زگیل‌های‌ تناسلی از شایع‌ترین عفونت‌های آمیزشی به شمار می‌روند. شایع‌ترین عفونت ویروسی مجاری تناسلی یعنی عفونت‌های HPV تناسلی است و متاسفانه ابتلا به این بیماری در ایران نیز گزارش شده است که یکی از دلایل بروز آن می‌تواند روابط جنسی پرخطر باشد و بندرت از طریق اپیلاسیون، سونای بخار و حوله آلوده قابل انتقال است ولی راه اصلی انتقال تماس جنسی است.
کد خبر: ۹۵۶۴۲۳

زگیل‌های تناسلی زائده‌های گوشتی کوچکی هستند که ممکن است در هر قسمتی از ناحیه تناسلی بانوان ظاهر شوند عامل این بیماری ویروس پاپیلومای انسـانی (Human Papillomm Virus) است که از طریق تماس مستقیم با زگیل تناسلی یا پوست آلوده به ویروس و اغلب از طریق ارتباط جنسی، منتقل می‌شود و گاهی ممکن است در ظاهر، فرد علائمی نداشته باشد ولی ویروس عامل زگیل تناسلی را بدون هیچ علامتی دفع کند. در بانوان همچنین ممکن است زگیل در قسمت داخلی دستگاه تناسلی باشد و گاهی با خونریزی خود را نشان دهد اما خونریزی هنگام رابطه جنسی و خارش یا ناراحتی در نواحی جنسی دو علامت شایع زگیل‌های تناسلی‌اند.

این بیماری خوش‌خیم است. تیپ 16 و 18 از HPV به عنوان عامل عمده‌ای در ایجاد سرطان است. خانم‌ها باید دقت کنند اگر این عارضه درمان هم شود باز قابل عود کردن است. درحال حاضر برای زگیل ناحیه تناسلی واکسن وجود دارد. از آنجا که ویروس‌های HPV نوع 16 و 18در جنس مونث در طولانی مدت احتمال ابتلا به سرطان گردن رحم را افزایش می‌دهند، این واکسن از اهمیت بسیاری برخوردار است. به خانم‌ها توصیه می‌شود این واکسن را تزریق کنند.

بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری پرهیز از رابطه جنسی پرخطر و جلوگیری رابطه جنسی با یک فرد مبتلاست. استفاده از کاندوم هم یکی از دیگر از راه‌های پیشگیری است، هرچند که این گزینه خطر ابتلا را به‌صورت 100 درصد کاهش نمی‌دهد. همچنین واکسنی به‌نام گارداسیل (Gardasil) وجود دارد که جلوی شاخه‌های خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی که باعث ابتلا به زگیل تناسلی می‌شود را می گیرد می‌توان برای زنان 9 تا 26 ساله استفاده کرد.

به خانم‌هایی که این عارضه را دارند توصیه می‌شود مراقب باشند به نواحی دارای زگیل، آسیب وارد نشود چون ممکن است باعث خونریزی شود. حواسشان باشد که بیماری را به دیگران منتقل نکنند. هرگز زگیل را نکنید و نکشید یا آن را نچلانید. برای زنانی که زگیل‌های تناسلی دارند، باید حتما تست پاپ‌اسمیر انجام شود. استفاده از کاندوم در رابطه زناشویی، انتقال بیماری را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، اما به صفر نمی‌رساند. هر فرد مبتلا به زگیل‌های تناسلی، باید تا کامل‌شدن دوره درمان از برقراری رابطه خودداری کند.

دکتر سهیلا امینی‌مقدم

فوق‌تخصص سرطان زنان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها