آغاز فصل پاییز برای بسیاری از ما به معنای شروع فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزاست. در مطالعه‌ای که بتازگی انجام شده، محققان این دلیل علمی را که چرا ما با تغییر آب و هوا بیمار می‌شویم، بررسی کردند. این تحقیق نشان داد، دو عاملی که معمولا باعث سرماخوردگی می‌شوند ـ رینو ویروس‌ها و کرونو ویروس‌ها ـ در هوای سرد، نه خیلی سرد ـ آسان‌تر تکثیر می‌شوند.
کد خبر: ۹۴۷۲۶۶

متخصصان داخلی می‌گویند، مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده، اما تاکنون واقعا شواهدی یافت نشده که نشان دهد، هوای سرد به خودی خود باعث ابتلای ما به این بیماری می‌شود؛ بلکه این ویروس‌ها هستند که ما را بیمار می‌کنند. ساختار بیماری آنفلوآنزا به گونه‌ای است که به ویروس‌ها اجازه می‌دهد در هوای سرد و خشک تکثیر شوند و گسترش یابند.

اما با سردتر شدن هوا چه کاری می‌توانیم برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی انجام دهیم؟

شستن دست‌ها مهم‌ترین نکته است. ثابت شده است که داشتن سبک زندگی سالم، خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. به گفته متخصصان، اگر به میزان متعادلی ورزش کنید و الگوی خواب مناسبی داشته باشید ـ خوب و به میزان کافی بخوابید ـ و سعی کنید تحت فشار جسمی و روحی زیادی قرار نگیرید، احتمال ابتلای شما به این بیماری کاهش پیدا می‌کند. توجه داشته باشید، ویروس سرماخوردگی می‌تواند دست‌کم تا دو ساعت روی پوست بدن انسان زنده بماند.

کارشناسان می‌گویند، این توصیه‌ها می‌توانند در درمان آلرژی‌های فصلی موثر باشند. در هر دو مورد، مراقبت از بدن، داشتن خواب کافی و مناسب از راه‌های موثر در پیشگیری به شمار می‌آیند. با این حال درصورت ابتلا به بیماری و بهبود نیافتن علائم آن، مراجعه به پزشک را فراموش نکنید.

منبع: Medical Daily

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها