آرتمیا یک محصول استراتژیک در صنعت آبزی‌پروری کشور به‌شمار می‌رود. آرتمیا در اکوتوریسم، فناوری زیستی، علمی و تحقیقاتی و اشتغالزایی در منطقه و توسعه اقتصادی و اجتماعی تاثیر بسزایی دارد. آرتمیا یک موجود سخت‌پوست خاص آب شور در دنیاست که پایه توسعه صنعت آبزی‌پروری است و نقش بسزایی در تکثیر و پرورش انواع میگوها، ماهیان آب‌های دریایی، ماهیان آب‌های شیرین، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی دارد و فراتر از آن در تحقیقات دارویی، زیست فناوری و حتی در پرتوزدایی از اشعه‌های هسته‌ای و خطرناک نیز کاربرد دارد و به همین دلیل دارای قیمت بسیار مناسبی در تجارت جهانی است.
کد خبر: ۹۶۰۷۷۹

متاسفانه وابستگی شدیدی برای تامین این محصول با ارزش به کشورهای خارجی وجود دارد. باید تمام تلاش خود را برای پرورش و تولید آن در داخل کشور انجام داد. پرورش آرتمیا در استخرها و زه‌آب‌ها روشی جایگزین برای احیای آرتمیای دریاچه ارومیه است که مطالعه و انجام آن در استان و برخی از مناطق کشور موفقیت‌آمیز بوده است. توسعه تکثیر و پرورش آرتمیا در آذربایجان غربی با توجه به تهدید کم‌آبی دریاچه ارومیه می‌تواند به عنوان کشت جایگزین محصولات کشاورزی راهکار مناسبی در جهت اشتغال جایگزین برای کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه باشد.

بازسازی و احیای ذخایر آرتمیا، جلبک‌ها و میکرو ارگانیسم‌های دریاچه ارومیه، تولید و پرورش آرتمیا در محیط بسته و تانک، ایجاد خزانه ژنتیکی، فرآوری و پرورش جلبک‌های دونالیلا و کلرلا و تولید پودر خشک از آنها و اجرای طرح پایلوت پرورش آرتمیا در استخرهای ژئو ممبران و خاکی فسندورز میاندوآب از جمله پروژه‌های در دست اقدام مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در راستای تولید و پرورش این آبزی ارزشمند است.

تمرکز بر نکات کلیدی مهم شامل کاهش سطح تبخیر و مدیریت آب‌های ورودی، استفاده درست در ایجاد زیستگاه‌های طبیعی از آب‌های ورودی در حفظ ذخایر آرتمیا و دیگر تنوع زیستی آن، در حال حاضر پروژه‌های قابل قبول در وضعیت فعلی دریاچه ارومیه است و امید می‌رود مورد توجه بیشتر مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار گیرد.

یوسفعلی اسدپور

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها