یکی از عادت‌های خوب ما ایرانیان این است که در سفره‌هایمان علاوه بر غذای اصلی از انواع سالاد و سبزی‌خوردن هم استفاده می‌کنیم.
کد خبر: ۹۶۲۱۴۹

سالادها در انواع ساده‌شان بیشتر شامل سبزی‌هایی مانند کاهو، گوجه‌فرنگی، خیار، هویج و کلم است. سالاد معروف شیرازی هم یک سالاد ساده است که به‌دلیل مواد اولیه همیشه در دسترسش، معمولا در بسیاری از سفره‌ها یافت می‌شود، اما برخی افراد به‌دلیل نفاخ بودن سبزی‌هایی مانند کاهو و پیاز یا سرد بودن خیار و گوجه‌فرنگی علاقه‌ای به مصرف سالاد ندارند و دچار دل‌درد و دل‌پیچه می‌شوند. برای رفع این عوارض می‌توانید به سالادها یا سس آنها مواد گرم و ضدنفخی مانند پودر نعناع، پودر موسیر، گلپر، پودر آویشن، جعفری و... اضافه کنید یا مجموعه‌ای از سبزی‌های گرم و سرد را با هم در سالاد بریزید و با هم نیز بخورید. مثلا می‌توانید در سالادتان کلم‌برگ، کلم بروکلی و پیاز را که گرم و خشک است با قارچ و کاهو که سرد و تر است و هویج که گرم و تر است مخلوط و مقدار آنها را طوری تنظیم کنید که طبع آنها به تعادل برسد و سردی یا گرمی یکی بیشتر از دیگری نباشد. لازم به ذکر است چاشنی‌هایی مانند آبلیمو و آبغوره هم طبع سردی دارند بنابراین افراد سردمزاج نباید در خوردن آنها یا اضافه کردن به سالادشان زیاده‌روی کنند.

سبزی‌های موجود در سبزی‌خوردن اما طبع‌های تقریبا مشابهی دارد. مثلا تره، ترخون و جعفری خیلی گرم و خشک، پیازچه و شاهی گرم و خشک، ریحان کمی گرم و خشک، نعناع نسبتا گرم و خشک، تربچه گرم و تر و گشنیز سرد و خشک است بنابراین مصرف سبزی ‌خوردن در کسانی که طبع سرد و تر دارند مفید است.

چنانچه فردی با مصرف سبزی‌های نفاخ مانند کلم دچار درد و ناراحتی می‌شود، می‌تواند آنها را بپزد یا بخارپز کند تا هضم سبزی در دستگاه گوارشش راحت‌تر انجام شود. کلم یکی از سبزی‌های نفاخ است که هضم نشاسته آن داخل روده به سختی انجام شده و گاز تولید می‌کند. در حالی که کلم پخته نفخ کمتری دارد. اگر فردی سابقه مشکلات گوارشی داشته باشد و با خوردن سبزی‌های پخته هم دچار مشکل شود باید مصرف سبزی‌های نفاخ را در رژیم غذایی‌اش محدود کند.

دکتر حسین ایمانی - متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها