گزارش جام جم آنلاین از نشست های متعدد زمین در تهران

دولت اراده ای برای حل مشکل ندارد/ شبکه فاضلاب پاسخگوی نسل های آینده نیست

براساس آمارهای دریافتی هر روز یک میلی متر از زمین در تهران نشست می کند یعنی در سال ۳۶ سانتی متر. این میزان، تهران را رکورد دار نشست زمین در دنیا کرده است.در تابستان امسال 7 نشست زمین در شهر تهران رخ داده که حتی برخی از خودروها را در درون خود فروبلعیده است .به گفته کارشناسان ، خشکسالی و برداشت نامتعارف آب از چاه‌های غیرمجازعامل اصلی بروز این پدیده است .به بیان دیگر حجمی از سطح زیرزمینی که توسط آب پر شده بود با گذشت زمان و برداشت آب و عدم جایگزینی ‌آن نابود و در نهایت این آب‌خوان‌ها که محلی برای ذخیره آب بوده‌اند، به مرور نابود شده اند.
کد خبر: ۹۵۷۶۴۰
دولت اراده ای برای حل مشکل ندارد/ شبکه فاضلاب پاسخگوی نسل های آینده نیست

آخرین بار شهریور گذشته بود که در خیابان پیامبر مرکزی واقع در غرب تهران یک نشست سطحی زمین در اثر ریزدانگی خاک و تراوش آب سطحی رخ داد که براثر آن گودالی با عمق حدود 3متر ایجاد شد که یک دستگاه خودرو پژو در داخل گودال افتاد و یک دستگاه پراید هم در آستانه افتادن مهار شد.

مازیار حسینی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران پس از وقوع این اتفاق عامل اصلی را شبکه آب تهران دانست و گفت :حل این مشکل این است که شبکه آب تهران را با اولویت به عنوان یک طرح ملی نوسازی کنیم چرا که خاک تهران از نوع سنگی نیست و دارای ریزدانه است که اگر آب وجود داشته باشد می‌تواند ریزدانه‌ها را بشوید و زیر آسفالت حفره ایجاد کند. بنابراین هر لحظه و هرجا ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد.

محمد دامادی عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در گفت وگو با جام جم آنلاین بر ضرورت کار کارشناسی در این زمینه تاکید کرد و گفت:بحران آب در کشور ما بحران جدی است که اکنون تبعات آن را به وضوح در گوشه وکنار کشورمان در شکل های مختلف از جمله نشست زمین مشاهده می کنیم.

وی بابیان اینکه بازگشت آب به چرخه حیات را باید جدی گرفت افزود: عوامل مختلفی دست به دست هم دادند تا این مشکلات ایجاد شده که یکی از آن کوتاهی در ساخت واحداث شبکه فاضلاب است. صرف برگزاری جلسات متعدد و بحث های کارشناسی مشکلی را حل نمی کند همانطور که که تا کنون نتوانستیم کاری برای حل آلودگی هوا و جلوگیری ازبروز ریزگردها انجام دهیم . درواقع نیاز به عزم واراده ای قوی است تا بتوان این مشکل را حل کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که مجلس در این خصوص چه اقدامی خواهد کرد؟اظهارداشت:مجلس از ارائه هرگونه کمکی در این زمینه دریغ نمی ورزد چنانچه دولت بخواهد با تصویب قوانینی به حل این معضل به صورت جدی بپردازد مجلس آماده قانونگذاری است.

این نماینده مردم ساری با اشاره به اینکه ریشه وقوع چنین اتفاقاتی ریشه در گذشته و سالیان دور دارد گفت: اشکالات اینچنینی به دلیل سهل انگاری های کوتاه مدت اتفاق نمی افتد . اگر ما ساخت شبکه فاضلاب را از سال ها پیش آغاز می کردیم اکنون با این مشکل روبرو نبودیم . همانطور که اغلب کشورهای دنیا حدود 60 الی 70 سال پیش شبکه فاضلاب خودرا احداث کردند والان نیز به خوبی از آن بهره برداری می کنند . ولی ما هنوز نتوانستیم ساخت این شبکه را به پایان برسانیم و بعید هم بنظر می رسد در ساخت آن آینده نگری درازمدت را درنظر گرفته باشیم.شواهد حاکیست این شبکه پاسخگوی نسل های بعدی ما نخواهد بود.

دامادی عزم واراده دولت را در این خصوص ضروری دانست و افزود: تا زمانی که دولت اراده جدی در این خصوص نداشته باشد مجلس نیز کارچندانی نمی تواند انجام دهد . حتی نظارت های مجلس نیز در این خصوص راه به جایی نخواهد برد.

وی عزم واراده دولت را در رفع مشکلات شهری و جامعه ضعیف و ناکارآمد دانست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
بی نام
-
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
۰
۰
دولت وزارت نیرو مدیر عامل آب و فاضلاب استان تهران
8 سال مدیر این شركته جالب نیست
بی نام
-
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
۰
۰
احتمالا این وسط شهرداری هویجه!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها