با این‌که فناوری با شعار «زندگی راحت‌تر برای همه» به مسیر خود ادامه می‌دهد، اما با یک نگاه ساده به محصولات، اپلیکیشن‌ها و تمام سرویس‌هایی که فناوری در اختیار شما قرار می‌دهد می‌توان به این نتیجه رسید که بخشی از جامعه یعنی جوانان و کاربرانی که بیشتر از همه با ابزارهای فناوری سر و کار دارند بیشترین سهم را از این محصولات می‌برند.
کد خبر: ۹۵۷۱۷۱
اپلیکیشنی که می‌خواهد دنیای مادران را به‌روزتر کند

به گزارش جام جم آنلاین ، این فضا بر استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای جدیدی که در ایران نیز زیر سایه فناوری به وجود آمده و به حیات خود ادامه می‌دهند حاکم است. در این شماره از کلیک سراغ استارت‌آپی رفته‌ایم که مخاطب اصلی خود را از افرادی انتخاب کرده که شاید کمتر از آنها انتظار می‌رود در دنیای فناوری‌های جدید و نوآورانه غرق شوند. اپلیکیشن «من مامانم» همان طور که از اسمش پیداست، نرم‌افزاری ویژه مادران است تا بتوانند با استفاده از فناوری و دانش روز، دنیا را برای خود و کودکشان به مکانی بهتر تبدیل کنند.

«جامعه‌ای که افراد با دانشی داشته باشد، با سرعت بیشتری به جلو می‌رود»؛ حتما شما هم با این گزاره و مشابه آن برخورد کرده‌اید. این یک اصل کلی در تمام جوامع است که تاریخ هم بارها آن را ثابت کرده است. یکی از اصلی‌ترین راه‌های افزایش دانش مردم در جوامع امروزی، محتوایی است که روزانه از طریق رسانه‌های مختلف و از همه مهم‌تر رسانه‌های جدید یعنی شبکه‌های اجتماعی به دست کاربران می‌رسد. اما همان طور که همه ما به خوبی می‌دانیم، از آنجا که نظارت درستی بر محتوای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نیست، احتمال این‌که اطلاعات و محتوایی که به دست ما می‌رسد غیر واقعی، شبه علم یا اشتباه باشد زیاد است. بخشی از جامعه که با این اطلاعات سر و کار دارند، مادران بویژه تازه مادرانی هستند که گاهی از همین محتوای غیرغربال شده برای نگهداری، تغذیه یا تربیت فرزندان خود استفاده می‌کنند که در صورت اشتباه بودن می‌تواند باعث به وجود آمدن خطرات جانی نیز بشود.

مهسا عدنانی از اعضای اصلی تیم «من مامانم» یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های این استارت‌آپ را مقابله با همین مشکلات و ایجاد فضایی امن برای کاربران حساسی مانند مادران عنوان می‌کند: «شبکه‌های اجتماعی تمام بخش‌های جامعه را به خود درگیر می‌کنند، اما در عین حال امکان پاسخگویی به برخی نیازهای جوامع کوچک‌تر را ندارند. البته همان طور که همه ما با آن سرو کار داشته‌ایم، این جوامع گاهی به‌صورت گروه‌ها، کانال‌ها و… دور هم جمع می‌شوند، اما امکانات و محتوای این ابزارها برای پاسخگویی به نیاز کاربرانی مانند مادران کافی نیست. وجود چنین فضایی که گاه می‌تواند حتی خطرناک هم باشد، این انگیزه را برای ما به وجود آورد تا فضایی را ایجاد کنیم که این گروه از جامعه به محتوایی قابل اعتماد دسترسی داشته باشند و علاوه بر آن فضایی برای در کنار هم بودن برایشان ایجاد شود.»

اجتماع اختصاصی

با وجود شبکه‌های اجتماعی اصلی و پرطرفداری مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و توییتر که به شکل نفسگیری با یکدیگر در رقابت هستند و با توجه به امکاناتی که در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند، نمی‌توان شانس چندانی برای دیگر شبکه‌های اجتماعی، بخصوص شبکه‌های اجتماعی بومی در نظر گرفت. اما یکی از اصلی‌ترین فرمول‌های شبکه‌های اجتماعی بومی برای باقی ماندن در این کارزار، تمرکز روی یک موضوع خاص و کاربران تفکیک شده و اختصاصی است. اپلیکیشن من مامانم را هم می‌توان به نوعی یک شبکه اجتماعی اختصاصی دانست. عدنانی در این خصوص می‌گوید: «من مامانم را می‌توان به دو بخش اصلی تقسیم کرد: بخش محتوا و بخش گروه‌های عمومی و اجتماعی. در بخش محتوا، هدف برآورده کردن نیازهای اطلاعاتی در بیشتر زمینه‌ها برای مادران است که سلامت و روان‌شناسی تا سرگرمی را شامل می‌شود. در واقع ما فکر می‌کنیم در بحث ارائه محتوا شبکه‌های صرفا علمی نمی‌توانند جذابیت زیادی برای مخاطب ایجاد کنند، به همین دلیل قسمت‌هایی را در قالب سرگرمی، هنر و... نیز قرار داده‌ایم. در بخش گروه‌های عمومی و اجتماعی نیز هدف، برقراری ارتباط میان اعضا برای تبادل تجربیات، اظهار نظر و بیان دغدغه‌ها و دریافت پاسخ سوالات علمی از کارشناس حوزه مربوط است.»

نیروی متخصص نایاب

با این‌که چند سالی است به‌صورت چشمگیر فضای استارت‌آپی و کسب و کارهای بر پایه فناوری راه خود را در ایران پیدا کرده و جامعه زیادی از متخصصان را به خود جلب کرده‌اند، یکی از مشکلات همیشگی در راه‌اندازی یک کسب و کار و استارت‌آپ جدید تشکیل تیمی یکپارچه و تمام‌عیار از متخصصانی است که بتوانند در زمینه‌های مختلف به پیشرفت کار کمک کنند. عدنانی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات استارت‌آپ خود را هم همین موضوع می‌داند: «مهم‌ترین مشکل راه‌اندازی استارت‌آپ در ایران جذب نیروی انسانی خبره است که مجموعه ما هم از این قاعده مستثنا نیست.»

در واقع استقبال زیادی که در چند سال اخیر از تشکیل استارت‌آپ‌های مختلف به وجود آمده باعث شده نیروهای متخصص و کارآمد به گروه‌های دیگر جذب شده یا در گروه‌ها و طرز فکرهای مختلف نتوانند کارایی لازم را داشته باشند. این مساله‌ای است که در سال‌های آینده می‌تواند برای استارت‌آپ‌ها پررنگ‌تر شود.

عدنانی همچنین یکی از بزرگ‌ترین نقطه ضعف‌های اپلیکیشن من مامانم را در بخش تعاملی و قابلیت‌های شبکه‌ اجتماعی آن می‌داند: «وقتی با شبکه‌های اجتماعی عمومی مقایسه می‌شویم انتظار بیشتری درخصوص امکانات تبادل پیام در ذهن کاربر وجود دارد که در این زمینه از دیگر مدل‌های خارجی عقب‌تر هستیم. در حال حاضر با توجه به بازخوردهایی که می‌گیریم در حال پیاده‌سازی برخی از آنها هستیم، اما از طرف دیگر به نظر برخی از آنها چنین تعاملی برای جامعه مجازی اختصاصی بدون استفاده است.»

عدنانی که ادعا می‌کند اپلیکیشن‌شان کاملا ایرانی بوده و از هیچ مدل خارجی پیروی نمی‌کند، یکی از مشکلات راضی نگهداشتن مخاطبان را مورد مقایسه قرار گرفتن با اپ‌های خارجی می‌داند: «با این‌که اپ‌های خارجی نیز از دل استارت‌آپ‌هایی اینچنینی بیرون می‌آید، اما باز هم دانش و امکانات آنها را نمی‌توان با ایران مقایسه کرد. اما برای راضی نگهداشتن مخاطب باید به فکر تقابل با مدل‌های خارجی و استانداردهای جهانی باشیم.» به گفته او، اولویت فعلی آنها گسترش این نرم‌افزار به‌عنوان یک شبکه اجتماعی است و همین باعث شده تمرکز روی مدل درآمدزایی را بعد از یک سال فعالیت به آینده موکول کنند.

غلط و درست

همان‌طور که ابتدای گزارش نیز اشاره شد، نفوذ چشمگیر شبکه‌های اجتماعی در زندگی روزمره باعث شده محتوا بدون هیچ‌گونه نظارتی به دست ما برسد. برای همین تمیز درست از غلط چندان کار راحتی نیست. عدنانی می‌گوید: «این شبکه‌ها نیز به عنوان رقیب ما شناخته می‌شوند؛ معمولا تعداد کاربران در شبکه‌های اجتماعی عمومی بالاست که این موضوع برای کاربر جذابیت دارد، ولی محدودیت‌های این شبکه‌ها باعث می‌شود کاربر در بلندمدت نتواند به آنها برای دریافت اطلاعات اعتماد کند و سردرگمی در میان مطالب غلط و درست موجب مهاجرت کاربر به شبکه‌های اجتماعی اختصاصی می‌شود.» به گفته او برای همین علاوه بر جامعه مادران، آنها قصد دارند این شبکه‌های اجتماعی اختصاصی را برای گروه‌های مختلف جامعه به وجود بیاورند. در واقع من مامانم، بخشی از یک پلتفرم محتوایی است که قرار است در آینده کامل‌تر شده و دسترسی به محتوای علمی و معتبر و پاسخگویی به نیازهای اولیه در زمینه‌های مختلف را برای کاربران ایجاد کند.

با وجود این‌که شبکه‌های اجتماعی به صورت مستقیم نباید در بحث تولید محتوا دخالت کنند، اما تیم «من مامانم» معتقد است محتوای ممیزی شده، جامعه اختصاصی، ارائه خدمات و پشتیبانی علمی و فنی قوی به کاربران کمک می‌کند بتوانند رفتار بهتری حتی در شبکه‌های اجتماعی عمومی داشته باشند. عدنانی در این باره می‌گوید: «شبکه‌های اجتماعی اختصاصی با توجه به ویژگی‌هایشان می‌توانند نیازهای جامعه مخاطب خود را بهتر و دقیق‌تر پاسخ دهند.»

آرش جهانگیری - ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها