طرح ترابردپذیری (انتخاب اپراتور با حفظ شماره) کمتر از دو ماه پیش (31 مرداد) به‌صورت رسمی در کشور اجرایی شد.
کد خبر: ۹۵۴۲۹۶

در این طرح مشترکان هر یک از سه اپراتور تلفن همراه کشور می‌توانند بدون تغییر شماره خود از خدمات اپراتوری دیگر استفاده کنند. (برای آشنایی با جزئیات این طرح و چگونگی انجام آن کلیک شماره 580 و 570 را مطالعه کنید) حتما شما هم تبلیغات تلویزیونی و خیابانی زیادی از سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل درباره این طرح دیده‌اید. تبلیغاتی که هر کدام سعی می‌کنند علاوه بر حفظ مشترکان قبلی خود، مشترکان دیگر اپراتورها را نیز به استفاده از اپراتور خود ترغیب کنند. همان طور که انتظار می‌رفت این طرح که دست مشترکان را در انتخاب اپراتور دلخواه براساس کیفیت و قیمت باز گذاشته، باعث ایجاد رقابت بین سه اپراتور شده است. حال به نظر می‌رسد این رقابت بالا گرفته و شاهد ارائه آمارهای ضد و نقیضی از سوی دو اپراتور همراه اول و ایرانسل درباره میزان جذب مشترکان جدید و مشترکان از دست رفته هستیم.

شنبه گذشته، مدیرعامل ایرانسل در نشست خبری افتتاح پروژه‌های جدید خود با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دیگر مدیران ارشد این وزارتخانه آماری درباره این طرح منتشر کرد که بعد از سوی مسئولان همراه اول تکذیب شد. علیرضا قلمبر دزفولی، تعداد متقاضیان خروج از ایرانسل و ورود به همراه اول را طبق آمار پورتال ایرانسل، 5294 درخواست اعلام کرد که 68 درصد آن موفق به ترابرد شده‌اند. تعداد درخواست ترابرد ایرانسلی‌ها به رایتل نیز 2650 درخواست بوده که 81 درصد آن با موفقیت انجام شده ‌است. همچنین 39910 درخواست متقاضی برای ورود به ایرانسل از همراه اول وجود داشته که 18 درصد آن موفق به ترابرد شده‌اند. تعداد متقاضیان ورود به ایرانسل از رایتل نیز 7700 درخواست بوده که 24 درصد با موفقیت ترابرد شده‌اند. بنابراین آمار، میزان درخواست ورود به ایرانسل شش برابر بیشتر از خروج از این اپراتور بوده است. در حقیقت ایرانسل در این آمار اشکال عدم ترابرد را به گردن دو اپراتور دیگر می‌اندازد و به باز بودن فضای خروج از ایرانسل اشاره می‌کند.

این اظهارات ایرانسل از سوی همراه اول بی‌پاسخ نماند و محسن بهداری، مدیر ترابردپذیری اپراتور اول گفته این ارقام از نظر آماری و روش محاسباتی اشتباه است. طبق آماری که بهداری اعلام کرده نه‌تنها خروجی ایرانسل شش برابر نبوده، بلکه 95/0 درصد نیز به ضرر آن بوده است. براساس اطلاعات منتشر شده از سوی همراه اول تعداد تقاضای ورود به ایرانسل از همراه اول 23768 درخواست بوده که تنها 16751 تقاضای آن منحصر به فرد بوده و بقیه تقاضاها یا چند بار درخواست شده یا شماره متقاضی ناقص بوده است.

بهداری درباره محاسبه درصد خروج موفق از همراه اول به ایرانسل نیز گفته: «باید تعداد مشترکان منحصربه‌فرد موفق برای ورود به ایرانسل (7174نفر) را بر تعداد کل مشترکان منحصربه‌فرد متقاضی (16751نفر) تقسیم کنیم؛ در نتیجه درصد واقعی خروجی موفق از همراه اول به ایرانسل 43 درصد است که ایرانسل ادعای 18 درصدی کرده بود.» او از همین روش برای محاسبه درصد موفق خروجی ایرانسل از همراه اول استفاده کرده و آن را 26 درصد به جای 68 درصد اعلام شده از سوی ایرانسل عنوان کرده است. هرچند در چنین شرایطی به نظر می‌رسد رگولاتوری می‌تواند آمار واقعی را در اختیار مردم قرار دهد، ولی این نهاد نیز راه میانه‌روی را در پیش گرفته و در آماری رسمی‌ که بعد از تناقض‌گویی‌های دو اپراتور منتشر کرده هیچ توضیح و شفاف‌سازی درباره میزان مهاجرت به هر یک از اپراتورها به چشم نمی‌خورد.

مائده گیوه‌چین | دبیر کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها