داوری جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها از دوم آبان شروع شد و تا پایان این ماه ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۹۵۹۶۵۶
داوری جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها کلید خورد

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رسانه ملی، نشست معاون امور استان‌های صدا و سیما با اعضای هیئت داوران نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها با حضور اعضای هیئت داوران از جمله پروانه معصومی، ضیا‌ءالدین دری، مهدی فرجی، دکتر تاجبخش فنائیان، دکتر محمد سریر، دکتر علیرضا قزوه، دکتر احمد ضابطی جهرمی، هوشنگ جاوید، دکتر حسن عابدینی، سید مهرداد سید مهدی، دکتر اردشیر زابلی زاده، محمد حسین نیرومند، دکتر مریم جلالی و جمعی از استادان و هنرمندان در معاونت امور استان های رسانه ملی برگزار شد.

علی دارابی معاون امور استان‌های صداوسیما در ابتدای نشست گفت:امسال نوزدهمین جشنواره تولیدات مراکز در استان خوزستان از سه‌ شنبه 30 آذر تا پنجشنبه 3 دی ماه برگزار خواهد شد.

وی درباره آمار آثار ارسالی به هیئت داوران گفت:در بخش سیما 207 اثر شامل 15 عنوان انیمیشن، 61 عنوان مستند، 41 عنوان نمایش، 83 عنوان هم برنامه‌ بعه دفتر جشنواره رسیده است.

در بخش صدا نیز 325 عنوان که شامل 118 برنامه ترکیبی ساده، 97 ترکیبی نمایش، نمایشی 30 عنوان، 28 عنوان مسابقه و 51 عنوان مستند است در جشنواره شرکت کرده اند، در بخش موسیقی 197 عنوان اثر، در بخش خبر 253 عنوان شامل 198 بخش تلویزیون، 99 بخش خبر رادیویی، 66 عنوان خبر مکتوب، همچنین در بخش پژوهش بیش از 141 عنوان پژوهش به هیئت انتخاب رسیده است.

معاون امور استان‌ها ادامه داد: از 60 نفر صاحب نظر و هنرمند، مدیران ارشد رسانه و استاد برای داوری این آثار کمک گرفته ایم و تا پایان آبان ماه کار هیئت داوران برای ارزیابی آثار ادامه خواهد داشت.

دکتر دارابی اظهار داشت: نکته دوم این است که از رهگذر این کار داوری بیشتر یک انتقال تجربه صورت گیرد تا نقاط ضعف و قوت مراکز روشن شود و ما از طریق بیانیه داوری کمیسیون‌ها می‌توانیم این انتقال تجربه را انجام دهیم. از طرفی باید داوری سالم صورت گیرد چرا که بیشتر مراکز توجه خاصی به این داوری‌ها دارند و باید رقابت سالم بین مراکز صدا و سیما ایجاد شود.

دارابی افزود: جشنواره تولیدات مراکز اهداف گوناگونی را دنبال می‌کند که از جمله آن ایجاد رقابت تخصصی بین مراکز صدا و سیما و انتقال تجارب موفق، نمایش بهترین برنامه‌ها و در نهایت برقراری نظام تشویقی و انگیزشی در فرایند تولید در مراکز استان‌ها است.

به گفته معاون امور استان های رسانه ملی به مناسبت برگزاری این جشنواره، هفته فرهنگی و هنری در اهواز و 27 شهرستان بزرگ استان برگزار خواهد شد که این برنامه ها شامل برنامه‌های فرهنگی، هنری، شعرخوانی، اجرای موسیقی و ... است.

دکتر دارابی تصریح کرد: افتتاحیه و اختتامیه این جشنواره به عهده آقای فرجی که یکی از مدیران با سابقه تلویزیون است خواهد بود. همچنین شبکه اول و شبکه پنج سیما برنامه‌های جشنواره را پوشش می‌دهند و شبکه‌های شما و شبکه‌های استانی هم این رخداد را دنبال می‌کنند .

هوشنگ جاوید عضو هیات داوری موسیقی نیز در این نشست اظهار داشت: با تجربه‌هایی که در دوره‌های قبلی در جشنواره‌های مراکز داشتیم باید آسیب‌شناسی پس از جشنواره را جدی بگیریم.

وی ادامه داد:علاوه بر بررسی الگوهای مستندات، انتقال فرهنگ‌ درست از طریق جشنواره صورت می‌گیرد. حتی می‌توانیم یک آیین‌نامه داشته‌باشیم تا یک الگوی مستند در این جشنواره‌ها فراهم شود. از طرفی بانک اطلاعات در فضای مجازی ایجاد شود تا مردم بتوانند با این جشنواره در ارتباط باشند. البته کارگاه‌های آموزشی در کنار این جشنواره را جدی بگیریم.

پروانه معصومی یکی از داوران بخش سیما نیز گفت: بیشتر به دلیل ساخت فیلم‌ها و سریال‌ها در این مراسم حضور دارم و با توجه به اینکه خودم خارج از تهران زندگی می کنم متوجه می شوم که برای ساخت یک اثر استانی، بودجه کمی در اختیار آنها قرار می دهند. فیلمی که در استان‌ها ساخته می‌شود بیشتر ایرانی است و ما آن را درک می‌کنیم و آنها با بودجه کم نمی‌توانند آثار زیادی را تولید کنند. اگر ما می خواهیم با شبکه های ماهواره ای رقابت کنیم باید تلاش کنیم تا مردم پای تلویزیون بنشینند.

ضیاءالدین دری یکی دیگر از داوران بخش سیما اظهار داشت: همه دوستانی که در این جلسه حضور دارند رسانه را می شناسند. با نظراتی که داده می شود این جشنواره به سمت جهت گیری و هدف مندی می رود. اگر از فرصت استفاده کنیم می توانیم نظرات را طبقه بندی و برای سال های آینده تجربه های مهم داشته باشیم.

علیرضا قزوه عضو هیئت داوری موسیقی در ادامه گفت: در دیداری که شاعران با رهبری داشتند، حضرت آقا فرمودند سرود را جدی بگیرید. وی ادامه داد: از طرفی واحد موسیقی که خیلی جاها وجود داشت، نامش سرود انقلابی بود اما به مرور سرودهای انقلابی حذف شد. وی افزود: به نظرم در زمان حال به تعادل نیاز داریم. هنوز مردم ما انقلابی هستند و شاعران باید از سرود انقلابی فاصله نگیرند. نیاز به یک برنامه ریزی جدی داریم که همین جشنواره ها فرصت خوبی برای این کار است.

سید مهرداد سید مهدی رئیس خبرگزاری صدا و سیما مهمترین رخداد و خبر مراکز استانی صدا و سیما را در حال حاضر نوزدهمین جشنواره عنوان کرد و ادامه داد: این جشنواره فضای رقابت را برای برنامه سازان در مراکز به وجود آورده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

این عضو هیئت داوری افزود: مراکز استانی صدا و سیما از نظر مالی و نیروی انسانی در مضیقه هستند و برگزاری این جشنواره توانسته هنرمندان و برنامه سازان استانی را از رکود خارج و فضای خاصی را ایجاد کند.

دکتر حسن عابدینی یکی دیگر از اعضا هیئت داوری خبر نیز ارزیابی آثار، تبادل تجربه، برگزاری کارگاه های آموزشی، شناخت هنرمندان استانی را از مهمترین ویژگی های جشنواره مراکز عنوان کرد.

وی ادامه داد: بخشی از نیروهایی که در حال حاضر در بخش های مختلف خبری شبکه های سراسری فعالیت می کنند نیروهایی هستند که در مراکز صدا و سیما شناسایی شدند و خبرنگاران بسیار خوبی در استان ها شناسایی شدند که در حال حاضر به عنوان خبرنگاران بین المللی در حال فعالیت هستند و این نشان از توان بالا و ظرفیت بسیار خوب در مراکز استانی صدا و سیما است که این جشنواره می تواند در شناسایی و معرفی چهره های حرفه ای نقش بسزایی داشته باشد.

دکتر مریم جلالی یکی از اعضاء هیئت داوری صدا نیز اظهار داشت: جشنواره فرصت بسیار خوبی است تا میزان رشد شبکه های استانی ارزیابی شود.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد انگیزه، بخشی از اهداف جشنواره است که برنامه سازان و رسانه ملی امروز بیش از گذشته به آن نیاز دارند و این جشنواره می تواند کارکرد تاثیر گذارتری نسبت به گذشته داشته باشد.

مهدی فرجی نیز گفت: با توجه به اینکه سفرهایی را به شبکه های استانی داشته ام فضای حاکم بر شبکه های استانی بسیار مثبت است به خصوص روحیه تلاش و انگیزه ای که در استان خوزستان برای تدارک جشنواره ای خاص برای هنرمندان و برنامه سازان کشور دیدم بسیار تحسین برانگیز است.

عضو هیئت داوری سیما خاطر نشان کرد: نوزدهمین جشنواره تولیدات مراکز استانی صدا و سیما علاوه بر اینکه فضای رقابتی را در بین شبکه های استانی به وجود آورده است توانسته استادان برجسته و صاحب نظر در بخش های مختلف را دور هم جمع کند تا همین اتفاق باعث برپایی بزرگترین رخداد فرهنگی و هنری کشور شود.

دکتر محمد مهدی لبیبی هم با اشاره به اهمیت میزان پژوهش در رسانه ملی تصریح کرد: جشنواره تولیدات مراکز صدا و سیما افراد شاخص را دور هم جمع می کند که با برگزاری کارگاه های آموزشی برای این چهره ها می توان پژوهش های کاربردی و مورد نیاز نه تنها رسانه ملی بلکه پژوهش های مورد نیاز کشور را در استان ها تامین کرد.

دکتر اکرامی فر داور دیگر کمسیون پژوهش گفت: برنامه سازی باید همراه با پژوهش باشد و برنامه ساز نباید بدون پژوهش برنامه ای را تولید کند.

وی بیان داشت: صدا و سیمای استان ها با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل هایی که دارند می توانند با توجه به پژوهش های که منجر به تولید می شود و با شناخت نیاز اصلی مخاطب، برنامه ای جذاب تهیه و تولید کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها