محمدرضا ورزی، کارگردان «معمای شاه» در گفت‌وگو با جام‌جم:

هر شب بهتر دیده می‌شویم

سریال «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی از امروز به صورت هفت شب در هفته به مخاطبان ارائه می‌شود.
کد خبر: ۹۶۱۷۲۵

به گزارش جام‌جم، پخش سریال «معمای شاه» از سال گذشته به صورت هفتگی آغاز شده بود و هر جمعه از شبکه یک به تماشاگران ارائه می‌شد اما بعد از مدتی مدیران تلویزیون تصمیم گرفتند، پخش آن را از حالت هفتگی خارج کنند و به همین سبب از 24 مهر امسال، این سریال مجددا از قسمت اول، شنبه تا چهارشنبه روی آنتن می‌رود و از این هفته نیز هر شب ساعت 22 و 15 دقیقه از شبکه یک به علاقه‌مندان ارائه می‌شود.

سریال معمای شاه زندگی محمدرضا پهلوی را از زمان بازگشت به ایران و از ازدواج با ملکه فوزیه تا زمان مرگ به تصویر می‌کشد. این سریال در لوکیشن‌های متعددی مانند کاخ سعد آباد، کاخ نیاوران، شهرک سینمایی غزالی، کاخ موزه گلستان، شمس‌العماره و موزه عبرت تصویربرداری شده است.

در تولید این مجموعه 80 بازیگر اصلی، 540 بازیگر فرعی و بیش از 560 نفر از عوامل سینما و تلویزیون حضور دارند. از جمله بازیگران «معمای شاه» می‌توان به جعفر دهقان (رضاشاه)، حدیث فولادوند (فوزیه)، شکرخدا گودرزی (امام خمینی (ره))، محمد مطیع (قوام‌السلطنه)، ساغر عزیزی (فرح دیبا)، مهراوه شریفی‌نیا (ثریا بختیاری)، مژگان ربانی (اشرف پهلوی)، سعید نیک‌پور (دکتر وزیری)، داریوش کاردان (امیرعباس هویدا)، احمد نجفی (رزم‌آرا)، امیر مهدی‌‌کیا (میانسالی محمدرضا پهلوی)، عبدالرضا اکبری (سپهبد زاهدی)، قطب‌الدین صادقی (شاپور ریپورتر)، سیامک اطلسی (شاهپور بختیار)، داریوش ارجمند (آیت‌الله بروجردی)، گوهر خیراندیش (طوبا همسر دکتر وزیری)، فخرالدین صدیق‌شریف (جعفر شریف‌امامی، سفیر انگلیس)، علی دهکردی (آیت‌الله طالقانی)، جمشید مشایخی (آقا کمال دواتگر)، سعید داخ (هندرسون و دکتر علی شریعتی)، رامبد شکرابی (ارنست پرون) و حسام نواب صفوی (سید مجتبی نواب‌صفوی) اشاره کرد.

موثرتر از قبل

تغییر شیوه پخش «معمای شاه» و نمایش دوباره آن از قسمت اول برای این سریال فرصتی دوباره محسوب می‌شود. محمدرضا ورزی، کارگردان معمای شاه درباره تغییر شیوه پخش سریال به جام‌جم گفت: از ابتدا نظر ما این بود که تلویزیون صبر کند تا فیلمبرداری سریال تمام شود و بعد آن را به صورت شبانه پخش کند اما مدیران وقت توجهی به این امر نشان ندادند و آن را به صورت هفتگی روی آنتن بردند.

این کارگردان درباره پخش هر شبی سریال معتقد است: این اتفاق بسیار به نفع سریال خواهد بود چرا که پخش شبانه بسیار موثرتر است و پخش هفتگی سریال‌ها تقریبا در دنیا منسوخ شده است.

به اعتقاد ورزی، پخش هر شبی کمک می‌کند مخاطب با تمرکز بیشتری داستان‌ها را دنبال کند. وی در این باره گفت: زمانی که «معمای شاه» به صورت هفتگی پخش می‌شد، بیننده‌های خاص خودش را داشت و تقریبا توانسته بودیم بخشی از جامعه را تا حدی درگیر کنیم اما پخش شبانه خیلی موثرتر است.

این کارگردان هنوز از مخاطبان بازخوردی دریافت نکرده و نمی‌داند نظر تماشاگران تلویزیون درباره پخش هر شبی سریال چیست اما در این باره توضیح ‌داد: خیلی وقت نیست که پخش هر شبی آن آغاز شده و شاید هنوز برای گرفتن بازخورد از مخاطب زود باشد اما مساله اینجاست که من نمی‌توانم در این باره اظهارنظر کنم، چراکه این روزها، زمان زیادی درگیر انجام باقیمانده سریال هستم؛ روزها سر فیلمبرداری و تا پاسی از شب را در استودیوی تدوین، صداگذاری یا موسیقی، مشغول انجام کارهای فنی هستم.

از سر خط

ورزی در ادامه افزود: پیشنهاد پخش شبانه سریال را از ابتدای امر مطرح کرده بودم اما موافقت نشد. بعد از مدتی که از پخش هفتگی سریال گذشت، پیشنهاد کردم تا پایان آبان ماه جاری سریال به صورت هفتگی پخش شود و بعد از آن به صورت هر شبی؛ ما هم می‌توانستیم در این فاصله فیلمبرداری باقیمانده سریال و کارهای فنی آن را به نتیجه برسانیم. خوشبختانه در پی تغییرات در سازمان، مدیران تلویزیون استقبال اما به شیوه‌ای برنامه‌ریزی کردند که پخش هر شبی سریال از قسمت اول آن انجام شود.

این کارگردان ضمن ابراز خرسندی از پخش دوباره سریال از قسمت اول، تاکید کرد: به نظرم ایده بسیار خوبی است؛ هم فرصتی برای ماست که کار را به نتیجه برسانیم و هم فرصتی برای مخاطبانی که به هر دلیل نتوانسته‌اند سریال را ببینند یا به دلیل پخش هفتگی سررشته را از دست داده بودند.

20 روز دیگر

فیلمبرداری معمای شاه همچنان در شهرک سینمایی غزالی ادامه دارد. طی ماه‌های اخیر بازیگرانی چون نازنین فراهانی، سارا محمدی، ارسلان قاسمی و سام مشایخی نیز به جمع بازیگران این سریال اضافه شده‌اند.ورزی درباره روند فیلمبرداری سریال گفت: کارمان تقریبا رو به پایان است. 20 روز دیگر فیلمبرداری داریم و بعد با «معمای شاه» خداحافظی می‌کنیم.

به گفته این کارگردان، تمام قسمت‌های این سریال فیلمبرداری شده، فقط برخی از سکانس‌های میانی باقی مانده که مربوط به ده قسمت آخر سریال است. ورزی و همکارانش این روزها مشغول فیلمبرداری بخش‌های جا مانده هستند؛ قسمت‌هایی که مربوط به دوران انقلاب اسلامی ایران است. کارگردان «معمای شاه» درباره این قسمت‌ها گفت: همزمان با فیلمبرداری، کارهای فنی مانند صداگذاری و موسیقی و ... نیز انجام می‌شود و تا 20 روز دیگر تولید سریال به طور کامل به پایان می‌رسد.

شاید وقتی دیگر

«معمای شاه» تا پایان دی ماه روی آنتن خواهد بود و با این وصف، پخش این سریال به ایام دهه فجر امسال نخواهد رسید. ورزی در این باره گفت: بعید است پخش «معمای شاه» تا دهه فجر ادامه داشته باشد اما باید در نظر داشت که این سریال مناسبتی نیست. شاید بخش‌های مربوط به انقلاب برای ایام دهه فجر مناسب باشد اما کل سریال مناسبتی نیست و به دوران حکومت پهلوی دوم اختصاص دارد.

ورزی امیدوار است در آینده بخش‌هایی از «معمای شاه»، مانند برخی از تولیدات الف ‌ویژه، به مناسبت‌های مختلف به صورت مستقل از تلویزیون به نمایش درآید.

پخش هفتگی،‌منسوخ شده است

زمانی که «معمای شاه» به صورت هفتگی پخش می‌شد، بیننده‌های خاص خودش را داشت و تقریبا توانسته بودیم بخشی از جامعه را تا حدی درگیر کنیم اما پخش شبانه خیلی موثرتر است

پخش شبانه به نفع سریال خواهد بود چرا که این شیوه بسیار موثرتر است و پخش هفتگی سریال‌ها تقریبا در دنیا منسوخ شده است

همزمان با فیلمبرداری، کارهای فنی مانند صداگذاری و موسیقی و ... نیز انجام می‌شود و تا 20 روز دیگر تولید سریال «معمای شاه» به طور کامل به‌پایان می‌رسد

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها