مساله تناسب اندام و دوری از اضافه وزن یا لاغری بیش ‌از حد، یک نگرانی جهانی است که در سال‌های اخیر با تمایل مردم جهان به غذاهای نه‌چندان سالم و فست فودی بیشتر شده است. این مساله در کشور ما نیز به شکل چشمگیری نمود پیدا کرده، تا حدی که براساس آمارهای موجود، در حال حاضر 62.7 درصد ایرانی‌ها دچار اضافه وزن و چاقی هستند.
کد خبر: ۹۵۴۷۸۴
نگاهی به اپلیکیشن بشقاب که نگران تناسب وزن شماست

نکته جالب این که این رقم دو برابر میانگین جهانی است. تمام اینها باعث شده ایرانی‌ها رژیم‌های غذایی، برنامه‌های تغذیه و روش‌های دیگر را بارها امتحان کرده و در تلاش برای بازگشت به حالت عادی و وزن ایده‌آل باشند. یکی از روش‌هایی که با روی کار آمدن گوشی‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های موبایل به فهرست راه‌های فرار از اضافه وزن افزوده شده، برنامه‌هایی است که با روش‌هایی مانند محاسبه کالری، فعالیت بدنی یا پیشنهاد رژیم‌های غذایی سعی می‌کنند به نوعی این مشکل را از پیش پای کاربرانشان بردارند. اپلیکیشن فارسی زبان بشقاب هم یکی از همین اپ‌های تناسب اندام است که سعی دارد با تمرکز روی کاربران ایرانی، روشی بهینه برای رسیدن به وزن ایده‌آل را فراهم کند. در این شماره سراغ حمیدرضا صالحی، ایده‌پرداز و راه‌انداز این استارت‌آپ سلامت رفته‌ایم تا بدانیم در این بشقاب ایرانی چه خبر است.

به گفته حمیدرضا، او هم یکی از همین 63 درصد ایرانی بوده که با مشکل اضافه وزن دست و پنجه نرم می‌کنند. سر و کار داشتن با اضافه وزن باعث شد او نیز از اپلیکیشن‌های مختلفی در این زمینه استفاده کند. حمیدرضا درباره این اپ‌ها می‌گوید: «بیشتر اپ‌هایی که از آنها استفاده می‌کردم، فارسی زبان نبود و علاوه بر آن برای کاربر ایرانی ساخته نشده بود، بنابراین دیتای مورد نیاز کاربران ایرانی را در اختیارشان قرار نمی‌داد. همین کمبود، باعث شد ایده راه‌اندازی یک استارت‌آپ سلامت برای کاربران ایرانی در ذهنم شکل بگیرد که نتیجه آن راه‌اندازی اپلیکیشن بشقاب بود.»

به عقیده صالحی کاربران گوشی‌های همراه را بیشتر افرادی تشکیل می‌دهند که تخصص چندانی برای استفاده از ابزارهای مختلف ندارند و همین مساله باعث می‌شود کار با اپ‌های پیچیده و زبان ناآشنا چندان راحت نباشد: «در اپ‌های خارجی مشابه بشقاب بیشتر محاسبات، غذاها و اطلاعاتی که در اختیار کاربر قرار می‌گیرد خارجی بوده و چندان با عادات بومی ما سازگاری ندارد، اما بشقاب به‌عنوان یک سرویس بومی‌سازی شده کمک می‌کند شما به یک عادت غذایی مشخص رسیده و بدون نیاز به تخصص خاصی نه چاق و نه زیادی لاغر باشید.»

کالری نهفته در باقالی پلو

اگر تا به حال گذرتان به پزشکان و متخصصان تغذیه افتاده باشد یا سعی کرده باشید با رژیم‌های غذایی وزن خود را کم کنید، حتما می‌دانید با یک مسیر سخت روبه‌رو هستید. رژیم‌های غذایی شما را در خورد و خوراک بشدت محدود می‌کنند، به شکلی که باید حتما از یک برنامه دقیق پیروی کنید و دیگر نمی‌توانید هر وقت و هرجا هر غذایی را که دوست داشتید بخورید.

صالحی «بشقاب» را راه‌حلی برای کنار گذاشتن این رژیم‌های سخت می‌داند: «بسیاری از کسانی که با مشکل اضافه وزن روبه‌رو هستند، چندان دردسر خاصی ندارند و تنها با رعایت عادت غذایی این مشکل حل خواهد شد. هدف بشقاب این است که با اندازه‌گیری کالری مصرفی و به تناسب وزن و نوع فعالیت روزانه کاربر، میزان غذای لازم را به او اعلام کند. در این روش دیگر لازم نیست از رژیم غذایی خاص یا نوع تغذیه متفاوتی برخوردار باشید و در واقع حجم همان غذایی که مصرف می‌کنید در نظر گرفته می‌شود.»

وجود دیتای بومی یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این اپلیکیشن است که آن را از مدل‌های دیگر متمایز کرده است. در اپلیکیشن بشقاب، فهرستی از غذاهای ایرانی قرار گرفته که به کاربر کمک می‌کند راحت‌تر کالری مصرفی خود را اندازه‌گیری کند.

صالحی می‌گوید: «بیشتر غذاهایی را که ایرانی‌ها به‌صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند در این اپلیکیشن قرار داده‌ایم تا کاربر بتواند کالری مصرفی خود را اندازه‌گیری کند و بداند از غذایی مانند باقالی پلو چقدر باید بخورد تا کالری لازم تامین شود.» علاوه بر این انرژی مصرفی یک کارمند پشت میزنشین با یک راننده لیفتراک کاملا متفاوت است و باید در اندازه‌گیری کالری مورد نیاز و حجم غذا نیز این مساله در نظر گرفته شود. صالحی می‌گوید: «بشقاب این المان‌ها را هم در نظر گرفته و در یک دوره ده تا 15 روزه با نوع تغذیه و فعالیت کاربر کالیبره می‌شود.»

اینجا درمانگاه نیست

نکته مهم در مورد عدم تناسب وزن این است که همیشه با خودمراقبتی و رعایت نکات روزمره حل نمی‌شود و موردهای خاص به نظر متخصص و درمان‌های علمی نیاز دارد. این نکته باعث می‌شود اپ‌های اینچنینی برای بعضی افراد نه‌تنها کارآمد نبوده که حتی می‌تواند برای سلامتشان خطرناک باشد. اما به گفته صالحی، بشقاب در این مساله هوشمند عمل کرده و خطری برای کاربرانش ایجاد نمی‌کند: «زمانی که کاربر برای اولین بار وارد اپ بشقاب می‌شود باید اطلاعات کاربری خود را وارد کرده و مشخصاتی مانند وزن، سن، قد، نوع تغذیه و میزان تحرک را وارد کند.

در این لحظه اپلیکیشن، میزان اضافه وزن یا کمبود وزن فرد را محاسبه کرده و به او اعلام می‌کند. در صورتی که این میزان در موقعیت خطرناک باشد به‌صورت یک اخطار به کاربر اعلام کرده و استفاده از متخصص را به او پیشنهاد می‌دهد.»

به گفته این ایده‌پرداز، بشقاب به هیچ وجه قرار نیست در قالب یک متخصص تغذیه و سلامت عمل کند: «سرویسی که ما ارائه می‌کنیم یک سرویس سلف کر یا همان خود مراقبتی است تا کاربری که حتی از کالری و اعدادی از این دست سر در نمی‌آورد، بتواند شناخت بهتری نسبت به سلامت خود داشته باشد. در چنین روشی سعی داریم این روند را ساده‌تر کنیم، البته در طراحی این اپ از متخصصان و روش‌های علمی مختلفی بهره بردیم، اما این به آن معنا نیست که شما با یک درمانگاه سلامت و تغذیه سر و کار دارید.»

کاربران فراموش شده

در میان اپلیکیشن‌ها و استارت‌آپ‌های ایرانی، بسیاری در شروع کار جذاب و کارآمد به نظر می‌رسند، اما در ادامه روند کار با توجه به تجربه کاربری و بیرون آمدن باگ‌ها و ایرادها، جذابیت خود را از دست داده و از دور خارج می‌شوند. دلیل اصلی این مساله نبود پشتیبانی و به‌روزرسانی‌های لازم برای کاربران است و به نوعی می‌توان گفت کاربران را به حال خود رها می‌کند که در مجموع باعث از دور خارج شدن خودشان می‌شود. بشقاب نیز در گروه همین اپ‌های جذاب در نگاه اول است، چراکه به واسطه رابط گرافیکی خوب و حرفه‌ای و خدماتی که ارائه می‌کند می‌تواند کاربر را راضی کند، اما این‌که این روند ادامه داشته باشد و بتواند کاربر را با خود همراه کند، مساله دیگری است.

صالحی کاربران این اپلیکیشن را فصلی می‌داند: «در حال حاضر که زمان زیادی از انتشار اپلیکیشن نمی‌گذرد توانسته‌ایم به عدد 17 هزار بار دانلود برسیم که از این میان 12 هزار نفر از کاربران به‌صورت فعال با این اپ کار می‌کنند. همچنین ما امکانی را ایجاد کرده‌ایم تا کاربر بتواند با اپ تعامل داشته و نظرات خود را به گوش ما برساند.

به طور مثال ابتدای کار ما فهرستی از غذاهای ایرانی را در این اپ قرار داده بودیم که حتما کم و کاستی‌هایی نیز داشت، اما با گذشت نزدیک به 30 روز حدود صد غذا به این فهرست اضافه شد که بیشتر آن از طرف کاربران به دست ما می‌رسید. هدف ما این است که بتوانیم با توجه به کاربران و به‌روزرسانی‌های لازم آنها را راضی نگه داشته و به کاربر فعال تبدیل کنیم. اما ماهیت اپ به شکلی است که کاربران ما به صورت فصلی عمل کرده و بعد از یک مدت چه نتیجه مورد نظر را دریافت کرده و چه خیر، اپ را رها کرده و از گروه کاربران فعال خارج می‌شوند. برای همین ما مجبور هستیم برای جذب کاربران جدید، همیشه به‌روز بوده و فیچرهای بیشتری را در اختیارشان قرار دهیم.»

آرش جهانگیری - ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها