گزارش جام‌جم از اجتماع بزرگ تاسوعا و عاشورا در ایران زمین

همبستگی ملی با شورحسینی

هیات‌ها و دسته‌های بزرگ و کوچک عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) که از چند روز و چند شب پیش در کوچه‌ها، خیابان‌ها و معابر کشور اسلامی و عزیزمان جاری و روان شده‌اند، از امروز و امشب خود را آماده پیوستن به دریای عظیم و عزادار مردمی در روزهای تاسوعا و عاشورا می‌کنند تا زیر بیرق سرخ و سیاه اباعبدالله‌الحسین(ع) جلوه‌ای از اتحاد و همدلی در مکتب حسینی را به نمایش بگذارند.
کد خبر: ۹۵۵۰۶۱

به گزارش جام‌جم، محرم که از راه رسید و بیرق‌ها و پرچم‌های سیاه عزا به اهتزاز درآمد و بر دیوارها نشست، دل‌های بی‌قرار هم بی‌قرارتر شد؛ آن قدر بی‌قرار که از زیر سقف‌های بسته بیرون زد و به اجتماع کوچک دسته‌ها و هیات‌های عزاداری محلات پیوست؛ هیات‌ها و دسته‌هایی که هر شب خروشان‌تر و منسجم‌تر از قبل شده و بی‌قرار پیوستن به دریای عظیم تاسوعا و عاشورای حسینی. دریایی که بزرگ‌ترین تجلی آن را می‌توان در اجتماعات عظیم عزاداران حرم مطهر رضوی در مشهد، قم، زنجان، اردبیل و یزد مشاهده کرد و البته در هر کوی و برزنی از این سرزمین عاشق راستی و حق و حقیقت.

شور حسینی در حریم حرم یار

مشهدی‌های سیاه‌پوش و عزادار که تا به امروز بانگ حزن‌انگیز دسته‌ها و هیات‌های نوحه‌خوانی و سینه‌زنی‌شان در خیابان‌ها و معابر محلات و مساجد به‌گوش می‌رسید، از امشب نوای سنج‌ها و طبل‌هایشان را برای نواختن در پیشگاه امام هشتم‌شان کوک می‌کنند تا فردا صبح تاسوعا، کوبنده‌تر و حزن‌انگیزتر از هر زمانی بر طبل‌های عزا بکوبند. تاسوعا و عاشورای حسینی خیابان‌های منتهی به حرم امام رضا(ع) مملو از سیل خروشان جمعیت عزادار و دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی خراسانی و غیرخراسانی خواهد شد که از چهار جهت به سوی حرم امام رضا(ع) روانه شده و دریایی از همدلی و اتحاد و یگانگی را زیر یک بیرق؛ بیرق شور و شعور حسینی به نمایش خواهند گذاشت. در تاسوعا و عاشورای حسینی حتی علم‌ها و بیرق‌های عزا هم بی‌سلام و تعظیم و کسب اجازه وارد حریم حرم ‌یار نمی‌شوند.

حال و هوای شب و روز تاسوعا و عاشورای حسینی در قم و خیابان‌های منتهی به حرم کریمه اهل بیت؛ حضرت معصومه(س) نیز چونان حرم رضوی حزن‌انگیز و ماتم‌زده است؛ گرچه حضور دسته‌های عزاداری از کشورهای هند، افغانستان، پاکستان، عربستان، اندونزی، نجفی‌ها و کربلایی‌های مقیم قم نیز چونان هرسال بر شکوه عزاداری حسینی خواهد افزود و تصویری فراملی از اتحاد و یکپارچگی را به نمایش می‌گذارد.

هزاران اردبیلی زیر یک بیرق

اردبیل از جمله استان‌هایی است که یکی از باشکوه‌ترین عزاداری‌ها و اجتماعات مردمی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی را می‌توان در آن مشاهده کرد. اما چند سالی است که اجتماعات گروهی هیات‌های مختلف سینه‌زنی و زنجیرزنی در اردبیل به اجتماعی عظیم در میدان عالی‌قاپوی این شهر تبدیل شده است.

سعید نوریان، مسئول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل این گردهمایی بزرگ را ابتکار و تصمیم شورای فرهنگ عمومی این استان دانسته و به جام‌جم می‌گوید: از 7ـ6 سال پیش این شورا تصمیم گرفت همه دسته‌های عزاداری اردبیل را با هدف برقراری اتحاد و همبستگی زیر یک پرچم به نام امام حسین(ع) جمع کند و عزاداری یکپارچه و سراسری را در این شهر به نمایش بگذارد. این تصمیم در سه سال اول فقط در روز تاسوعا برقرار بود، اما به‌دلیل استقبال مردم و هیات‌های عزادار به روز عاشورا هم کشیده شد، به‌طوری که امروزه بالغ بر صد هزار نفر در عصر روزهای تاسوعا و عاشورا در میدان عالی‌قاپوی اردبیل و چهار خیابان منتهی به آن گردهم می‌آیند تا زیر یک پرچم و بیرق در رثای سالار شهیدان عزاداری کنند.

وی با بیان این‌که نظیر اجتماع بزرگ شهر اردبیل، از چند سال گذشته در شهرهای مشگین‌شهر، خلخال، پارس‌آباد و کوثر استان اردبیل هم در یک روز از این دهه اجتماع بزرگ عزاداری برگزار می‌شود، می‌افزاید: همچنین برای اولین‌بار در طول تاریخ عزاداران اردبیل یک شعار برای عزاداری خود انتخاب کرده‌اند و آن شعار این است: «و امری لامرکم متبع» در همه امور پیرو تو هستیم یا حسین.»

زنجان؛ پایتخت شور حسینی

و اما مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) در استان زنجان هم که قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد، به‌قدری وسیع و گسترده است که از آن به عنوان پایتخت «شور حسینی» ایران نام برده می‌شود؛ شوری که وحدت رمز یگانه آن است. در بین آیین‌های مختلف عزاداری در زنجان عزاداری «حسینیه‌اعظم» و «زینبیه‌اعظم» از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و چه‌بسا استان زنجان توسط این دو هیات عزاداری شناخته می‌شود.

هر ساله از اول تا سیزدهم ماه محرم، عزاداری حسینیه‌اعظم زنجان باشکوه برگزار می‌شود که باشکوه‌ترین و با‌عظمت‌ترین آن هشتم محرم یعنی امشب؛ شب تاسوعاست. سال‌هاست که در این عزاداری بیش از 200هزار نفر جمعیت شرکت می‌کنند طی این چند روز مردم به سبب اعتقادات، کرامات و باورهای قلبی خود، قربانی و نذوراتی به این حسینیه اهدا می‌کنند، طوری که حسینیه‌اعظم زنجان را به عنوان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا در مکه و نخستین قربانگاه در جهان تشیع بدل ساخته است.

به گفته غم‌پرور، مسئول هیات امنای مسجد حسینیه اعظم زنجان، سال گذشته مجموع نذورات اهدایی به این مکان مقدس سه میلیارد و 350 میلیون تومان بوده و ده هزار و500 راس گوسفند نیز به این حسینیه اهدا شده که دو نفر شتر بزرگ‌ترین و مرغ عشق، کوچک‌ترین اهدایی ارادتمندان در سال گذشته
بوده است.

آیین‌های وحدت‌آفرین یزد

آیین نخل‌برداری در برخی شهرهای استان یزد نظیر یزد، تفت و مهریز نیز اجتماعات بزرگ و باشکوهی را در روز عاشورا شکل داده و بسیاری از هموطنان و عزاداران حسینی را از گوشه و کنار کشور راهی این استان می‌کند و البته در سال‌های اخیر بسیاری از گردشگران خارجی را نیز رهسپار یزد کرده است.

و همه اینها درحالی است که در اجتماعات بزرگ و باشکوه در این ایام، هموطنان سوگوار شیعه و سنی برای عزاداری سالار شهیدان گردهم می‌آیند.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها