محسن افشانی جزو نسل بازیگرانی است که از دوران کودکی وارد فعالیت‌های هنری شده است و سال‌ها به‌عنوان مجری در برنامه‌هایی مثل درآستانه، مادوتا و سلام بهار، حضور داشته است.
کد خبر: ۹۴۸۵۵۰
اعتبارم را از تلویزیون بدست آورده ام / شبکه های مجازی به فردیت دامن‌زده است

به گزارش جام جم، او با دعوت مسعود کرامتی و بازی در سریال ترانه مادری در نقش یک جوان کم حرف همراه سیاوش خیرابی تبدیل به بازیگری محبوب و پر کار در تلویزیون شد. کیمیا و خاک، گناهکاران، همیشه سینما، کارآگاهان، سریال ترانه مادری، دفتر خانه شماره89، ساختمان 85 ، کلانتر، شوق پرواز، سایه روشن، ستاره‌های سربی، سریال پنجره، تقاطع و سریال هفت سین از جمله بازی‌های افشانی محسوب می‌شوند.

افشانی چند سالی است سوای بازیگری در حوزه کارگردانی و تهیه‌کنندگی نیز فعالیت دارد. فیلم سه خط موازی، فیلم جواد و فرشته و بچه‌های لواسان از این جمله هستند. اجرای برنامه‌هایی نظیر برنامه زنده بوم سفید، و برنامه زنده ماه محبوب، برنامه ایستگاه نوآوران، برنامه زنده و پرواز 1404 نیز از جمله اجراهای تلویزیونی افشانی محسوب می‌شوند. با او درباره فعالیت‌های بازیگری و کارگردانی‌اش گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

چرا بازی در سریال شوق پرواز را پذیرفتید؟

همیشه منتظر موقعیتی بودم که با یدالله صمدی در فیلم یا سریالی همکاری داشته باشم و در ضمن سریال شوق پرواز، سریال ارزشمند، شریف و خوبی بود و به زندگی یکی از خلبانان مهم تاریخ دوران دفاع مقدس می‌پرداخت که در زمان جنگ در نیروی هوایی منشا خدمات زیادی بود و رشادت‌هایش در تاریخ ایران همیشه ماندگار است. در سال‌هایی که سریال تولید می‌شد من علاقه داشتم در این نوع سریال‌های فاخر بازی داشته باشم.

‌ سریال شوق پرواز چقدر توانست حق مطلب را درباره شهید بابایی ادا کند؟

یدالله صمدی کارگردانی است که با ساخت این سریال اعتبار سی ساله دوران کاری‌اش را در میان نهاد تا اثری در خور شان و مقام شهید بابایی بسازد و برای نگارش فیلمنامه مدتها تحقیق و پژوهش انجام دادند و با خانواده شهید بابایی در ارتباط بودند و در خاطرم هست که همسر شهید بابایی هم در طول کار با سریال در ارتباط بود و اطلاعات زیادی در اختیار تیم سازنده شوق پرواز قرار داد. وجود چنین اطلاعاتی و این همراهی‌ها باعث شد چهره کامل و دقیقی از شهید بابایی در سریال ارائه شود و در ضمن چون کار دلی و با عشق ساخته شده بود با مخاطب هم ارتباط خوبی برقرار کرد و سریال مخاطبان زیادی داشت.

تیم بازیگری شو ق پرواز با حضور بازیگرانی مثل شهاب حسینی، کورش تهامی، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت‌دوست، الهام حمیدی، مهران رجبی و سایرین چقدر به موفقیت سریال کمک کرد؟

حضور این بازیگران صاحب نام و ارزنده باعث وجهه کار می‌شد و در ضمن من دومین تجربه بازی‌ام را در این سریال انجام دادم و توانستم تجربیات خوب و ارزنده‌ای از این بازیگران به‌دست بیاورم در سالی که سریال شوق پرواز را بازی کردم اتفاقات خوبی برایم به‌وجود آمد و همزمان سریال ساختمان 85 به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده بازی کردم. همکاری‌ای که برایم جذابیت زیادی داشت و دوباره این فرصت را به‌دست آوردم که با یک کارگردان صاحب سبک و با تجربه تلویزیونی همکاری کنم و بتوانم با شیوه‌های مختلف کارگردانی آشنا بشوم.

امیرعلی، نقشی که در سریال شوق پرواز بازی کردید برایت، چه ویژگی‌هایی داشت؟

نقشی ساده و معمولی بود او پسر جوان یک خانواده طبقه متوسط بود که خواهر بزرگ‌ترش درگیر تحقیقات درباره زندگی شهید بابایی می‌شود. نقشی کم و بیش هم سن و سال خودم که البته ایفای این نوع نقش‌های به ظاهر ساده کار دشوار و سختی است و نباید فراموش کنیم محوریت اصلی سریال شوق پرواز شخصیت شهید بابایی بود.

از بازی در سریال شوق پرواز خاطره‌ای هم دارید؟

کلیت سریال برای من پر از آموختن و مواجه شدن با نکات جدید بازیگری بود که از کارهای خوب کارنامه بازیگریم است.

چقدر به بازی در سریال‌های تلویزیونی علاقه دارید؟

من مدت‌ها در تلویزیون به‌عنوان مجری و بازیگر در کارهایی مثل کلانتر، ترانه مادری و سایه روشن حضور داشته‌ام و اعتبار و وجهه زیادی بابت حضورم در تلویزیون به‌دست آورده‌ام. بازیگر موقعی که در یک سریال بازی می‌کند با طیف زیادی از مردم در چهار گوشه ایران ارتباط برقرار می‌کند. متاسفانه مدتی است به‌دلیل برخی از شرایط تولیدات سریال در رسانه ملی کم شده است و به نظرم باید با حمایت از تولید سریال‌های تلویزیونی بستری فراهم کرد تا آثار بیشتری ساخته شوند و مخاطبان پای دیدن این سریال‌ها بنشینند.

آلان بیشتر دوست دارید چه نوع نقش‌هایی را بازی کنید؟

مقداری از شرایط بازیگری دلسرد شده‌ام و بیشتر به تهیه‌کنندگی و کارگردانی تمایل پیدا کرده‌ام.

چرا فیلمسازی؟

فیلمسازی هم جذابیت‌های خاصی دارد و موقعی که پیشنهادات مناسب بازیگری وجود نداشته باشد، ترجیح می‌دهم در حوزه ساخت فیلم فعالیت کنم. اولین فیلمم، یک فیلم تلویزیونی به نام سه خط موازی بود که اثری اجتماعی است و موضوع آن درباره آدم‌هایی است که در زمان بمباران شیمیایی که در سردشت اتفاق افتاد، حضور داشتند و درگیر تبعات و عواقب این بمباران شیمیایی می‌شوند.

در این فیلم رضا رویگری، نیما شاهرخ‌شاهی، سحر قریشی، مریم سلطانی، مرتضی کاظمی و علی کاظمی بازی داشتند و همچنین جواد و فرشته را کارگردانی و تهیه‌کنندگیش را بر عهده داشتم. در این فیلم کمدی و طنز سیاوش خیرابی، مریم خدارحمی، سیاوش مفیدی و کیانوش گرامی بازی داشتند.

ماشین قشنگم آخرین ساخته‌ام است که هنوز عرضه نشده است. این فیلم مضمونی طنز دارد و قصه یک اتومبیل نو را به تصویر می‌کشد که پسرجوانی آن را از کمپانی سازنده‌اش تحویل می‌گیرد. تا انتهای روز او و اتومبیلش اتفاقات گوناگونی را پشت سر می‌گذارند و بلاهایی عجیب و غریب بر سرشان می‌آید. در این فیلم علی صادقی، رضا ناجی و فریبا نادری بازی دارند.

تهیه‌کنندگی برایت چالش بیشتری دارد یا بازیگری؟

دو دنیای کاملا متفاوت و جدای از هم دارند. به نظرم اعتبار تهیه و تولید بیشتر از بازیگری است.

آیا دوستی‌ای که با خیلی از بازیگران دارید در تولید و ساخت اثر به شما کمک می‌کند تا با بازیگران مورد نظر با دستمزدهای کمتر قرار داد ببندید؟

من با قضیه حرفه‌ای برخورد می‌کنم و پای رفاقت را به میان نمی‌آورم. نمی‌خواهم با اتکا به رفاقتی که دارم دوستان بازیگر را مجاب به حضور در کارهایم کنم.

در اوقات فراغت به چه کارهایی مشغول هستید؟

به ورزش، فوتبال، والیبال و شنا علاقه زیادی دارم و به آنها در مواقع بیکاری می‌پردازم. آمادگی جسمانی داشتن هم به کار بازیگری کمک زیادی می‌کند. رانندگی کردن و بازی بیلیارد هم از تفریحات مورد علاقه‌ام است.

در زندگی کاریتان چه هدف گذاری‌هایی انجام داده‌اید؟

در وهله اول بتوانم در کارم موفق و سربلند باشم و به‌عنوان یک هنرمند بتوانم جایگاه شایسته و درخور احترامی به‌دست بیاورم و از طریق کارهایم با مردم ارتباط خوبی برقرار کنم.

کار با کدام از کارگردان‌ها برایتان دارای جذابیت‌های بیشتری است؟

با خیلی از کارگردان‌های مطرح کار کرده‌ام و همکاری با مسعود کرامتی، یدالله صمدی و فخیم‌زاده را خیلی دوست دارم و امیدوارم بتوانم دوباره با آنها همکاری مشترک داشته باشم.

نظرتان در مورد دنیای مجازی چیست؟

یکی از تفریحات و سرگرمی جوان‌ها همین دنیای مجازی است و البته معایب و محاسنی دارد و ارتباط‌ها را آسان و سهل کرده و از طرفی به فردیت دامن‌زده است و آدم‌ها را از آداب و زندگی اجتماعی کمی دور کرده است. به نظرم با مدیریت درست می‌توان از آن بهره‌برداری بهینه‌ای کرد.

در تیم هنرمندان هم بازی می‌کنید؟

بله، همان‌طوری که گفتم فوتبال را دوست دارم و یک دوره‌ای در مدرسه فوتبال آموزش‌هایی را تجربه کرده‌ام و درکنار بازیگری هم مدتی در تیم هنرمندان با سایر دوستان بازیگر و هنرمند، فوتبال بازی می‌کردیم.

مردم همیشه لطف دارند

هر کجا که مردم من را می‌بینند اظهار لطف می‌کنند ما مردم با هوش و با فرهنگی داریم که کار خوب و بد را تشخیص می‌دهند و برای سریال‌های تاثیرگذار ارزش قائل هستند و هنوز هم سریال شوق پرواز در بازپخش مورد توجه مردم قرار گرفته است و بابت این قضیه هم خوشحالم.

احمد محمد اسماعیلی

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها