریز و درشت است.

یکی دیگر از ویژگی‌های فیلم به نامتعارف بودن عشق آن برمی‌گردد و اینجا خبری از آن فرمول مثلث عشقی کلیشه‌ای و مرسوم بسیاری از فیلم‌ها نیست. اینجا رقیب عشقی و قطب منفی قصه، نه یک شخص بلکه فاصله سنی و شرایط دو دلداده اصلی است. جوانی به نام حسین با بازی حامد بهداد به‌طور اتفاقی جانشین خواننده قبلی تالار می‌شود و بتدریج موفق می‌شود نظر مدیر آنجا را به خود جلب کند. پس از آن کم‌کم به زیبا، زنی میانسال و بیوه که پسری نوجوان دارد (با بازی رویا نونهالی)، دل می‌بازد. عشقی که عرف و جامعه و اطرافیان، آن را نمی‌پذیرند و عشاق باید راه سختی را برای رسیدن به مقصود طی کنند.

از دیگر نکات قابل اشاره فیلم این است که همین مساله خوانندگی، ظرفیت بسیار مناسبی برای خلق موقعیت‌ها و لحظات عاشقانه دارد و «نیمه‌شب اتفاق افتاد» هم به بهترین شکل از آن بهره می‌برد. بویژه ترانه قدیمی و عاشقانه با موتیف (عنصر تکرارشونده) «ساغرم شکست ای ساقی» که به خوبی در جاهای مختلف فیلم، جانمایی شده و خوب هم از آب درآمده است.

به جز بهداد و نونهالی، بازیگرانی چون آتیلا پسیانی و ستاره اسکندری هم بازی‌های موفقی در این فیلم ارائه می‌دهند. بویژه باید به بازی خیره‌کننده و تاثیرگذار گوهر خیراندیش اشاره کنیم که باردیگر نشان می‌دهد، اهمیت و کیفیت نقش‌آفرینی به تعداد نما و سکانس‌ها نیست و حتی در نقش کوتاه هم می‌توان در کلیت فیلم، تاثیر گذاشت و در خاطر تماشاگر ماند.

«نیمه‌شب اتفاق افتاد» که با تهیه‌کنندگی مشترک تینا پاکروان و امیرحسین عبداللهی ساخته شده، با همکاری چهره‌های توانایی چون کارن همایونفر (آهنگساز)، فرشاد محمدی (فیلمبردار)، علی عابدینی (طراح صحنه و لباس)، امین میرشکاری (صدابردار) و علیرضا علویان (طراح صدا) شکل گرفته است.

گفت‌وگوی جام‌جم با تینا پاکروان

یک عشق نامتعارف؛ از عروسی تا عزا

«نیمه‌شب اتفاق افتاد» درباره چیست؟

عشق‌های نامتعارف تهران امروز از عروسی تا عزا.

از آن خلاصه داستان‌های مبهمی که تماشاگر را کنجکاو تماشای اثر می‌کند.

ان‌شاءالله که همین طور باشد.

فضای این فیلم هم مثل «خانوم» زنانه است؟

قالب قصه اجتماعی است و داستان در فضایی عاشقانه می‌گذرد که یک سر آن مرد و یک سوی آن زن است. به هرحال نگاه من به این کار به عنوان یک فیلمساز، زنانه است.

همکاری با گروه بازیگرانی چون حامد بهداد، رویا نونهالی، ستاره اسکندری و گوهر خیراندیش چطور بود؟

فکر می‌کنم به لحاظ بازیگر در این فیلم یکی از خوش‌شانس‌ترین کارگردان‌ها بودم. چون انتخاب‌ها بسیار خوب و بجا بود.

از نظر خودتان این فیلم اثری بهتر از فیلم اولتان، «خانوم» است؟

من هر دوی این فیلم‌ها را دوست دارم و نمی‌توانم بگویم به کدام بچه‌ام بیشتر علاقه دارم.

چند عاشقانه آشنا

سینمای ایران اگر بخواهد عاشقی را خوب بلد است. اکران «نیمه‌شب اتفاق افتاد»، ما و احتمالا شما را یاد فیلم‌های خوب و ماندگار عاشقانه سال‌های دور و نزدیک انداخت. آثاری که فروش‌های خوب و محبوبیت همچنان و تا همیشه آنها، بار دیگر ثابت می‌کند که فیلم عاشقانه اگر خوب و جذاب و گرم و باکیفیت ساخته شود، ضامن استقبال، فروش و ماندگاری خواهد بود. اینجا فقط برای نمونه و معذوریت جا، به 4 فیلم شاخص اشاره و از آنها یاد می‌کنیم تا بلکه شما هم هوس خاطره بازی به سرتان بزند و فیلم‌های محبوب عاشقانه خود را مرور کنید.

چند متر مکعب عشق

نخستین ساخته سینمایی جمشید محمودی، از موفق‌ترین عاشقانه‌های سال‌های اخیر سینمای ماست و قصه جوانی ایرانی و کارگر را روایت می‌کند که عاشق دختری کارگر و افغان می‌شود. عشقی که از ابتدا، نمی‌توان پایان خوشی را برای آن تصور کرد.

دلشکسته

فیلم علی رویین‌تن قصه عاشقانه سرراستی دارد؛ پسر و دختر جوانی که از قضا همکلاسی هم در دانشگاه هستند، هیچ وجه اشتراک ظاهری و اعتقادی ندارند و در نگاه اول امکان پیوند و رابطه عاشقانه‌ای میان آنها قابل تصور نیست. با این حال سرنوشت کار خود را می‌کند و شخصیت‌هایی که توسط شهاب حسینی و بیتا بادران بازی می‌شوند، دل به هم می‌بازند. فیلم در پایان به زیبایی این عشق زمینی را به عشق به اباعبدالله و عاشورا پیوند می‌زند.

در دنیای تو ساعت چند است؟

صفی یزدانیان با رعایت استانداردهای سینمایی و فضای خاصی که به بهترین شکل در طراحی صحنه و لباس و موسیقی و فیلمبرداری و ... خلق می‌کند، موفق می‌شود یک عاشقانه غیرمتعارف و متفاوت بسازد. این فیلم با بازی درخشان علی مصفا به نقش یک عاشق دیرپای سمج و کمی شیرین و لیلا حاتمی باوجود این‌که مدت زیادی از ساخت و نمایش آن نمی‌گذرد، از همین حالا مدام مورد ارجاع دوستداران جدی تر سینما قرار می‌گیرد.

شب‌های روشن

یکی از بهترین عاشقانه‌های تاریخ سینمای ایران را فرزاد موتمن ساخته است.

«شب‌های روشن» که سعید عقیقی آن را با نگاهی به داستان «شب‌های سپید» نوشته داستایوفسکی نوشته، قصه چهارشب دیدار و همصحبتی دختر جوانی به نام رویا با بازی هانیه توسلی و یک استاد دانشگاه با بازی مهدی احمدی را روایت می‌کند.

علی رستگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها