داریوش مهرجویی، کارگردان صاحب نام سینمای ایران که فیلم های محبوب و ماندگاری چون «گاو»، «اجاره نشین ها»، «هامون»، «درخت گلابی» و «لیلا» را در کارنامه دارد، مدت هاست زود از کوره در می رود و آن صراحت لهجه اش، به حرف هایی تند و آتشین تبدیل می شود. او که چندی پیش و در مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی، عصبانی شده و پزشکان معالج این فیلمساز فقید را حسابی نواخته بود، بتازگی و دراظهارنظری، از خجالت محسن چاوشی هم درآمد و درباره همکاری نکردن این خواننده با «سنتوری2» گفت که به‌جای او یک خواننده و موزیسین توانا، خواهد آمد.
کد خبر: ۹۵۱۸۴۶

یه کاری کن از این زخم کاری رها شم

دو سال پیش بود که مهرجویی قصد کرد قسمت دوم فیلم سنتوری را بسازد. این درحالی بود که بازیگر نقش اصلی زن فیلم چند سالی می‌شود به خارج از کشور مهاجرت کرده است. مهرجویی اما ظاهرا مبنای قصه قسمت دوم را روی زندگی علی سنتوری متمرکز کرده بود و داستان از جایی شروع می‌شود که علی، اعتیاد را ترک می کند و از آسایشگاه مرخص می‌شود. ادامه فیلم ماجراهای او را در زمانی نشان می‌دهد که به‌دنبال کارهای موسیقی خود می‌رود.

پس از انصراف بهرام رادان، نام حامد بهداد به‌عنوان بازیگر نقش اصلی فیلم مطرح شد. البته دراین‌صورت به گفته کارگردان اسم کاراکتر از علی به حمید تغییر می‌کند. اگر بهداد نقش اصلی مرد را بازی کند، بازی این بازیگر در نقش معتاد «دندون طلا» تداعی خواهد شد.

لیلا حاتمی هم طبق شنیده‌ها بازیگر نقش اصلی زن خواهد بود. بهداد و حاتمی پیشتر در «نارنجی‌پوش» مهرجویی هم نقش یک زوج را بازی می‌کردند. ضمن این‌که این دو بازیگر سابقه همکاری در فیلم‌هایی چون سعادت آباد و هرشب تنهایی را هم دارند.

من با زخم زبونات رفیقم

آن طور که جام جم آنلاین به نقل از فیلم نت نوشت، مهرجویی اخیرا درباره همکاری نکردن محسن چاوشی با قسمت دوم فیلم سنتوری، گفت: خیلی از چاوشی رنجیدم، چون او را من آوردم و برایش مجوز گرفتم. ما تولید «سنتوری» را پنج ماه عقب انداختیم تا برایش مجوز بگیریم، اما او به جای قدردانی گفت برای قسمت دوم 500 میلیون بدهید!

کارگردان فیلم های «آقای هالو» و «سارا» درهمین خصوص ادامه داد: حالا یک خواننده جدید را می‌آورم که روی چاوشی کم شود؛ یک موزیسین توانا.

مهرجویی یکی از دلایل تعویق و تاخیر در ساخت فیلم «سنتوری؛ مرد پاییزی» را پیچیده بودن آن دانست و گفت: باید نزدیک به ده قطعه موسیقی برای این فیلم تنظیم و خوانده شود تا در زمان فیلمبرداری از آن استفاده کنیم. الان داریم روی موسیقی‌های «سنتوری 2» کار می کنیم.

این کارگردان برای «سنتوری2» با مشکل دیگری هم دست‌و پنجه نرم می کند. او دراین خصوص گفت: بازیگرانی که برای این فیلم در نظر داشتم در رفت و آمد به «آمریکا» و به دنبال گرین کارت هستند و برای همین نتوانستیم برنامه ریزی دقیقی برای تولید داشته باشیم.

مساله‌ای که مهرجویی به آن اشاره می کند، در سال‌ها و بویژه ماه‌های اخیر شایع شده و درحال رونق گرفتن است. ما پیشتر در روزنامه جام جم، در گزارشی با عنوان «وقتی نان وطن را جای دیگری خرج می‌کنند!» به موضوع بازیگرانی که جای دیگری از دنیا بویژه آمریکا و اروپا را برای زندگی انتخاب می کنند و فقط برای بازی در فیلم‌ها به کشور می آیند، پرداخته بودیم. به نظر با شدت و شتاب این روند و اظهارنظر مهرجویی، جا دارد یک بار دیگر به این مساله و چرایی آن مصداقی‌تر بپردازیم.

اما گلایه مهرجویی از چاوشی، پیشتر از این هم اتفاق افتاده بود و این خواننده حالا باید با زخم زبان های این کارگردان بخوبی آشنا باشد. مهرجویی وقتی متوجه شد چاوشی برای همکاری در سنتوری2، تقاضای دستمزد 500 میلیون تومانی کرده، در اظهارنظری از او انتقاد کرد.

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا برخی از چهره های مهم سینما و دنیای موسیقی حاضر به همکاری با مهرجویی در این فیلم نشده اند یا از همکاری انصراف داده‌اند. ابتدا بهرام رادان، بازیگر نقش اصلی فیلم در نامه‌ای به مهرجویی از بازی در فیلم انصراف داد. او علت این انصراف را سفر به آمریکا عنوان کرد.

اردوان کامکار، آهنگساز سنتوری هم دیگر چهره‌ای بود که برای همکاری در قسمت دوم این فیلم، جواب رد به مهرجویی داد. این نوازنده در اظهارنظری، به این موضوع اشاره کرد که آهنگسازی سنتوری، او را از سینما منزجر کرده و مسائل مالی آن فیلم هم به نتیجه درستی نرسید. ضمن این‌که کامکار از اختلافات و تفاوت شیوه کاری با چاوشی هم سخن به میان آورد و اعلام کرد که دیگر با این خواننده همکاری نمی کند.

تیر خلاص را اما دراین مورد، محسن چاوشی به مهرجویی زد و با درخواست دستمزد 500 میلیون تومانی، تمایل نداشتن خود را برای همکاری در قسمت دوم سنتوری، به‌صورت غیرمستقیم اما واضح بیان کرد.

محبوبیت و توانایی داریوش مهرجویی در سینمای ایران بر کسی پوشیده نیست، اما نمی توان این نکته را از نظر دور داشت که این کارگردان در سال‌های اخیر فیلم‌هایی ساخته که چه در نظر منتقدان و چه از نگاه تماشاگران، به موفقیت دست پیدا نکرد و روند نزولی را در فیلمسازی طی کرده است، اما از آن‌سو محسن چاوشی با وجود برخی مخالفت‌های همیشگی، در خوانندگی و آهنگسازی، روندی صعودی را طی کرده و بر محبوبیتش افزوده شده است. بنابراین بخش عمده‌ای از این همکاری نکردن، بجز قمیش‌های حاصلِ شهرت و محبوبیت، نشان از یک واقع نگری و احتمال و پیش بینی شکست فیلم هم دارد.

گرچه نمی‌توان از نقش تاثیرگذار فیلم سنتوری و البته داریوش مهرجویی در شهرت و محبوبیت چاوشی در اوایل راه، گذشت. البته در نگاهی منصفانه‌تر می‌توان این‌طور عنوان کرد که مهرجویی و چاوشی به یک اندازه، باعث شکل‌گیری پدیده‌ای به نام سنتوری شدند و هرکدام سهم ویژه‌ای در موفقیت و محبوبیت اثر داشتند. ولی در شرایط فعلی کفه ترازو چندان بالانس نیست و نمی‌شود با قطعیت از تکرار آن موفقیت و وقوع یک پدیده دیگر حرف زد.

داریوش سنتوری

شاید برخی ندانند که مهرجویی دستی هم در موسیقی دارد و از نوجوانی سری به دنیای نوازندگی می زند. او مدت کوتاهی به کلاس آموزش موسیقی می‌رود و نزد پدرش که موسیقی ایرانی را خوب می‌شناخت به نواختن سنتور می‌پردازد. مهرجویی سپس با موسیقی کلاسیک غربی آشنا می‌شود و به نواختن پیانو و نوشتن قطعاتی برای پیانو می‌پردازد. حتی شنیده شده که او در برخی از فیلم‌هایش هم به نواختن سنتور پرداخت. بنابراین ساخت فیلمی مثل سنتوری، چندان هم با تجربه‌های مهرجویی در این خصوص بی‌ربط نیست.

خوانندگان سینمایی

سینمای ایران بویژه در پس از انقلاب، چندان اعتنایی به خواننده‌ها نکرد و فیلم‌های کمی را می‌توان پیدا کرد که خواننده‌های سرشناسی در آن به بازی و خوانندگی پرداخته باشند یا از صدای آنها در فیلم بهره برده شده باشد. بجز سنتوری که از صدای محسن چاوشی استفاده کرد، فقط از چند فیلم دیگر می‌توان نام برد که خواننده‌ها در آن حضور مهمی داشتند، البته واضح است که هیچ اثری در این زمینه به موفقیت سنتوری دست پیدا نکرد. برخی از این نمونه‌ها از این قرار است: رضا یزدانی در فیلم‌های مسعود کیمیایی از جمله حکم و محاکمه در خیابان، رضا صادقی در بی‌خداحافظی، حمید عسگری در شانس، عشق، تصادف و بنیامین بهادری در سلام بمبئی و ...

کار دل نباشی تمومه عزیزم

فیلم سنتوری در سال 85، سروصدای فراوانی به پا کرد. این اثر سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از نگاه تماشاگران در جشنواره فجر به‌دست آورد و بهرام رادان هم برای بازی در نقش علی سنتوری ـ که در اوج محبوبیت افسار زندگی را از دست می‌دهد و به اعتیاد رومی‌آورد و همسرش هانیه هم او را ترک می‌کند ـ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را کسب کرد؛ اما ماجرا از آنجا شروع شد که فیلم راهی به اکران پیدا نکرد و بایگانی شد و بعدا نسخه قاچاق آن بیرون آمد. ترانه های زخم زبون، سنگ صبور، خیانت و من با تو خوشم محسن چاوشی، توسط جوانان زیادی زمزمه شد، اما اکران نشدن فیلم به‌طور غیرمستقیم باعث ضرر و زیان فیلم شد. از آن پس هم سکته قلبی و مرگ نابهنگام فرامرز فرازمند، یکی از تهیه‌کننده‌های فیلم به حواشی تلخ سنتوری افزود.

علی رستگار

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها