قائم مقام وزیر صنعت و معدن خبر داد:

افزایش ۱۰ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی ایران

افزایش صادرات غیرنفتی یکی از برنامه‌هایی است که کشورمان با توجه به تک‌محصولی بودن اقتصادش مدت‌هاست به دنبال اجرای آن بوده و برای رسیدن به اهداف تعیین شده در این زمینه برنامه‌ریزی کرده است.
کد خبر: ۹۵۹۰۰۲
نقشه راه اقتصاد کشور

این درحالی است که طی یکی دو سال گذشته به واسطه ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری و همچنین اجرایی شدن برجام، فرصتی طلایی در اختیار کشور قرار گرفته تا بتواند با استفاده از آن، این خواسته را جامه عمل پوشانده و به سمت خروج از وابستگی به دلارهای نفتی حرکت کند.

به این ترتیب که نقشه راهی دقیق توسط مقام معظم رهبری برای کاهش وابستگی اقتصاد و تولید کشورمان به خارج از مرزها ارائه شده و بحث برجام هم می‌تواند تعاملات خارجی ایران را افزایش دهد. بنابراین اگر سیاستگذاران اقتصادی و صنعتی کشورمان به دنبال دستیابی به سهم بالای صادرات غیرنفتی در درآمدهای ارزی کشورمان هستند، باید با درنظر گرفتن توانمندی‌های داخلی و منابع مالی حاصل از رفع تحریم‌ها برنامه‌ریزی کنند. به همین دلیل لازم است موارد زیر را درنظر داشته باشیم.

1. به‌کارگیری توانمندی‌های داخلی براساس امتیازها و مزیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور: در این زمینه باید آن گونه برنامه‌ریزی کنیم که متخصصان ایرانی در کنار ایجاد رابطه مناسب با تولیدکنندگان مطرح خارجی، فناوری‌های مورد نیاز را بومی کنند.

2. مدیریت منابع آزادشده کشور پس از رفع تحریم‌ها: اکنون که منابع مالی قابل توجهی به واسطه اجرایی شدن برجام در اختیار داریم، به جای واردات کالاهای مصرفی آن را برای واردات مواد اولیه تولید با ارزش افزوده بالا اختصاص دهیم و سرمایه‌گذاری اقتصادی داشته باشیم.

3. بازاریابی دقیق برای محصولات باکیفیت کشورمان در بازارهای هدف: مهم‌ترین عامل موفقیت برای توسعه صادرات غیرنفتی، بازاریابی اصولی و دقیق در بازارهای هدف تولیدات کشورمان است که این شیوه می‌تواند حاصل فعالیت عوامل قبلی را بخوبی در اختیار مشتریان قرار دهد.

دکتر مهدی تقوی - استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها