با رسیدن ایام محرم استفاده از ظروف و لیوان های پلاستیکی چند برابر بیشتر می شود ، قیمت ارزان ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی باعث استفاده گسترده و بی‌رویه از این ظروف به ویژه در ایام محرم شده است، غافل از این که این گونه ظرف‌ها دارای ترکیبات سرطان‌زا وغیرقابل بازیافت هستند. احتمالاْ بسیاری از افراد که در این ظروف نذری پخش می‌کنند، اگر از مضرات آن‌ها آگاه بودند، حاضر به استفاده از آن‌ها نمی‌شدند.
کد خبر: ۹۵۴۲۶۲
گرم کردن غذای نذری در مایکرویو خطرناک است / تاثیر ظروف یک بار مصرف بر افزایش وزن و ناباروری!

دکتر ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد : مسئله ظرف های یکبار مصرف از نظر عدم انتقال آلودگی های میکروبی ،انگلی و قارچی بسیار مفید هستند اما به شرطی که هر ظرف یکبارمصرف را به جا و با توجه به نوع مواد غذایی یا نوشیدنی ها به مصرف برسانیم .این ظروف برای نوشیدنی های سرد در نظرگرفته شده و اگر بخواهیم با این ظرف ها مواد داغ را سرو کنیم طبیعتا اثرات گرما می تواند مونمرها را از این مواد داخل نوشیدنی کند که طی آزمایشات انجام شده این مواد سرطان زا هستند.

در این روز های محرم افراد بسیار ازاین ظروف پلاستیکی استفاده نادرست می کنند و بدون توجه به این مسئله که چقدر می تواند خطرناک و غیر قابل جبران باشد ظروف یکبار مصرف را چند بار مصرف می کنند در واقع فلسفه ظروف یکبار مصرف را برخی افراد به کلی فراموش می کنند.

وی در ادامه افزود : ماده شیمیایی «بیسفنول» با بروز چاقی و دیابت در ارتباط نزدیکی دارد . مقادیر کمی از این ماده ممکن است در بدن واکنش ایجاد کرده و بر هورمون ها تاثیر منفی بگذارد و باعث افزایش میانگین میزان چربی ها و تولید هورمون انسولین شود که مسئول کنترل سطح قند در خون در بدن است.اگر میزان این هورمون افزایش یابد، بدن در مقابل تاثیرات آن مقاوم می‌شود که این امر باعث افزایش وزن و دیابت نوع دوم می‌شود. اگر غلظت بیسفنول زیاد باشد، می‌تواند روی کیفیت اسپرم در مردان تأثیر منفی بگذارد و در زنان نیز احتمال ناباروری را افزایش دهد و بیماری‌های قلبی و عروقی ایجاد کند.

مظهری تاکید کرد : همان طور که نوشیدنی و مواد غذایی داغ نباید در این ظرف ها ریخته شود در واقع یخ بستن نوشیدنی و مود غذایی هم نباید در آن ها صورت گیرد چرا که بیمارهای خطرناکی از جمله سرطان را در پی دارد .هیئت داران و افرادیکه نذر دارند در این شبها به دیگران غذا دهند باید بهداشت فردی و مواد غذایی را رعایت کنند و حتما از دستکش و کلاه در حین پخت و پز و حتی توزیع استفاده نمایند.

نکته قابل ذکر در رابطه با نگه داری این مواد غذایی برای تهیه غذا در این شب ها دمای مناسب نگه داری این مواد است چرا که دما تاثیرات مخربی را روی مواد غذایی می گذارد .

این متخصص تغذیه متذکر شد : به هیچ عنوان ظروف یکبار مصرف را داخل ماکروفر قرار ندهید.سرد و گرم کردن مواد غذایی داخل ظروف یکبار مصرف بسیار کار نادرست و خطرناکی است و توصیه می شود افراد از ظرف های گیاهی به جای ظرف های پلاستیکی استفاده نمایند به دلیل طبیعی بودن و تجزیه پذیربودن ظروف گیاهی، مصرف آنها از سوی وزارت بهداشت تایید شده و بسیار توصیه می شود . بهترین ظروف یکبار مصرف، ظروفی هستند که از مواد سلولزی که ریشه گیاهی دارند، ساخته شده باشد .

وی خاطرنشان کرد : این ظروف اگر چه کمی گران‌تر از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی هستند، اما نه‌تنها مواد سمی و شیمیایی ندارند بلکه طی چندین ماه در خاک تجزیه می شوند .بهتر است در این ایام از ظروف یکبار مصرف گیاهی برای توزیع غذا و از لیوان‌های کاغذی برای نوشیدنی استفاده شود تا از بروز سرطان معده و کبد جلوگیری شود.

مظهری در پایان نکته ای را بیان کرد: چند وقتی است در ترافیک های شهری مشاهده می کنیم افرادی با در دست داشتن بطری های آب سعی در فروختن آنها به رانندگان دارند بسیار به رانندگان توصیه می شود تحت هیچ شرایطی از این آب ها استفاده نکنند چرا که به علت قرار داشتن بطری و آب در زیر نور خورشید صحت سالم بودن آب ها مشخص نیست .

بیتا نوروزی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها