به نظر می‌رسد جمعی از پژوهشگران انگلیسی در آستانه کشف درمان ایدز هستند. نتایج اولیه آزمایش یک روش درمانی نوین روی نخستین بیمار از مجموع 50 بیماری که برای انجام این آزمایش داوطلب شده‌اند، رضایت‌بخش بوده است. پژوهشگران ادعا می‌کنند در خون این مرد 44 ساله در پایان آزمایش، هیچ اثری از ویروس اچ‌آی‌وی (HIV) دیده نمی‌شود، اما به دلیل این که احتمال دارد برخی سلول‌های آلوده‌ به اچ‌آی‌وی تا چند سال نهفته بمانند، هنوز پژوهشگران به طور قطعی اعلام نکرده‌اند که فرد به ظاهر بهبود یافته، کاملا درمان شده است.
کد خبر: ۹۵۷۷۸۵
کشف راهکاری تازه برای درمان ایدز

روش درمانی آزمایش شده دارای سه مرحله است. در مرحله نخست، بیمار ‌باید داروهای ضدویروسی مصرف کند. این داروها مانع تکثیر اچ‌آی‌وی توسط سلول‌های لنفوسیت تی (T) می‌شوند. سلول‌های تی از جمله سلول‌های سیستم ایمنی هستند که مورد حمله ویروس اچ‌آی‌وی قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر، داروهای ضدویروسی تجویز شده کمک می‌کنند ویروس اچ‌آی‌وی در همان سلول آلوده باقی بماند و سلول‌های سالم را آلوده نکند. در مرحله بعد، بیمار به ویروسی آلوده می‌شود که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. این ویروس موجب می‌شود سیستم ایمنی بتواند سلول‌های آلوده به اچ‌آی‌وی را شناسایی و نابود کند. در مرحله آخر، به بیمار داروی ورینوستات داده می‌شود که سلول‌های تی غیرفعال را فعال می‌کند. سلول‌های فعال شده موجب بیان پروتئین‌های مرتبط با ویروس اچ‌آی‌وی می‌شوند و کمک می‌کنند سیستم ایمنی تقویت شده بتواند سلول‌های آلوده را شناسایی و نابود کند.

پژوهشگران امیدوارند با این روش بتوانند تمام بدن را از سلول‌های آلوده به اچ‌آی‌وی پاکسازی کنند. گفته می‌شود این روش درمانی قادر است سلول‌های آلوده‌ای را که شاید سال‌ها نهفته بمانند، از بین ببرد. اما تا مشخص شدن قطعی نتایج این آزمایش، تیموتی براون همچنان تنها بیماری خواهد بود که به طور کامل از ویروس اچ‌آی‌وی رهایی یافته است. وی که به سرطان خون مبتلا بود، در سال 1386/ 2007 در آلمان، تحت عمل پیوند مغز استخوان قرار گرفت.

مغز استخوان از اهداکننده‌ای دریافت شده بود که به طور طبیعی در برابر ایدز مقاوم بوده است. سیستم ایمنی بدن تیموتی در نتیجه پیوند مغز استخوان بازسازی شد. به عبارت دیگر، سلول‌های آلوده‌ جای خود را به سلول‌های مقاوم در برابر ایدز دادند. سه سال بعد از پیوند، با این که تیموتی مدت‌ها بود داروی ضدویروسی مصرف نمی‌کرد، در آزمایش خون وی هیچ نشانی از سلول‌های آلوده به اچ‌آی‌وی یافت نشد. در نتیجه این پیوند، تیموتی همزمان از سرطان خون و ایدز نجات یافت.

فقط تعداد کمی از افراد به لحاظ ژنتیک در برابر ویروس اچ‌آی‌وی مقاوم هستند. به همین دلیل، پیدا کردن اهدا کننده‌ای با این شرایط که با فرد گیرنده نیز همخوانی داشته باشد، بسختی اتفاق می‌افتد، اما راهکاری که بتازگی آزمایش شد، چنانچه به نتیجه قطعی برسد، به مراتب انجام‌پذیرتر است و می‌تواند 37 میلیون بیمار مبتلا به ایدز در سراسر جهان را نجات دهد.

منبع: IFLScience

مترجم: صدف دژآلود

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها