اختصاصی جام جم آنلاین - گزارش تصویری

تاریخ خودروهای «جیپ» جنگی به روایت تصویر

در اینجا ما می‌خواهیم تاریخ تحول خودروهای جیپ جنگی را با تصاویر برای شما شرح دهیم.
کد خبر: ۹۵۴۸۷۲
تاریخ خودروهای «جیپ» جنگی به روایت تصویر

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از فاکس نیوز، سال‌ها است که شنیدن نام خودروی «جیپ» یادآور ارتش آمریکا است. حال که این شرکت خودروسازی هفتادمین سالگرد تولدش را جشن می‌گیرد ما هم تصمیم داریم تا همراه شما نگاهی به تاریخ این خودروهای نظامی استثنائی بیاندازیم.

دوج دبلیو.سی

خودروی جیپ کلاسیک تنها وسیله نقلیه کوچک کامیون مانند ارتش آمریکا نبود که همچنین در رده خودروهای دوج WC جا بگیرد. این خودرو عمدتا برای حمل سلاح‌های جنگی، آمبولانس و خودروی فرماندهی و گشتی - شناسایی مورد استفاده قرار می‌گرفت. خودرویی که عکس آن را می‌بینید، نسخه بازسازی شده خودروی فرماندهی ژنرال «جورج پاتن» از جنگ جهانی دوم است. حالا این خودرو در موزه‌ رهبری جورج پاتن در فورت ناکس نگهداری می‌شود.

کامیون مک

ارتش آمریکا در سال 1911 شروع به خرید کامیون‌های مک کرد و اینها اولین کامیون‌هایی بودند که در زمین‌های سخت و ناهموار مطمئن می‌راندند. در طول جنگ جهانی اول ارتش‌های انگلیس و آمریکا وابسته به مدل‌های AC این کامیون‌ها بودند که با کاپوت‌های مخروطی شان شناخته می‌شدند. نمونه بالا در موزه وسایل نقلیه نظامی هرت‌لند در لکسینگتون نبراسکا نگهداری می‌شود.

جیپ دوران جنگ جهانی دوم

یک مدل کاملا بازسازی شده از جیپ‌های دوران جنگ جهانی دوم در موزه وسایل نقلیه نظامی هرت‌لند در لکسینگتون نبراسکا. این موزه بزرگترین مجموعه شخصی جیپ‌های نظامی جهان را در خود نگهداری می‌کند.

جیپ یو.اس.ان

در طی جنگ جهانی دوم شاخه‌هایی از ارتش آمریکا به خودروهای جیپ مجهز شدند. البته کارخانه‌ اولیو درب که تولیداتش به رنگ خاکستری ناوهای جنگی بود، آنها را اختصاصا برای نیروی دریایی آمریکا تولید نمی‌کرد. موزه وسایل نقلیه نظامی هرت‌لند در لکسینگتون نبراسکا یک نمونه عالی بازسازی شده از جیپ‌های USN را نگهداری می‌کند.

کیوبل واگن

در طی جنگ جهانی دوم ارتش المان نازی هرگز نتوانستند تا با موفقیت کپی خودروهای نظامی جیپ را بسازند اما کیوبل واگن (سمت چپ) به عنوان خودروهای سبک پایه به کار برده می‌شد، در حالی که شویم واگن (سمت راست) قابلیت های صحرایی و بیابانی عالی‌تری را ارائه می داد. خودروی دوم یکی از پر تیراژ‌ترین خودروهای آبی – خاکی و بیابانی 4 چرخ زمان خود بود که تولید شد. در طول جنگ جهانی دوم تعداد 15000 دستگاه از این خودروها ساخته شد که در حال حاضر فقط 160 دستگاه از آنها موجود است. هر 2 وسیله نقلیه در مسابقه صحرایی HMV روز نیروهای مسلح آمریکا در اوهایو به نمایش گذاشته شده‌اند.

مایتی مایت

با آن‌که جیپ قادر بود تا تقریبا به هر جایی برود اما نقل و انتقال ان به جاهای دور مشکل بود. به شرکت آپ آن آمریکن موتورز (USMC) ماموریت داده شد تا مدل ام 422 یا «مایتی مایت» این خودروها را که یک نمونه سبک یک چهارم تنی 4 در 4 بود را حمل و نقلش به همه جا بسیار آسان‌تر بود را توسعه داده و بسازد. این نوع جیپ فقط بین سال‌های 1959 و 1962 تولید شد. این نمونه‌ خودرو در مسابقه صحرایی HMV روز نیروهای مسلح آمریکا در اوهایو به معرض نمایش گذاشته شده‌ بود.

هاموی

یک خودروی دارای قابلیت نقل و انتقال بالای چند منظوره (HMMWV) که جهت جایگزینی خودروهای جیپ اصلی در سال 1984 به ارتش آمریکا معرفی شد. از سوی دیگر این خودرو جای خودروهای سبک پیشین را نیز گرفت. در جنگ خلیج فارس این خودرو الهام‌بخش طرح خودروی شخصی هامر برای کارخانه اتومبیل‌سازی اتومیتیو هامر شد. نمونه فوق با استتار وود‌لند در موزه وسایل نقلیه نظامی هرت‌لند در لکسینگتون نبراسکا نگهداری می‌‌شود.

هاموی هلیکوپتر

جیپ‌های هاموی به راستی طراحی شده‌اند تا به هر جایی بروند. به طوری‌که کوماندوهای چترباز در سال 2016 طی تمرینات نظامی اسلین گولد در فورت برگ این جیپ را به هلیکوپتر UH-60 بلک هاوک متصل کردند.

جی.ال.تی.وی

برنامه JLTV خلأ تطبیق خودروی جیپ با موقعیت های وخیم جنگی را برای ارتش آمریکا پر می‌کند. ارتش و نیروی دریایی آمریکا با جایگزین کردن بخش بزرگی از ناوگان جیپ‌های سبک مدل HMMWV با مدل تاکتیکی سبک این وسایل نقلیه با قابلیت برتر زرهی و حفاظتیو ترابری آبی – خاکی و بیابانی این خواسته را جامع عمل پوشاندند.

جیپ «کوماندو»

شرکت هندریک داینامیکز با ساخت خودروی جیپ جنگی «وسیله نقلیه گرند موبالیتی» قدم به چرخه کامل تولید جیپ‌های جنگی گذاشته است که بر اساس بدنه تجاری موجود در بازار «رانگلر» که برای استفاده ارتش ارتقاء یافته و «تولدو» ساخته شده است. درست مانند مدل اصلی جیپ‌های «ویلیز» این نسخه از جیپ درست مدل کوماندو را کپی کرده است. این مدل جیپ به طور کامل در افغانستان تحت آزمایش‌های میدانی قرار رفته است. این اولین آزمایش نظامی این رده از خودروهای جنگی جیپ از زمان حمله نظامی سال 1989 به پاناما بوده است. این GMV خاص به‌صورت تخصصی جهت ماموریت‌های دانش و فناوری ارتش آمریکا تطبیق داده شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رضا
-
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
۰
۰
باید عكس وانت پراید رو هم میگذاشتین .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها