آکادمی چشم پزشکی آمریکا اعلام کرده که همه افراد بعد از سن 40 سالگی نیاز به معاینات مکرر چشم پزشکی برای تشخیص طیفی از بیماری ها دارند.
کد خبر: ۹۵۲۴۶۳
چشم های شما در مورد وضعیت سلامتی تان چه می گویند؟
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از آوای سلامت ،چشم ها اعضایی هستند که می توانیم از طریق آن ها رگ ها و شریان ها را مستقیم و بدون جراحی یا دوربین ببینیم. به همین علت است که چشم پزشک اولین کسی است که می تواند مشکلی جدی در سلامتی، مانند دیابت یا فشار خون بالا را تشخیص دهد.

فشار خون بالا: فشار خون بالا که از آن به عنوان قاتل خاموش نیز یاد شده است، می تواند عواقبی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی را به همراه داشته باشد. بیش از 20 درصد افراد فشار بالا نمی دانند که مبتلا به این بیماری هستند، مشکلی که اگر افراد به طور منظم چشم پزشک خود را ملاقات می کردند قابل حل بود. اما یکی از روش های تشخیص افزایش فشار از طریق چشم ها است زیرا به شریان های شبکیه رنگی نقره ای یا مسی می دهد. اگر این مشکل بدون درمان رها شود، رگ های خونی شبکیه و کل بدن سخت می شوند و خطر حمله قلبی یا سکته مغزی افزایش می یابد.

مشکلات تیروئید: بیماری گریوز نوعی پرکاری اتوایمیون تیروئید است که معمولا با بیرون زدن چشم از حدقه خود را نشان می دهد. این بیماری بیشتر زنان را گرفتار خود می کند و سن شروع آن معمولا 20 تا 50 سالگی است. علاوه بر بیرون زدگی چشم از حدقه، افزایش ضربان قلب، عدم تحمل نسبت به گرما، ضعف عضلانی، لاغری، ریزش مو، تعریق و کم خوابی از نشانه های دیگر گریوز هستند.

ابتلا به دیابت: به گزارش انجمن دیابت آمریکا، حدود 30 میلیون آمریکایی از دیابت رنج می برند. قند خون بالا می تواند پس از مدتی رگ های خونی شبکیه را مسدود یا تخریب کند و آن ها را ضعیف و پر از منفذ کند. چشم پزشکان معمولا می توانند سوراخ ها یا رگ های خونی ناسالمی را که پدید می آیند و جای بقیه رگ ها را می گیرند تشخیص دهند. دیابت می تواند قربانی بگیرد و در موارد جدی به نابینایی منجر شود.

بیماری های سیستم ایمنی: بیماری های سیستم ایمنی باعث می شوند بدن به سلول ها و بافت های سالم (مخصوصا سلول های درون چشم) حمله کند و به التهاب منجر شود. اگر روی سطح چشم التهاب وجود داشته باشد و 30 تا 50 درصد رگ ها قرمز، دچار خارش و پر از اشک باشد، زمانی است که بیمار به نوعی از بیماری سیستم ایمنی تشخیص نیافته مانند لوپوس یا رماتیسم مفصلی مبتلاست. نشانه دیگری مربوط به بیماری، چشم های شدیدا خشک است که نتیجه کاهش فعالیت غدد اشک است.

آلرژی: مواد موجود در هوا که حساسیت ایجاد می کنند مانند گرد و خاک و ذرات ریز بدن حیوانات می توانند روی چشم اثر بگذارند. چشم های شما به عنوان مکانیزم حفاظتی، هیستامین ها و دیگر مواد طبیعی بیماری زا را مخفی می کنند، بدون هر گونه اثرات جانبی.این فرآیند می تواند به التهاب رگ های سطح چشم، قرمزی، خارش و اشکبار بودن چشم منجر شود که برای شما، چشم پزشکتان و هر کس دیگر قابل مشاهده است. برای تشخیص درست حتما به پزشک معالج مراجعه کنید.

بیماری های سیستم عصبی: ام اس یک بیماری خود ایمنی مزمن بوده که روی بینایی، تعادل، هماهنگی و عملکرد دیگر ارگان های بدن تاثیر می گذارد. برخی از بیماران به عنوان اولین علائم این بیماری اختلالات بینایی را بروز داده اند. بیماران مولتیپل اسکلروزیس ممکن است در ابتدا دچار التهاب و تورم عصب بینایی شده و در بینایی شان خللی ایجاد شود. البته تنها علائم بینایی برای تشخیص این بیماری کافی نیست. علائمی مثل سوزن سوزن شدن سر انگشتان و یا مشکلات عضله ای هم می توانند نشانه های این بیماری باشند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها