ایران اکنون سیاهپوش و ماتم زده است. دوباره محرم و دلتنگی و رنگ قرمز و خشم خون حسین(ع) آمد و ایرانیان نیز بساط عزاداری را علم کرده‌اند.
کد خبر: ۹۵۳۰۷۱

این در حالی است که برخی عزاداری را به گونه‌ای دیگر و خاص‌تر برگزار می‌کنند. هر گوشه از ایران آداب و آیین و رسوم خاص خود را برای هر چه بهتر یاد کردن از سالار شهیدان دارد و صدالبته هم گروهی برای تماشای این آیین‌ها بار سفر می‌بندند.

آیین چهل منبر لرستان

چهل منبر یک مراسم زنانه است که به یاد اسارت حضرت زینب(س) در روز تاسوعا و توسط زنان در خرم‌آباد و بروجرد استان لرستان اجرا می‌شود. در این روز زنان و دختران خرم‌آبادی با پای برهنه و صورت پوشیده، صبح از محله «باغ دختران» حرکت کرده، در شهر می‌چرخند و بدون این ‌که با کسی صحبت کنند، چهل شمع در خانه‌هایی که درب آنها باز است یا در حسینیه‌ها و مجالس عزا (چهل منبر) روشن می‌کنند. این کار با نیت و خواسته‌های مختلف صورت می‌گیرد.

خاکسپاری نمادین شهدای کربلا در قزوین

قزوینی‌ها هم یک مراسم زنانه ویژه عزاداری سالار شهیدان در محرم دارند؛ مراسم نمادین خاکسپـــاری شهدای کربلا که هر سال دوازدهم ماه محرم در شهر قزوین برگزار می‌شود. در این مراسم تمام زنان شهر بیل و کلنگ به دست می‌گیرند و به صورت نمادین پیکرهای شهدای کربلا را تا مسجد اصلی شهر تشییع می‌کنند و پس از تجمع در مسجد به نوحه‌سرایی و عزاداری می‌پردازند. مراسم نمادین خاکسپاری شهدای کربلا یک رسم قدیمی و کاملا زنانه است که بیش از دیگر مراسم‌ها مورد توجه هر گردشگر ایرانی و خارجی قرار می‌گیرد. شما هم در صورت امکان تماشای آن را از دست ندهید.

عزاداری عظیم حسینیه زنجان

اگر دلتان برای یک عزاداری عظیم و باشکوه در ماه محرم لک زده، عزاداری چند صد هزار نفری حسینیه زنجان را به شما پیشنهاد می‌دهیم که آوازه و شهرت آن اکنون دیگر جهانی شده است. حسینیه اعظم زنجان بیشتر برای دسته‌ای که هر سال در هشتمین روز ماه محرم دارد، مشهور است. این دسته حرکت خود را از محل حسینیه اعظم شروع می‌کند و معمولا همزمان با اذان مغرب و با رسیدن به امامزاده ابراهیم پایان می‌یابد. جمعیت این دسته در برخی سال‌ها افزون بر 500 هزار نفر است. بنا به اسناد موجود حسینیه اعظم فقط در یک سال و در مسیر حرکت این دسته نزدیک به 13 هزار راس قربانی تقدیم حسینیه شد.

آیین کهن نخل‌گردانی در ابیانه

روستای تاریخی ابیانه در نطنز اصفهان را حالا دیگر همه می‌شناسند، اما شاید همه ندانند که یکی از عوامل شهره شدن این روستای 2500 ساله، برگزاری آیین کهن عزاداری در ایام محرم است؛ آیینی که شامل مراسم جغجغه‌زنی، نخل‌گردانی و پرسه‌زنی است. مراسم جغجغه‌زنی (در سوگواری اباعبدالله) یکی از زیباترین مراسم در طول محرم در ابیانه است که یک مراسم قدیمی و به جای مانده از ایران باستان است که جز در ابیانه در هیچ نقطه‌ای از ایران مانند آن را نمی‌توان دید. مراسم پرسه‌زنی هم قبل از مراسم جغجغه‌زنی و در صبح تاسوعا و عاشورا برگزار می‌شود. بعد از پایان مراسم جغجغه‌زنی و پرسه‌زنی، آیین نخل‌گردانی شروع می‌شود که دارای شکوه و عظمت خاصی است که در این مراسم، نخل به حرکت در می‌آید و حرکت این نخل از همان ابتدای مسیر بسیار سخت است و هنگامی که مردم نخل را بر دوش می‌گیرند باید آن را از کوهی با شیب تند بالا ببرند.

عزاداری‌های جانسوز بوشهری‌ها

عزاداری بوشهری‌ها هم جالب، منحصربه‌فرد و باشکوه است و هم حزن‌انگیز و جانسوز، بویژه آنجا که گوش جان به نوحه‌خوانی و نوازندگی سنج و دمادم بوشهری‌ها می‌سپاری و همنوا با سینه‌زنی آنها سینه می‌زنی و درد و رنج یک تاریخ هزار ساله در ذهنت مرور می‌شود. آیین عزاداری مردمان خونگرم بوشهر از تنوعی بی‌نظیر هم برخوردار است، زیرا شامل مراسم‌های دمام‌زنی، پامنبری، ایامظلوم و مقتل علی‌اصغر(ع) می‌شود که تشریح آنها در این مقال نمی‌گنجد و شاید بهتر باشد امسال با سفری به بوشهر آن را از نزدیک تجربه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها