به مناسبت 5 خرداد، روز جهانی تیروئید

زنگ خطر کم‌کاری تیروئید برای دیابتی‌ها

احساس می‌کنید فراموشکار شده‌اید؟ از هورمون‌ها گرفته تا همبرگرها، دلایل احتمالی که می‌توانند برای حافظه شما مشکل ایجاد کنند، بی‌شمارند. کم‌کاری تیروئید، یائسگی و حتی یک رژیم غذایی پرچرب می‌تواند بر عملکرد حافظه تاثیر بگذارد.
کد خبر: ۹۵۴۸۰۰
چه عواملی در حافظه اختلال ایجاد می‌کند؟

عملکرد غیرطبیعی تیروئید: دکتر مجید فتوحی رئیس و موسس مرکز NeurExpand Brain Center در ایالت مریلند آمریکا می‌گوید هرچند تیروئید نقش خاصی در مغز ندارد، اما از دست دادن حافظه یکی از چیزهایی است که فرد در صورت توقف عملکرد طبیعی تیروئید متوجه آن می‌شود. افرادی که به کم‌کاری یا پرکاری تیروئید مبتلا هستند، احتمالا از نظر یادآوری و تمرکز دچار مشکل می‌شوند. اگر از مشکلات حافظه رنج می‌برید از پزشکتان بخواهید یک آزمایش تیروئید برایتان تجویز کند.

گرگرفتگی: خوشبختانه گرگرفتگی مشکلات دایمی ایجاد نمی‌کند و با فروکش کردن گرگرفتگی، حافظه نیز به حالت اولیه خود بازمی‌گردد.

کمبود خواب: دکتر آلن توفای از مرکز Neuro logy & Sleep Medicine در نیویورک می‌گوید احتمال زیادی وجود دارد افرادی که دچار کمبود و اختلالات خواب هستند در طول روز دچار اختلال حافظه شوند.

اضطراب و افسردگی: دکتر توفای می‌گوید هر چقدر شدت اختلال روحی مثل افسردگی و اضطراب بیشتر باشد، شدت از دست دادن حافظه نیز بیشتر خواهد بود. دوره‌های طولانی مدت استرس روزانه نیز با افزایش سطح کورتیزول مغز باعث از بین رفتن اتصالات بین سلول‌های مغزی شده و مشکلاتی را در توانایی یادآوری ایجاد می‌کنند، اما خبر خوب این است که با بهبود حالت روحی فرد، مشکل اختلال حافظه نیز برطرف می‌شود.

مصرف دخانیات: دخانیات با ایجاد اختلال در تامین خون مورد نیاز مغز، به این اندام آسیب وارد می‌کند. همچنین مصرف دخانیات باعث می‌شود تجمع پروتئین‌های غیرطبیعی در مغز توانایی آن در بازیابی اطلاعات را مختل کند.

یک رژیم غذایی پرچرب: آزمایش‌ها نشان داده موش‌های بالغ پس از مصرف یک ماده غذایی پرچرب، توانایی یادگیری و مهارت‌های حافظه ضعیف‌تری از خود نشان می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها