زنان مراکشی و مبارزه با آزار و اذیت جنسی

تاکتیک دختر مراکشی در برابر مزاحمان خیابانی

در مراکش کم پیش می‌آید زنان در خیابان راه بروند و مورد مزاحمت قرار نگیرند. مورگان میکر با افرادی صحبت می‌کند که می‌خواهند به این آزار و اذیت پایان دهند.
کد خبر: ۹۵۶۵۹۷
تاکتیک دختر مراکشی در برابر مزاحمان خیابانی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فرادید، برای "غزلان" واژه‌ی "فاحشه" همانند موسیقی متنِ شهری است که در آن زاده شده؛ مراکش. او که در یک هتل کار می‌کند می‌گوید: "در مراکش هر کاری بکنی، بازهم یک زن خراب هستی."

سرخوردگی از سر و رویِ این زن کوچک اما سرسخت مراکشی می‌بارد. او سی سال دارد و همانند هر زن دیگری در مراکش، هرروز با آزار و اذیت روبرو می‌شود. اما چند سال پیش مبارزه را آغاز کرد.
تاکتیک او این است که جنجال به پا کند و کار را برای مردانی که اذیت و آزار جسمی و کلامی ایجاد می‌کنند، سخت‌تر کند. او با مردی که زیر لب به او تیکه می‌پراند با صدای بلند دعوا می‌کند. او می‌گوید: "مردم باید این رفتارها را محکوم کنند. مردان کشور من حدومرز خود را نمی‌دانند." او که مدرک کارشناسی ارشد دارد و جسورانه لباس می‌پوشد، قبول دارد که با زنان معمولی مراکش متفاوت است. اما در مبارزه با آزار و اذیت جنسی زنان در مراکش تنها نیست.
غزلان می‌گوید: "آرزویم این است که زنان مراکشی یاد بگیرند چگونه آزار و اذیت را متوقف کنند. زمانی که مردی مزاحمشان می‌شود، دلم می‌خواهد زنان آبرویش را ببرند."
غزلان سعی کرد کلاسی برای آموزش دفاع شخصی راه بیندازد اما به مجوز دولت نیاز داشت. به درخواست وی توجهی نشد. در عوض، خودش با تک‌تک مزاحمت‌های خیابانی مقابله می‌کند. او می‌گوید: "زمانی که کسی سعی دارد به من دست بزند، سرش داد می‌زنم. می‌گویم "چرا داری این کار را می‌کنی؟" این مردها متوجه نیستند. هیچ‌وقت واکنش مثبتی دریافت نمی‌کنم."
زنان مراکشی و مبارزه با آزار و اذیت جنسی
اما در حال حاضر پیش‌نویس لایحه‌ای در مورد آزار و اذیت جنسی در مجلس مراکش در دست بررسی است که به‌زودی برای مزاحمت‌های خیابانی بین یک تا شش ماه زندان و یا جریمه نقدی بین 250 تا 1200 دلار تعیین می‌کند. حرکتی مثبت به نظر می‌رسد. اما آیا تأثیری هم دارد؟
استفانی ویلیام بردات یک آمریکایی تبعیدشده است که 21 سال درباره حقوق زنان در مراکش فعالیت کرده است. او می‌گوید: "به نظر ما این لایحه وحشتناک است. این قانون تأثیر جزئی‌ای در این‌گونه تخلفات دارد. مشکل کلی این است که زنان این‌گونه آزارها را گزارش نمی‌دهند، پلیس موضوع را بررسی و دادستان پیگیری نمی‌کند."
استفانی در ایمیلی اتفاقی در سال 2015 را برایم شرح داد و گفت چرا زنان به سیستم اعتماد ندارند. در جنوب غربی مراکش، عده‌ای به دو زن تجاوز کردند. این دو زن به فروشگاهی پناه بردند و آنجا منتظر پلیس شدند. زمانی که پلیس رسید، به‌جای محافظت از آن‌ها دستگیرشان کرد. پلیس گفته بود لباس این دو زن نامناسب بوده است."
بااینکه تغییر در نگرش افراد ممکن است دهه‌ها طول بکشد، اما در کوتاه‌مدت اصلاح قانون پیامی روشن در بردارد که چه چیز قابل‌قبول است و چه چیز نیست.

منبع : بی بی سی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
كیانوش
-
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
۰
۱
دختر جز دردسر چی داره
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها