هفته گذشته درباره کلامیدیا صحبت کردیم؛ یک عفونت باکتریایی که بسادگی از طریق روابط جنسی منتقل می‌شود و تشخیص آن با روش‌های معمول آزمایشگاهی مشکل است. باید بدانید عوامل مختلفی خطر ابتلا به کلامیدیا را در یک مقاربت حفاظت نشده زیاد می‌کند. به عنوان مثال دختران و خانم‌های جوان بیشتر در معرض خطرند.
کد خبر: ۹۴۵۸۱۳

همچنین بیماری دیابت، نامناسب بودن وضعیت سلامت عمومی فرد، گرم بودن هوا یا هر علت دیگری که باعث افزایش رطوبت و گرمای ناحیه تناسلی شود و استفاده از دوش واژینال توسط خانم‌ها را نباید نادیده گرفت.

کلامیدیا برخلاف سوزاک که یک بیماری پر سر و صداست، ممکن است فاقد علامت باشد، ولی عواقب آن خطرناک‌تر از سوزاک است. مثلا اپیدیدیم یکی از ضمائم بیضه در مردان است که عفونت آن سبب بزرگی و قرمزی کیسه بیضه به همراه درد شدید می‌شود. عفونت اپیدیدیم را در اصطلاح پزشکی اپیدیدیمیت می‌گویند و شایع‌ترین علت آن ابتلا به عفونت کلامیدیایی است.

اگر مردی در هر دو طرف مبتلا به اپیدیدیمیت شود، بسته شدن دو طرفه اپیدیدیم سبب ناباروری وی خواهد شد. در این مردان با این که اندازه بیضه کاملا طبیعی است، تعداد اسپرم در مایع منی صفر گزارش می‌شود. حتی گاه زوجی که صاحب یک فرزند شده‌اند، وقتی می‌خواهند صاحب فرزند دوم شوند، مرد متوجه می‌شود نابارور شده است. حدود 75 درصد زنان مبتلا به عفونت کلامیدیایی بدون علامت است و 40‌درصد آنها مبتلا به بیماری التهابی لگن می‌شوند که از عوارض آن، دردهای مزمن لگنی و ناباروری است. گاهی نیز مرد مبتلا به عفونت کلامیدیایی کاملا بدون علامت است و عفونت را به همسر خود منتقل می‌کند و با ابتلای همسر، زوج نابارور می‌شوند.

باید بدانید مخاط واژن خانم‌ها در مقابل کلامیدیا نسبتا مقاوم است ولی مخاط گردن رحم حساس بوده و زود گرفتار می‌شود. زنان مبتلا به عفونت کلامیدیایی ممکن است دچار ترشح مخاطی چرکی از دهانه رحم شوند. همچنین گرفتاری لوله‌های رحمی با کلامیدیا ممکن است سبب ناباروری زن شود. در عین حال خطر ابتلا به بیماری ایدز در افراد مبتلا به عفونت کلامیدیایی پنج برابر افراد غیر آلوده است.

از عوارض دیگر کلامیدیا، عفونت چشم‌ است؛ چنانچه دست‌آلوده به ترشحات حاوی کلامیدیا با چشم تماس داشته باشد، ممکن است عفونتی چشمی به نام التهاب ملتحمه ایجاد شود که اگر درمان نشود منجر به نابینایی خواهد شد. عفونت کلامیدیایی درمان نشده در خانم‌ها می‌تواند سبب زایمان زودرس شود.

خانم‌های حامله که مبتلا به عفونت کلامیدیایی گردن رحم هستند، ممکن است حین زایمان آن را به نوزاد خود منتقل کنند و چشم، دهان، حلق و دستگاه تنفس نوزاد می‌تواند گرفتار شود. به علت عوارض خطیر عفونت‌های کلامیدیایی، امروزه در بسیاری کشورها برنامه‌ای برای غربالگری این عفونت در زنان وجود دارد که البته با اخذ شرح حال مناسب می‌توان در خانمی که احتمال عفونت وجود دارد، نسبت به غربالگری اقدام کرد. همچنین تست‌های بسیار حساسی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان بیماری را هم در ترشحات گردن رحم و هم از طریق ادرار تشخیص داد. در مردان برای تشخیص از نمونه‌هایی که از داخل مجرا گرفته شده، استفاده می‌کنند. بهترین تست تشخیصی، هم در مرد و هم در زن استفاده از PCR است. نکته بسیار مهم این که برای عفونت کلامیدیایی، درمان دارویی بسیار مؤثری وجود دارد.

دکتر محمدرضا صفری‌نژاد

جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها