در دنیای امروز، زیبایی یکی از دغدغه‌های افراد جامعه در سنین مختلف و اقشار مختلف فرهنگی است. میزان تقاضا در رابطه با دندانپزشکی زیبایی نیز بسیار فراگیر شده، اما آنچه باید توجه داشت این است که زیبایی به چه قیمتی؟!
کد خبر: ۹۵۶۳۶۰

برآورده کردن این که چه مسائلی را نادیده می‌گیریم تا زیبایی به دست آوریم اهمیت خاصی دارد و با پیشرفت علم و ابداع روش‌های ساده‌تر و محافظه‌کارانه‌تر می‌توان زیبایی دندان‌ها را بخوبی تامین کرد.

امروزه شاهد هستیم بخصوص افراد جوانان به صورت وسواس‌گونه خواستار تغییر در دندان‌های سالم و زیبای خود، همگام با مسائلی مانند مد روز هستند. این مسأله باعث شده بیشتر خواستار داشتن دندان‌های درشت و بیش از حد سفید باشند که به‌زعم دندانپزشکان منطبق با اصول زیبایی نیست و به‌رغم این حقیقت که مسائل اقتصادی در همه امور از جمله مسائل پزشکی سایه انداخته است؛ اما در کشور ما وجدان کاری باعث شده دندانپزشکان با اولویت قرار دادن سلامت بیمار، طرح درمان را برمبنای شرایط و در نظر گرفت صلاحدید بیمار تنظیم کنند.

ناگفته نماند با بمباران تبلیغاتی از طریق رسانه‌‌های جمعی، مساله زیباتر شدن به هر قیمتی میان جوانان شایع شده است. یکی از مواردی که افراد به آن سو کشیده شده‌اند بازسازی و زیباسازی دندان‌هاست که متاسفانه از حالت طبیعی، تقارن و زیبا به حالاتی مصنوعی و نازیبا تبدیل شده است. مسیر تدریجی علایق جامعه به سمت دندان‌های یکدست و غیر زنده توسط تبلیغات تجاری و فرهنگسازی از طریق اینترنت و ماهواره شکل گرفته است.

زیبایی تعریف مشخص ندارد، اما به قول ملاصدرا زیبایی طبیعت تجلی حضور خداوند است و در اعصار و زمان‌های مختلف دستخوش تغییر شده است.

اما امروزه به دست آوردن این زیبایی به چه قیمتی است. آیا تمام افراد نیاز به این کار دارند‌؟ محافظه‌کارانه‌ترین درمان زیبایی، سفید کردن است که با کمترین آسیب، دندان‌ها ی فرد را زیباتر می‌کند.

بعضی مواقع کجی‌های دندانی، فواصل بین دندانی و بد رنگی‌های شدید با روش‌های معمول رفع می‌شوند و به پوسته‌هایی از جنس سرامیک یا کامپوزیت برای پوشش این بد شکلی‌ها نیاز است. البته در بعضی مواقع با تراش‌های غیراصولی مقدار زیادی از دندان‌ها از بین می‌روند.

چنانچه کاندیدای این درمان‌ها هستید باید به چند نکته توجه کنید:

این کار یکی از تخصصی‌ترین درمان‌های دندانپزشکی است که به متخصص ترمیمی و زیبایی در بهتر انجام دادن و کمترین آسیب به دندان‌ها نیاز است.

جرم‌گیری‌های متعدد و پیاپی برای سفید کردن دندان‌ها بی‌نتیجه و مضر بوده و درمان سفید کردن جایگزین بسیار بی‌خطری است.

مانند هر کار زیبایی، حفظ دندان‌های زیبا شده بسیار دقیق است و رعایت بهداشت چند برابر خواهد شد و بررسی و معاینه کارهای زیبایی به صورت سالانه الزامی است.

دکتر کیوان ساعتی

متخصص دندانپزشکی ترمیمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها