نقش غیرقابل‌انکار دندان در سلامت و زیبایی و هزینه‌های هنگفت دندانپزشکی سبب می‌شود پزشکان تحقیقات گسترده‌ای روی سلامت دندان داشته باشند.
کد خبر: ۹۵۴۴۲۵

این بررسی‌ها نشان داده تغذیه نیز نقش موثری در حفظ سلامت دندان‌ها دارد؛ علاوه بر آن باید از عادت‌های اشتباهی که به دندان‌ها آسیب می‌زند اجتناب کرد.در بسیاری موارد عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در قالب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و استفاده مناسب از دهانشویه‌ها به پوسیدگی یا مشکلات لثه‌ای منجر شده است که با رعایت مناسب بهداشت و نظارت دندانپزشک این مشکل به حداقل می‌رسد، اما در این بین بعضی عادات نادرست به از دست رفتن دندان‌ها یا مشکلات دهان و دندانی می‌انجامد و درمان نشدن دندان‌ها می‌تواند باعث ضعیف‌شدن سلول‌های ریشه‌ و درنتیجه باعث از دست دادن دائم دندان شود.

بر اثر پوسیدگی، دندان سوراخ می‌شود و باکتری‌ها و مواد غذایی در این سوراخ‌ها گیر می‌کند. درنتیجه آسیب بیشتری به دندان می‌رسد. برحسب آسیبی که دندان دیده فرد به پر کردن و قاب گذاشتن دندان نیاز پیدا می‌کند.

برخی عادت‌ها باعث آسیب‌دیدگی دندان می‌شود که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

1 ـ سیگار کشیدن و استفاده از قلیان متاسفانه این روزها در بین جوانان زیاد شده است؛ خاصیت سرطانزایی واضح سیگار در ناحیه دهان و گلو و ریه‌ها در طولانی مدت بر کسی پوشیده نیست، اما در دهان باعث خشکی و پوسیدگی فراوان دندان‌ها شده باعث زرد شدن رنگ دندان‌ها و بوی بد دهان می‌شود.

2 ـ استفاده از میان وعده‌ها به تعداد زیاد با چسبندگی به سطح دندان‌ها و پایین آوردن سطح ph دهان، به افزایش پوسیدگی در دندان‌ها منجر می‌شود و جالب این که میان وعده‌هایی مانند چیپس و پفک حتی از شکلات و شیرینی هم بیشتر به دندان‌ها آسیب می‌زند و همواره به استفاده کم از تنقلات مثل شکلات، شیرینی، چیپس و پفک در میان وعده‌ها توصیه می‌شود.

3 ـ خوردن زیاد ترشیجات و بلافاصله مسواک زدن باعث می‌شود خوردن ترشی‌ها سطح دندان‌ها را گچی و ضعیف کرده و مسواک زدن بلافاصله باعث از بین رفتن مینای دندان و آسیب غیرقابل برگشت به دندان می‌شود و همیشه توصیه می‌شود پس از مصرف ترشیجات حداقل یک ساعت بعد مسواک زده شود.

4 ـ انجام دادن کارهایی با نیروی زیاد به وسیله دندان‌ها مانند شکستن پسته و فندق یا در بعضی مشاغل به عنوان وسیله‌ای جایگزین انبردست یا سیم‌چین که تمام این عادات به آسیب دندان‌ها می‌انجامد.

5 ـ مسواک زدن سفت و غیرقابل قبول به صورت افقی با خمیر دندان نیز باعث سایش غیرقابل برگشت دندان‌ها می‌شود.

دکتر کیوان ساعتی

متخصص دندانپزشکی ترمیمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها